آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

۳۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

حسین وفایی  ضمن ابراز خرسندی از کسب مقام قهرمانی جهان اظهار کرد: با 147 امتیاز موفق به کسب عنوان قهرمانی دنیا شدم که شکستن این رکورد در دنیا به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست.

وی ادامه داد: این چندمین عنوان بین المللی من است که آن را به مردم آبادان تقدیم می‌کنم.

۲۹
ارديبهشت

ساعت 9 شب چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه سال جاری، همسر دادستان آبادان در خیابان 15 احمد‌آباد منتظر شوهرش بود که ناگهان دو جوان موتورسوار برای سرقت گوشی به وی حمله کردند.

دزد جوان که قصد دزدیدن گوشی موبایل همسر دادستان را داشت با سرسختی و مقاومت وی روبه‌رو شد و همزمان دادستان «احمد شیرعلی‌زاده» سوار بر خودرویش به این صحنه درگیری رسید. دادستان آبادان خیلی زود خود را به دزد جوان رساند و این در حالی بود که دیگر دزد موتورسوار برای نجات همدستش از موتور پیاده شده بود. یکی از دزدان وقتی دید حلقه محاصره مردم تنگ‌تر شده پا به فرار گذاشت و همدستش توسط دادستان آبادان دستگیر شد. با مخابره این سرقت تیمی از مأموران کلانتری 15 آبادان در محل حاضر شد و در حالی که دادستان دستور می‌داد مأمور پلیس دستبندش را به مچ‌ دزد جوان بزند، مأمور که نمی‌دانست دستور از سوی دادستان داده می‌شود و وی را نمی‌شناخت خواست آرامش خود را حفظ کند.

۲۸
ارديبهشت

سازمان منطقه آزاد اروند از 24 اردیبهشت تا سوم خرداد برنامه سرگرمی ده شبه ای را تحت عنوان "بهار اروند" در محل سالن 17 شهریور آبادان برنامه ریزی کرده است. در چند روز اول به دلیل تقارن با یک مناسبت مذهبی (وفات) اطلاع رسانی چندانی برای این برنامه ها صورت نگرفت و از روز شنبه بنرهای اطلاع رسانی در گوشه و کنار شهرهای آبادان و خرمشهر نصب شده است. در این تبلیغات از حضور هنرمندان کشور در این مراسم نام برده شده و ظاهرا مجتبی کبیری و برزو ارجمند در شب های اول به اجرای موسیقی پرداخته اند.   

 

۲۷
ارديبهشت

‹‹ سُوءُ التَّدْبیر ، سَبَبُ التَّدْمیر›› . مدیریت و رهبری ناصحیح (سوء مدیریت) موجب سقوط و نابودی است.

کلام را با حدیث گوهرباری از مولای متقیان ؛ حضرت امیر(ع) آغاز نمودم تا راهنمایی باشد بر آنچه گمان می برم لازم است که گفته بشود.

یکی از ویژگی های جامعه ی آرمان خواه و قانونمند و به تعبیر امروزی ها دموکراتیک ؛ توجه ی ویژه داشتن به اصل قانون مداری و التزام عملی به آن می باشد و مهم ترین ابزار اجرایی این مهم حاکمان اجرایی قانون می باشند که در تشکیلات نظام اداری بدان ها ‹‹ مدیر›› گفته می شود. مدیران کسانی هستند که به تشخیص نظام حاکم – خاصه دولت- توانایی اجرای صحیح مصوبات ابلاغی از سوی دولت را دارا می باشند و این توانایی در بر گیرنده ی صلاحیت های علمی ؛ عملی و اخلاقی است.

مدیر آگاه و با کفایت ، همانطور که به هدف می‌اندیشد ، به سلامت وسایل و روشهایی که باید یک مجموعه را به مقصد برساند نیز فکر می‌کند و می‌داند که با شیوه‌های آفت گرفته و ابزار ناصحیح هرگز نمی‌توان قله رفیع هدف را تسخیر کرد .

