آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

۲۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۱
خرداد

دیر زمانی است که یاران از پی آنند تا آن کنند که بر میلشان هست و آن برگزینند و بر مسند دایره ی دستور بر باب تعلیم و تعلم ولایت آبادان نهند که گوش بدان ها دهد و آن چه کند بی اجازت یاران نباشد که در حلقه ی این دوستان نوش مک ساختار ؛ هر چیزی نوشیدنی است و هر شیرینی مستوجب قاپیدن.

۲۹
خرداد

شهر آبادان را باید نمونه ی کاملی از یک  جامعه ای دانست که  مناسبات  موجود در آن در عین عاطفی بودن همراه با آلودگی به سیاست بازی است.

در این که  مردم آبادان گرم و صمیمی ؛ بی آلایش و بقول سخنرانان بومی و غیربومی ؛ کم توقع  با قید "باصفا"! هستند شکی نیست اما همین مردم در ساعات گرم روز خیلی زود از کوره در می روند و آن موقع هست که باید باشی و صمیمیت را از نزدیک ببینی و بشنوی که چگونه زبان به شکوه و شکایت باز می کنند و مشکلات عدیده ی شهر را فهرست می کنند.

 

۲۹
خرداد

می‌خواهم یک خانم قابل اعتماد را معرفی کنند، یک شب تا صبح همراهم باشد برای سرزدن به پاتوق‌های زنان کارتن‌خواب. خانم الف را معرفی می‌کنند.

خانم الف پایپ را برمی‌دارد و شروع به شیشه‌کشیدن می‌کند. رو به من عذر می‌خواهد که «اگه نکشم شب نمی‌تونم بیدار بمونم. هر شب می‌کشم بعد بیرون می‌رم. یک‌بار که نکشیده بودم خوابم برد و صبح وسط بیابون بیدار شدم با لباس‌های پاره و پوره…»

می‌خواهم یک خانم قابل اعتماد را معرفی کنند، یک شب تا صبح همراهم باشد برای سرزدن به پاتوق‌های زنان کارتن‌خواب. خانم الف را معرفی می‌کنند. قرارمان ساعت ۱۲شب حوالی دروازه غار. مانتوی مشکی پوشیده. سبزه‌رو است با ته‌لهجه جنوبی. شال رنگی به سردارد با آرایشی نه‌چندان غلیظ. چشم‌های مشکی ریز، ابروهایی کم‌پشت و بینی گوشتی. قرار است او راوی داستان ما و راهنمایمان باشد. می‌آید می‌نشیند روی صندلی و تندتند حرف می‌زند که «باید بریم ستارخان، اتوبان ستاری، پارک شوش، پشت ترمینال جنوب و…» تند و تند حرف می‌زند. جنگ‌زده که شده‌اند آن سال‌های جنگ به تهران آمده‌اند. سه شماره موبایل می‌دهد. شماره‌های خودش و بهار دخترش. قرار می‌گذاریم هشت‌شب از در خانه‌شان سوارش کنیم. من و او به پاتوق‌ها برویم و راننده منتظرمان بماند. یکی از همکاران آقایمان با من همراه می‌شود. کمی دلشوره دارم. هر چه به هشت‌شب نزدیک می‌شویم دلشوره‌ام بیشتر می‌شود از آنچه قرار است اتفاق بیفتد.

 

دلواپسی

 

۲۹
خرداد

برای ارائه ی تعریفی روشن از فقر مولفه های بسیاری وجود دارد که بیشتر بنا به تفدم و تاخر مولفه های فقر ؛ گاهی با تعاریف نسبتا متفاوتی روبرو می شویم. اما در کل فقر را به نداشتن و محروم بودن تعریف و توصیف می کنند.

محرومیت از امکانات رفاهی ؛ محرومیت از قوانین جاری کشوری ؛ محرومیت از فرصت های شغلی ؛ محرومیت از آموزش کلاسیک پیشرفته ؛ محرومیت از امنیت فراگیر و ....دهها بلکه صدها محرومیت دیگر در زمره ی تعاریف فقر می باشند.

