آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

۵۴۰ مطلب توسط «مهرداد معماری» ثبت شده است

۲۲
تیر

کم تر از یکسال پیش محمد حویزاوی با رای اکثریت شورای چهارم شهر پس از یک دوره ی ناموفق در شهرداری خرمشهر ؛ با چند ماه دوندگی و نامه نگاری و متوسل شدن به نمایندگان و …. به اتاق شهرداری آبادان مشایعت و  با اختیارات تام بعنوان شهردار آبادان منصوب شد.

۲۲
تیر

عامر کعبی خواستار تعامل و همدلی همه ی نخبگان آبادانی در دوره پنجم شورای اسلامی شهر آبادان شد
عامر کعبی : انتخابات به پایان رسیده است و از این پس باید شاهد رفاقت های موثر در مسیر اعتلای رفاه همگانی در شهر آبادان باشیم.

۲۲
تیر

همیشه در همه جا گفته ایم که ما سر آمد فوتبال ایران بوده ایم که آنهم بی دلیل نبوده است. فوتبالیست های آبادان دیگر تیم ها ی جام تخت جمشید و تیم های ملی را بارور کرده اند، چرا که آبادان زمانی به گزارش اروندپرس؛ مهد ورزش و پرورش جوانان ورزشکار بود بر خلاف اکنون که سازندگی در فوتبالش سیر نزولی را طی کرده است و متاسفانه بعد از پایان جنگ تنها نماینده شهرش در لیگ برتر را به بازیکنان وارداتی واگذار نموده است.

اکنون کمتر از تعداد انگشتان دست بازیکنان بومی در تیم صنعت نفت وجود دارد و سهمی بسیار اندک  از استعدادهای آبادان در این تیم می بینیم.

درگذشته های دور در دهه های سی و چهل ؛ فوتبال آبادان به اوج خود رسید که در اواخر دهه چهل و اوائل دهه پنجاه، بیش از سی تیم فوتبال در این شهر فعالیت داشتند که پنج تیم آن در فوتبال کشور خودی نشان میدادند.
یکی از تیم هائی که در اواخر دهه سی تا اواسط  دهه چهل (از سال۱۳۳۸ تا۱۳۴۵) در فوتبال شهرمان رشد ونمو کرد تیمی در محله بهار (از ایستگاه ۸ تا۱۲ ) بود که با ادغام از چند تیم محلی بوجود آمد که بعدها به نام « دارائی» معروف شد.

بچه های این تیم را فردی به اسم «ماشاالله سپهری» به دور هم جمع نمود تا در فوتبال آبادان خودی نشان دهند و در فوتبال کشور مان مطرح شوند . بازیکنانی چون، محمود اعتمادی،محمد دهباشی، احمد حمیدی و برادران قندیل ،حسن ایزدبخش و….

تیم دارائی روز به روز در فوتبالمان معروف تر شد که با یک اختلاف در بازیکنان باعث شد که بالاخره این تیم مردمی هم منحل شود.


تیم دارائی درسال های اوج خود:

ایستاده از راست : گازرزاده (سرپرست تیم)، مسعود مشایخی،هوشنگ ده بالیان،عظیم الشان، غلامرضا (گرگو)دوانی، علی قندیل، غلامعلی خلاقی ،محمد دهباشی، ماشاالله سپهری؛سبحان زاده(موسس تیم)
نشسته از راست؛ حسن ایزدبخش،؟،حسین قندیل، قاسم اقلیما،؟.

جلیل صفری

عکس از محمد مسیبی 

۲۲
تیر

اگر انتخابات شورای شهر آبادان به فرجام برسد و چرخ و فلک بازشماری های چندباره این انتخابات از حرکت بایستد باید منتظر چرخ و فلکی دیگر به نام انتخاب شهردار باشیم.

۰۷
تیر

کورش اسدی ناتمام ماند. کورش اسدی به انتها نرسید. کورش اسدی حتی نیمی از توانش را هم بروز نداد. آن ذهنِ شکاکِ لبخندزنِ سخت‌گیرِ بی‌تاب بسیار فراتر از «کوچه ابرهای گمشده» می‌توانست پیش برود که خودش اتفاقی در رمانِ این روزها محسوب می‌شد. کورش اسدی از معدود نویسندگانِ زنده فارسی‌نویس بود که شِمایی از یک بوطیقای شخصی را می‌شد در آثارش تشخیص داد. دستورِ زبانِ ویژه خودش را داشت. لحنش، حال‌وهوای آثارش و از آن مهمتر، ایده‌های زیباشناختی‌اش خاصِ خودش بود و البته مانده بود تا این بوطیقا کامل شود. مانده بود و دریغا که ماند. که ناتمام ماند.

۰۷
تیر

کار بازشماری تعدادی دیگر از صندوق های انتخابات شورای شهر ابادان به پایان رسیده و ظهر امروز چهارشنبه ۷ تیر جلسه ای با حضور نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی در محل فرمانداری این شهر تشکیل شد تا مقدمات اعلام نهایی بازنگری شده ی انتخابات پنجمین دوره انتخابت شورای اسلامی این شهر تا فردا پنجشنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۶ مشخص و اعلام بشود.