۲۷
ارديبهشت

کارون پرس نوشت: یک منبع آگاه در استانداری خوزستان گفت: انتصاب محمد مولوی به عنوان معاون سیاسی فرماندار آبادان نتیجه فشار نمایندگان مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: مولوی سال ها در بدنه آموزشی و فرهنگی فعالیت نموده است و هیچگونه سابقه سیاسی در خور توجهی ندارد بنابراین انتخاب و انتصاب وی یک گزینه جدی برای تصدی معاونت سیاسی این فرمانداری از سوی نمایندگان مجلس بوده است.

این منبع آگاه ادامه داد: آبادان یکی از شهرهای حساس خوزستان است و معاونان فرماندار این شهر اهرم هایی قوی و اجرایی برای وی  به شمار می روند اما هم اکنون شاهد آن هستیم که حساس ترین معاونت در این فرمانداری به دست فردی سپرده شده که تا کنون هیچگونه سابقه سیاسی در شهری همچون آبادان نداشته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: رایزنی ها برای انتصاب سید محمد مولوی از دوره استاندار سابق شروع شد و پیگیران این قضیه، دو تن از نمایندگان مجلس بودند که سرانجام در دولت یازدهم موفق به انتصاب وی به عنوان معاون سیاسی جدید این فرمانداری شدند.

۲۳
ارديبهشت

تنها مربی دارای مدرک درجه یک بسکتبال آبادان، بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی دانشجویان ایران در سال‌های دورتر، سرمربی، سرپرست و بازیکن سابق تیم بسکتبال نفت آبادان، این روزها خانه‌نشین است، « سعید رحمانیان» با لباس ورزشی اما در عین حال به زوایه رفته در این فعالیت اجتماعی، به دفتر آوای خوزستان آمد تا از بسکتبالی که به گفته وی؛ در آبادان به نقطه صفر رسیده است صحبت کند، بسکتبالی که او روزگاری به خاطرش از سیب‌زمینی فروش، پول گرفت!

 

وضعیت امروز بسکتبال در آبادان را به چه صورت تحلیل می‌کنید؟
بدون تعارف، بسکتبال در آبادان به نقطه صفر رسیده است.
این نقطه صفر«مرگ» هم تعریف می‌شود؟

۲۳
ارديبهشت

ما آبادانی‌ها همیشه به شهرمان افتخار کرده‌ایم و به مردمش بیشتر؛ افتخار کرده‌ایم به صمیمیت‌های استثنایی و مهمان‌نوازی‌های زبان‌زدمان، به تحمّل و صبوری‌مان، به فرهنگمان؛ بد نیست بدانیم این آبادان و این مردم و این فرهنگ ِ مایه‌ی مباهات، از کجا شکل گرفت. باشدکه یادمان بیاید ثروت آبادان، خیلی بیشتر از امکاناتی بود که جنگ از آن گرفت. یادمان بیاید شهری که روی خاک‌های شورِ سال‌های خیلی دور شکل گرفت را فقط نفت و انگلیسی نساخت، که اگر گذشته‌ را مرور کنیم، شاید یادمان بیفتد چرا پس از گذشت حدود ۳۴ سال، هنوز نتوانسته‌ایم آبادان آن سال‌ها را بازیابیم؟ معلّم تاریخ وقت‌شناس؛ فرج‌ا… سالاری، با حوصله‌ای مثال زدنی،از اولین روزهای تولّد آبادان تا امروز می‌گوید تا از گذرِ این یاد ایّام، یک چیزهایی یادمان بیفتد. او آنقدر دقیق و دلسوزانه صحبت می‌کند، که گاهی انگاراز فضای دفتر هفته‌نامه کنده می‌شوم و توی آلبوم تاریخ شهر پرماجرایم، گم می‌شوم. در ادامه، چکیده‌ای از سرگذشت آبادان را از قول ایشان می‌خوانیم.

