آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

وزیر جهاد کشاورزی از آبادان و منیوحی دیدن کرد

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۱۰ ق.ظ

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز ۱۳ آبان ۱۳۹۵ پس از دیدار از مینوشهر از توابع خرمشهر ؛ به آبادان آمد و در معیت مسوولان این شهرستان از طرح های زهکش و نیز آبیاری نخلستان های روستای شلهه و سپس منیوحی در منطقه اروندکنار بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند کار و مشکلات نخل دارها و کشاورزان این نواحی قرار گرفت.

به گزارش اروندپرس ؛ محمود حجتی در دیدار از زمین های کشاورزی روستای شلهه ضمن گفتگو با کشاورزان در جریان مشکلات عدیده ی کشت و زرع در این منطقه قرار گرفت. در این سفر که استاندار ؛ فرماندار ویژه آبادان ؛ مدیر کل جهادکشاورزی استان خوزستان و مدیران محلی شهرستان و جلیل مختار یکی از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز ایشان را همراهی میکردند یکی از کشاورزان منطقه گفت: آقای شمسایی که مدیریت طرح آبرسانی به اراضی باغات و زمین های کشاورزی منطقه آبادان را دارد گفته که این طرح مهندسی است. در صورتی که اصلا اینطور نیست. بقدری این شبکه آبرسانی ایراد دارد که باعث فتنه و آشوب در بین روستاییان شده است. فقط بخاطر توزیع نامنطم و بسیار نامطلوب آب. بعضی از کشاورزان نخلستان هایشان را رها کرده اند و در شهر دستفروشی می کنند. آن هم نه محصول باغ هایشان که محصول جاهای دیگر. زمانی در باغ های اینجا انواع میوه و سبزی و سیفی جات و محصولات جالیزی داشتیم اما امروز دیگر خبری نیست. همه ی زندگی ما در حال نابودی است.

photo_2016-11-03_20-51-04

این پیرمرد کشاورز ( حاجیان) ادامه داد: کیفیت آبی که با این همه منت و هزینه به دست ما می رسد خیلی بد است. آیا با آب شوری که معروف است به فاضلاب طرح نیشکر می شود کشاورزی کرد. اینجا مرز است و ما هم مرزدار ولی با این اوضاع تا چند سال دیگر از سکنه خالی خواهد شد.وقتی درخت خرمای برحی که بهترین محصول ماست از ۴۰۰ کیلو در هر نخل به ۲۰ کیلو رسیده ما چطور می توانیم ادامه بدهیم. دولت هم اعلام کرده  از ما می خرد. مگر ما محصولی هم داریم که بخواهیم بفروشیم ؟ ضمن آنکه دلال ها همین محصول ما را ۲۵۰۰ تومان یعنی دو برابر قیمت دولتی دست به دست می کنند. یعنی هیچ عایدی برای نخلدار نمی ماند.آیا معنی حمایت از کشاورزان این است؟

photo_2016-11-03_20-51-26

سپس محمود حجتی به اتفاق همراهان به دهستان منیوحی رفت .در این دیدار در جمع کشاورزان و باغ داران با انتقاد از وضعیت موجود گفت :این وضعیت آبرسانی اصلا قابل قبول نیست. هر جا را که دیده ام می گویند این شبکه اصلی است این هم فرعی ! ولی کشاورز و باغدار ناراضی است. اگر طرح آبرسانی به باغات و زمین های کشاورزی در منطقه اجرا شده است پس چرا این همه مشکلات وجود دارد. من آمده ام اینجا تا از زبان کشاورزان وضعیت را بشنوم. مدیران اجرایی به اندازه کافی توضیح داده اند من می خواهم از زبان کشاورزان بشنوم. آیا قرار بود باغدار ما با زهآب آبیاری کند؟ اگر شبکه ی فرعی خراب است چرا فکری بحال آن نمی شود؟

یکی از مدیران طرح و اجرای شبکه آبیاری گفت : علت این امر آن است که پمپ های فرعی به موقع روشن نمی شوند.

وزیر جهاد کشاورزی علت را پرسید و پاسخ قانع کننده ای نشنید. در همین موقع یکی از مسوولان محلی گفت: همه جا اینطور نیست و اینجا استثنائا مشکل دارد!