 

۲۰
خرداد

در گفتمان های پیشین گفته بودیم که شهر آبادان همواره پیشتاز جریان های سیاسی و پایگاهی مناسب برای فعالین سیاسی بوده است که  بواسطه ی 8 سال جنگ خانمانسوز ؛ خانه ی احزاب و حریانات سیاسی نیز در این شهر نابود شد و  بعد از بازگشت ناامیدانه و بی رمق مهاجران آبادانی به شهر انبوه مشکلات  رفاهی و اجتماعی عملا راه را بر بلوغ فکری سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در این شهر بست.

 

۱۹
خرداد

دایک یا همان خاکریزی که با هدف نظامی در سال های جنگ از جزیره ی مینو تا اروندکنار به طول  110 کیلومتر  احداث شده بود  و مسوولیت حفاظت از آن سپاه بود عملیات برچیده شدن آن رسما در روز 17 خرداد 1393 با حضور استاندار و مسوولان سیاسی – امنیتی و نظامی منطقه  کلید خورد .اتفاقی که  دسترسی صیادان را به رودخانه ی  اروند رود تسهیل می بخشد و  فضای تازه ای برای احداث  تفرجگاه های جدید و استفاده از مناظر زیبای ساحل اروند را مهیا می سازد.

۱۹
خرداد

سابق بر این  فکر می کردم هر کس که دقت بیشتری داره رو میگن "ملا نقطی". قصه ی ملانقطی با همون اشاره ی غلط ما یعنی " ملانقطه گیر" گرچه در معنا یکی است اما در بیان و نگارش متفاوت است.

مرحوم دهخدا در لغت نامه ی خود در معنای " ملا نقطی" می نویسد : ملانقطی . ( م ُل ْ لا ن ُ ق َ ) (ص مرکب ) کسی که با کم و زیاد شدن یک نقطه ی نوشته از خواندن آن عاجز آید. آدم کم سواد.

۱۸
خرداد

بی آن که وارد مباحث سیاسی داغ روز بشویم و یا اصلا گوشه نگاهی به تحرکات شبهه دار فعالین این عرصه داشته باشیم می خواهیم به زلالی  و صداقت بگوییم و بنویسیم. مناسبت های شیرینی در دو ماه رجب و شعبان وجود دارند که  پرداختن و پاسداشت  هر کدام از آن ها  وصل است به  اعتقادات ما شیعیان. از میلاد مولای متقیان ؛ علی (ع) گرفته تا میلاد فروغ و چراغ هدایت بشر ؛ مهدی موعود (عج) در نیمه ی شعبان ؛ همگی مورد نظر بزرگان دین بوده و هستند اما در دیار ما آبادان با توجه به عدم تعریف روشن از شادمانی و جشن ؛ بزرگداشت این مناسبت های فرخنده در دایره ای از شک و تردید قرار گرفته است.

 

۱۸
خرداد

هر از چند گاهی مردم برخی مناطق آبادان ضربه ای کاری از بی مسوولیتی مسوولان جزیره ای اندیش آبادان را تحمل می کنند. در تازه ترین حادثه ؛ مسوولان بریده از جامعه ی شهری آبادان در اقدامی یک سویه آب لوله کشی بر روی  ساکنان کوه های بهار و قدس ؛ موضوع منازل واگذاری به مردم را قطع می کند و کم کاری های آبفای ناچیز از مدیریت را به حساب مردمی  می گذارد که در گرمای 45 درجه ای و بی سابقه ی این روزهای آبادان مثلا دارند زندگی می کنند.

۱۷
خرداد

به گزارش خبرگزاری مهر، ساعت چهار صبح امروز یک آتش سوزی در واحد گسپلنت CR1  پالایشگاه آبادان رخ داد که با حضور به موقع نیروهای واحد آتش نشانی پالایشگاه آتش سریعا مهار شد.

واحدهای آتش نشانی با حضور به موقع در محل و استفاده از لوازم ایمن و خطوط آب آتش نشانی توانستند در واکنشی سریع آتش را مهار کنند.



در جریان این آتش سوزی چهار نفر دچار گاز گرفتگی خفیف شدند که سریعا به بیمارستان امام خمینی (ره) اعزام و درمان سرپایی شدند.

با تلاش بی وقفه کارکنان واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان، واحد مربوطه پس از رفع مشکل در ساعت 8 و سی دقیقه صبح امروز وارد مدار کار شد.

خسارت مالی وارد آمده در اثر این آتش سوزی هنوز برآورد نشده است.