 

پیدایش آبادان


آبادان جزء شرکت‌شهرها به حساب می‌آید، که در جامعه‌شناسی به شهرهایی گفته می‌شود که بواسطه‌ی یک موضوع، مثلاً برای ذغال‌سنگ یا نفت بوجود می‌آیند. البته آبادان خودش نفت نداشت. ولی موقعیت جغرافیایی‌اش ‌به گونه‌ای بود که می‌شد از آنجا به راحتی نفت را به مراکز فروش و بازارهای جهانی منتقل کرد. نفت را ابتدا از مسجدسلیمان با حیوانات مختلف از راه‌های صعب و سخت به مناطق دیگر می‌بردند. حدود دو سال طول کشید تا مسئولین شرکت نفت به این نتیجه رسیدند که آبادان جای مناسبی برای استقرار تأسیسات پالایش نفت، تبدیل به سایر فرآورده‌ها و انتقال به بازارهای جهانی است. مسجدسلیمان بدلیل وضعیت تپه‌مانند و کوهستانی فضای لازم را برای استقرار تأسیسات بزرگ نفتی نداشت. آبادان دشت وسیعی بود که کنار آب قرار داشت و بنابراین منطقه‌ی مناسبی برای تحقق این منظور بود.

۲۳
ارديبهشت

محسن خندستان؛ کارگردان و مستند‌ساز آبادانی بعد از ساخت فیلم‌های کوتاهی مانند«تصمیم و موقعیت چهارم»؛ ساخت مستندهایی مثل «سیراف سند خلیج‌فارس»،«خضر نبی»،« موزه آبادان» وهمچنین تحقیق و پژوهش در پروژه‌های مستند بسیاری همانند«در کرانه بهمنشیر»،«جنگل‌های حرا»، «پزشکی سیراف باستان»، تصویربرداری پروژه‌هایی مختلف همینطور حضور و موفقیت در جشنواره‌های گوناگون این روزها در مراحل آخر تولید مستند «رنگ نمک» است این مستند باعث شد سراغ محسن برویم و با این هنرمند آبادانی گفت‌و‌گویی داشته باشیم.
مستند رنگ نمک به چه موضوعی پرداخته است؟


این مستند به موقعیت خاص جغرافیایی می‌پردازد و مربوط می‌شود به حدود ۵۷۰ میلیون سال پیش که به دوره‌‍‌ی سوم زمین‌شناسی؛ «پرکامبرین» شناخته می‌شود و رنگ‌هایی در کوه‌ها وسنگ‌های آن قسمت وجود دارد که همگی از جنس نمک هستند.

۲۳
ارديبهشت

خانواده‌ی منشدی در سال‌های دورِ پیش از جنگ و انقلاب، مالک نخلستانی بودند که شرکت نفت آن را به باشگاه قایقرانی تغییر داد. باغی که به گفته‌ی مالکانش پیش از دخل و تصرف، زمینی مزروعی بوده که در آن درخت خرما، سیب، انار، گل، زردآلو، پرتقال و هلو کشت می‌شد. دبیر سرویس اسپاسینوی هفته نامه‌ی آوای خوزستان در شماره‌ی ۱۸۹ و ۱۹۰ به سراغ عبدالجبار و شاوود منشدی؛ دو برادر این خانواده رفت تا علاوه بر اینکه خوانندگان هفته نامه را با چکیده‌ای از سوابق کاری آن‌ها در شرکت نفت و پالایشگاه آبادان آشنا کند، ماجرای مناقشه‌ای را که بر سر مکان این باشگاه قایقرانی به وجود آمد را نیز برایمان شرح دهد. در ادامه شما را به خواندن دیگر باره‌ی این ماجرا دعوت می‌کنیم.

۲۲
ارديبهشت

 رئیس دادگستری آبادان از صدور حکم برای باند سارقان این شهرکه 110 شاکی خصوصی داشتند، خبر داد.

نعمت اله بهروزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این باند که متشکل از 11 سارق بودند اواخر اسفند ماه سال گذشته دستگیر شده بودند.

وی افزود: تجاوز به عنف، سرقت از منازل و خودرو از جمله موارد سرقتی آنان به شمار می رود.

رییس دادگستری آبادان اظهار کرد: پس از دستگیری سارقان و بررسی پرونده های شکات به 110 شاکی خصوصی مرتبط با این باند رسیدیم.

بهروزی با اشاره به صدور حکم نهایی برای این باند از سارقان تصریح کرد: 54 سال حبس، رد مال به مبلغ پنج میلیارد و 308 میلیون و یکصد هزار ریال وجه نقد و تحمل شلاق برای این سارقان صادر شد.