۳۱
خرداد

از ماجرای بریدن شبانه ی درختات در آبادان که بعد از کلی حرف و حدیث ؛ بشکلی کاملا ماستمالیزه شده عبور کردیم حالا نوبت به حذف غیر فنی میادین در آبادان شده است.

به گزارش اروندپرس؛ شهرداری آبادان چندی است که اقدام به حذف فیزیکی دو فلکه در محدوده ی کوی قدس و کفیشه نموده است که موجب اعتراضات زیادی شده است.

البته اعتراضات مردم آبادان به عملکرد مسوولان همواره در تاکسی ها و آرایشگاه های مردانه و بتازگی در فضای مجازی شنیده می شود و متاسفانه مردم این شهر بدلیل عدم اگاهی از حقوق شهروندی خود ؛ تا به امروز نتوانسته اند ماهیت اعتراضات خود را در فضای قنونی نظییر شکایت بردن به دادگستری یا مراجعه به بازرسی فرمانداری پیگیر و دنبال کنند.

محمد حویزاوی شهردار آبادان را باید فردی خود مختار و خود رای دانست چون بعید می دانیم تصمیاتی نظیر حذف فیزیکی میادین و یا قطع بی رویه و نامتعارف درختان در بلوارها ؛ نتیجه ی نشست های مشورتی درون سازمانی یا مثلا شورای ترافیک باشد چون در حال حاضر در ایستگاه ۵ میدان حذف شده است اما دور برگردانی که چند متر بالاتر احداث شده آسفالت نشده و باعث صدمه دیدن خودروهای شهروندان شده است.

۳۰
خرداد

نتایج انتخابات شورای شهر آبادان همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

انتخابات شورای شهر آبادان پس از سپری شدن بیش از سه هفته هنوز در کش و قوس تایید یا ابطال است. البته احتمال اینکه این انتخابات ابطال بشود در حد صفر و غیر ممکن است اما جابجایی جزیی میزان آرا و در نهایت احتمال قرارگرفتن یکی از منتخبین علی البدل در فهرست اعضای اصلی و به تبع آن سقوط یکی از منتخبین اصلی دور از انتظار نیست.

 

 

نتایج انتخابات شورای شهر آبادان در ظهر روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه بشکل غیر رسمی در فضای شبکه های اجتماعی  منتشر شد و همان هم باعث شد تا همه ی ۱۶۵ کاندیدای حاضر بجز آن ۹ نفر که گفته می شود برنده ی انتخابات هستند ؛ اعتراضات گسترده ای را خطاب به متولیان و مجریان انتخابات در آبادان ابراز بدارند که در این بین سهم سه نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از حیث انتقادات و اعتراضات ؛ بیش از دیگر متولیان اجرایی انتخابات بود!

۲۵
خرداد

هنگامی که پای صحبت های قدیمی های شهر آبادان می نشینی ؛ توصیف شهری را می شنوی که انگار مدینه ی فاضله ای بوده در میان شهرهای کشور ! آیا این شنیده ها واقعیت دارد؟

آبادان ؛ شهری است نو بنیاد که با آمدن پالایشگاه در این شهر ؛ بر سر زبان ها افتاد. انگلیسی ها در ساختن این شهر نقش بسزایی داشتند. آنها شهری را بنیان گذاشتند که در ایران نمونه شد. اما آیا با تمام این اوصاف ؛ آبادان پیش از انقلاب شهری گل و بلبل بود؟ آیا در این شهر کوچه های خاکی وجود نداشت؟ آیا در آن آبادان ؛ همه خوشبخت بودند؟ فقیر وجود نداشت ؟ کودکان کار وجود خارجی نداشتند؟ آیا شهروندان آبادانی در ناز و نعمت بسر می بردند یا انکه تنها بخشی از شهر و ساکنانش در ناز و نعمت بودند؟ اینها پرسش های مهمی هستند که باید بدنبال پاسخ صحیح و قانع کننده ای بود.

۲۵
خرداد

تئاتر در آبادان مسبوق به سوابق نیک و درخشانی است. بعضی ها معتقدند که یکی از کارگزاران شیخ خزعل تا قبل از روی کار آمدن رضاخان، در نزدیکی اداره گمرک امروزی آبادان، تماشاخانه ای تاسیس کرده بود و هنرمندانی به بازی های شعبده و نمایش مشغول بودند.

البته با توجه به نوع ساخت باشگاه ها و سینماهای متعلق به شرکت نفت کاملاً مشهود است که از این سالن ها به عنوان آمفی تئاتر نیز استفاده می شد.

با ذکر این نکته که قدمت سینماهای آبادان به جنگ جهانی دوم برمی گردد و دلیل ساخت ؛ استفاده ی افسران عالی رتبه ارتش و کارکنان شرکت نفت انگلیس بوده است. «شهید علی صیادی» هنرمندی بود که با تشکیل گروه تئاتر در آبادان در سالهای ۴۰ و ۴۱ فعالیت های مستمری را آغاز کرد.

نعمت الله لاریان، محسن حاتمی نژاد، بیژن افکار، بهمن عیوق، مجید زارعکار از هنرمندانی بودند که با وی همکاری نزدیکی داشتند.