چنگلوایی مدیر کل جهاد کشاورزی نیز با انتقاد از متولیان این موضوع ( شرکت آب و برق خوزستان) گفت : چرا پس از اتمام کار ؛ خطوط شبکه را آزمایش نمی کنید؟ تا زمانی که شبکه توزیع اصلاح نشود این مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند حتا اگر ما ایستگاه های پمپاژ یک و نیم متری را فعال کنیم.

آقای وزیر که از این توضیحات خسته و کلافه شده بود خطاب به مدیرکل جهاد کشاورزی استان گفت : این مطلب را صد بار توضیح داده اید. جواب سوال مرا بدهید که چرا آب به این پمپ های شبکه ی فرعی نمی رسد؟ یا شبکه خراب است یا پمپ ها. این را توضیح بدهید.

یکی از کشاورزان جواب داد: شبکه و پمپ خراب است. کانال ها باید لایروبی بشوند. کُل ما بُنی على الباطل فهُو باطل.آقای چنگلوایی تقصیر را برگردن آقای اسلامی می اندازد. آقای اسلامی تقصیر را می اندازد بر گردن امور آبیاری جزیره آبادان! جناب آقای وزیر این ها همه خلاف واقع می گویند. فرماندار آبادان به ما می گوید بروید باغات را آباد کنید در حالی که مدیران استانی و محلی وزارتخانه ی تحت امر شما نمی دانند مشکل کجاست.شما آب در اختیار کشاورز قرار دهید تا کار کند.

کنعانی یکی دیگر از کشاورزان منیوحی که بازنشسته ی آموزش و پرورش هم هست گفت : تکلیف متولی آبرسانی به این باغات و زمین های تشنه را مشخص کنید. ما هنوز نمی دانیم که مشکلاتمان را با چه کسی در میان بگذاریم. آیا متولی وزارت نیروست یا وزارت جهاد کشاورزی؟ لوله ها شکسته و آب به زمین من نمی رسد و هیچ کس هم قبول مسوولیت نمی کند.سال گذشته ۳۰۰ پاجوش کاشتم بروید ببینید این وضع آب چه بر سر باغ من آورده است. ۱۲۰ تا هم سالم نمانده است.آقای وزیر در آبادان کسی پاسخگوی ما نیست.آخر چرا شبکه آبرسانی بگونه ای است که فقط در دو فصل پاییز و زمستان آب به ما می رسد. ترا خدا کاری کنید اینجا کسی جوابگو نیست.

گفتنی است موسسه جهاد نصر که مجری طرح معروف به ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان می باشد عملیات اصلاح شبکه زهکشی و آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان را که چند سال پیش در این منطقه انجام شده را بر عهده دارد. طبق طراحی آن سال ها نوبت آبیاری به هر باغ بین ۱۵ تا ۲۰ روز می باشد که همین امر با توجه به اشکالات فراوان ناشی از عدم نگهداری اصولی و شکستگی لوله های انتقال آب ؛ مشکلات روزافزونی برای کشاورزان و باغداران روستاهای آبادان و اروندکنار و چوئبده ایجاد کرده است.

photo_2016-11-03_20-55-49

همچنین سال گذشته و در مهر ماه محمود حجتی سفری مشابه به خوزستان داشت که در آن سفر یکی از بزرگترین مشکلاتی که در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری وجود دارد را عدم تخصیص آب به همه این طرح عنوان کرده بود.

وزیر جهاد کشاورزی در آن سفر در جمع مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان آبادان گفته بود زهکشی ۷۷۰ هکتار از زمین های کشاورزی آبادان بزودی به صورت آزمایشی اجرایی می شود و این در حالی است که در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای زمین های کشاورزی، سهم آبادان ۲۴ هزار هکتار است که در مناطق زیر مجموعه طرح، قول انجام عملیات زهکشی و شبکه آبیاری داده شده بود.

از سویی دیگر شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان پیش از این در ششم بهمن ۱۳۹۴ به خبرگزاری ها گفته بود :طرح زهکشی نخلستان های آبادان مربوط به سال ۶۸ بوده که در همان سال  آغاز شد و هم اکنون ( زمستان ۱۳۹۴) توسط سازمان آب و برق خوزستان ایستگاه های پمپاژ و شبکه های اصلی ساخته شده است و البته نیمی از شبکه های فرعی این طرح ساخته شده ، و احداث باقی این شبکه به موسسه جهاد نصر و جهاد کشاورزی خوزستان واگذار شده است.

رسانه اجتماعی اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی