آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

خلاقیت ؛حلقه گمشده در مدیریت شهری آبادان

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۳۴ ب.ظ

خلاقیت و ابتکار خلاقانه در نزد مدیران شهری یک ارزش و امتیاز منحصر بفرد محسوب می شود مشروط بر آن که مردم این خلاقیت ها را احساس بکنند و مدیران رده بالاتر نظیر فرماندار از این  ابتکارات خلاقانه حمایت و مدیران مربوطه را مورد تشویق شایسته قرار بدهد.

گاهی برخی از مدیران درددل می کنند و از کارهای طلایی خود می گویند در حالی که از مسوولان بالاتر گلایه مند هستند که گویی برای آنان توفیری نداشته که این خلاقیت ها انجام شده یا نشده.همین علی السویه بودن انجام وظیفه ی ذاتی با دخیل نمودن خلاقیت و ابتکار در آن نزد مدیران ارشد ؛ اثرات سویی بر روند رو به جلوی بروز خلاقیت در مدیران اجرایی می شود.

تصویر زیر نمونه بارز یک مدیریت غیر خلاق از سوی شهرداری آبادان است.

لجن-برداری

خلاقیت و نقش آن در پیشبرد اهداف سازمانی آن قدر اهمیت دارد که در سیستم های مدیریتی پیشرو بویژه در جوامع پیشرفته صنعتی برای مبتکرین و آنانی که خلاقیت دارند ارزش والا و بالایی قائل می شوند تا جایی که حاضرند چندین برابر هزینه کنند اما آزمون خطا و تجربه را عملیاتی و مشاهده نمایند.

شهرداری آبادان بعنوان متولی اجرای طرح های شهری و عام المنفعه موظف به انجام پروژه هایی است تا رفاه بیشتری حاصل بشود.برای مثال در پروژه ی دفع آب های سطحی این شهرداری تا به امروز کاملا ناموفق بوده است چرا که هنوز نتوانسته است با مدیریت آب و فاضلاب شهری به تعریف واحدی برسد و هر یک سرریز آب و فاضلاب در شهر را بر گردن دیگری می اندازند.

تصاویر زیر از این دست ادعاهاست. نکته مهم آن که این تصاویر در تابستان ۹۴ تهیه شده و ربطی به بارندگی ها ندارد.

فاضلاب-شهری

قطعا برای برون رفت از این مشکلات مدیریت شهری طرح هایی باید داشته باشد.

در گروه اندیشه اروندپرس ؛ بسیاری از این موارد مورد توجه اعضا واقع شده است و برخی از مسوولان نیز به دلیل عضویت در گروه مجازی اروندپرس در جریان امور قرار گرفته اند. نکته بارز و حائز اهمیت ان است که اکثر مدیران شهری در پاسخ به چرایی حل نشدن این معضلات دو موضوع نبود هماهنگی بین ارگان های ذیربط و نیز کمبود اعتبارات را مطرح می کنند که لاجرم می بایست به عرض آنان برسانیم که این دو موضوع بهانه ای بیش نیست چرا که انجام هماهنگی بین مدیریت های شهری و تامین اعتبارات لازم جزو وظایف ذاتی شماست و ربطی به مردم ندارد .

موضوع مهم از نظر ما ؛ برنامه های ترویجی و آموزشی در سطح شهر با هدف ارتقای سطح آگاهی های مردم و ارتقای سطح فرهنگ شهرنشینی است که همچنان مغفول مانده است.

به تصاویر زیر نیز دقت کنید.

شکستگی-لوله-آب

همانطور که مشاهده می کنید لوله آب در این کوچه شکسته است. در تحقیقات محله ای متوجه شدیم که مدت زمان زیادی است که این کوچه در این وضعیت قرار دارد و اداره آبفا هم وارد کار نشده است. آیا به نظر شما رفع این مشکل نیازمند تامین اعتباری خاص و ویژه می باشد؟

در موضوع روشنایی شهر نیز وضع به همین منوال است.مسوول خاموشی روشنایی های خیابان کدام اداره است؟ بی شک پاسخ مشترک ؛ اداره برق آبادان است.پس چرا چراغ های یک خیابان با گذشت زمان های طولانی همچنان خاموش است؟

چراغ-های-روشن

در موضوع چرای دام در سطح شهر چه کسی مسوول است؟ آیا جز این است که مدیریت شهری به وظیفه خود عمل نمی کند؟ چرای گاومیش و اسب و تازگی ها گله های بز و گوسفند در سطح شهر آبادان گویای چیست و اینکه مگر مدیران شهری و در راس آنان شهردار آبادان در شهر تردد نمی کند و این مناظر چندش آور و زشت را نمی بیند؟ خدا کند در توجیه این امر پای دستگاه قضا را پیش نکشد.

 

 

چرای-گاومیش-ها-در-شهر-آبادان

نکته بعدی عدم نگه داری از تاسیسات رفاهی شهر توسط شهرداری آبادان است.گویا این شهرداری و مدیریت حاکم بر آن صرفا به افتتاح پروژه های ریز و درشت علاقمند است و به هنر نگهداری از این سرمایه ها هیچ علاقه ای نشان نمی دهد.

 

در گروه مجازی اروندپرس طی گفتگویی که با مهندس جمال گلی معاونت فنی مهندسی شهرداری آبادان داشتیم نکاتی گفته شد که شنیدنی است.

ایشان گفت : مشکل ما در این خصوص ؛ بحث نظارت داشتن یا کمبود اعتبار نیست متاسفانه مشکلات فرهنگی مانع جدی است.پارسال به مدت سه ماه روی پل ایستگاه ۷ یک کانکس مستقر کردیم که متاسفانه اقلام موجود در آن به سرقت رفت.ما روی پل ایستگاه ۷ آبشار مصنوعی نصب کرده بودیم.نورپردازی هم کردیم.دو نگهبان بطور شبانه روزی از این وسایل حراست می کردن که با این وجود ؛ نتوانستند از پس سارقین بر بیایند.شهرداری آبادان بودجه محدودی دارد.مثلا موضوع نورپردازی بر روی پل ایستگاه ۷ از سوی پیمانکار سه بار اجرایی شده و ما تنها توانستیم هزینه ی یک بار آن را پرداخت نماییم.متاسفم که باید بگویم هر باری که نورپردازی شد بیشتر از یک هفته دوام نیاورد و دفعه سوم که نورپردازی کردیم فقط توانستیم برای سه ماه از تاسیسات آن حراست کنیم و سرقت شد.در همین موضوع نگهبان ما با سارقین درگیر شد و به علت جراحات وارده روانه بیمارستان شد.البته این نوع سرقت ها که از اموال عمومی صورت می گیرد شامل حال پالایشگاه هم شده است که نمونه بارز آن سرقت از تانک فارم هاست.

ضعف مفرط توام با بی برنامگی و البته عدم آموزش کارکنان فضای سبز و پارک های شهرداری آبادان موجب شده است که بسیاری از پارک های محله ای شهر نیز بلااستفاده بشوند که به معنای اخص آن ؛ حیف و میل اموال عمومی محسوب می شود.برای مثال پل های روگذر عابران پیاده بر فراز خیابان هایی که عملا بلااستفاده هستند و می توان از پل های فیه ؛ کوی قدس نام برد.

تصاویر زیر توسط خانم شهین صادقی با موضوع عدم نگهداری و مدیریت صحیح از سوی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری آبادان در منطقه کوی کارگر آبادان تهیه شده است.

فضای-سبز-کوی-کارگر

کارکردگرایی محور و رکن اصلی بسیاری از تکنیک‌های و روش‌های علمی حل مساله‌های خلاق و حل خلاق مساله‌ها است. دقت داشته باشیم که با ۲ مقوله مواجه هستیم: «حل خلاق مساله» و «حل مساله‌ خلاق».

وقتی از حل خلاق مساله سخن می‌گوییم، منظور حل کردن مساله‌هایی است که پیشتر نیز وجود داشته‌اند و چه بسا بیش از یک راه‌حل شناخته شده هم برای آن‌ها سراغ داریم. حل کردن چنین مساله‌هایی با تفکر خلاق، یعنی بازنگری در صورت مساله و یافتن شیوه‌های جدید و همراه با نگاه به فناوری‌های موجود برای یافتن روش‌هایی نو به منظور انجام همان کارکردهای گذشته در سیستم مساله. برای مساله‌های این‌چنینی می‌توان به تکینک‌های خلاقیت اتکا کرد و چندان نیازی به متدولوژی نیست.

آن‌گاه که از حل مساله خلاق سخن می‌گوییم، منظور پرداختن به مساله‌هایی است که یا پیشتر نیز حل نشده و ناشناخته بوده‌اند و یا امروز تغییراتی در صورت مساله آن‌ها را به شکل تازه‌ای پیش روی ما قرار داده، بدین ترتیب راه‌حل‌های گذشته ما دیگر چاره مناسبی نیستند. برای این‌ نوع مساله‌ها ضروری است ابتدا خود مساله را تعریف صریح و شفاف نماییم یا به تعبیر علمی‌تر مساله را «کشف کنیم» و بعد ایده‌های اجرایی برای آن بیابیم.

اینجا معمولا نیاز به متدولوژی داریم و تکنیک‌های ایده‌‌پردازی به تنهایی راه‌گشا نیستند. مساله‌های خلاق، مساله‌هایی متفاوت با مساله‌های روزمره هستند. برای درک بهتر چیستی این مساله‌ها، کافی است یکی از شرایط یک مساله عادی و دارای راه‌حل را حذف کنیم یا آن را تغییر دهیم. پدیده پیش روی ما در این شرایط چیز جدیدی است.

دانش نوآوری نظام‌یافته و خانواده تکنیک‌های آن (مانند مهندسی ارزش، تفکر ناب، تئوری‌محدودیت‌ها و …) از جمله متدولوژی‌های حل مساله هستند که هم به درد حل خلاق مساله‌ها می‌خورد و هم می‌توان با درک صحیح و اشراف بر آن،‌ به یافتن راه‌حل‌هایی کارآمد برای مساله‌های خلاق پرداخت. و خاطرمان باشد که این متدولوژی‌ها با تکیه همیشگی بر مفهوم کارکرد (کاری که باید انجام شود نه روش انجام آن) به عنوان رکن اصلی و قلب خود، از تیم که روح خلاقیت را در کلبد این متدولوژی می‌دمند بهره می‌گیرد تا مساله‌ها را حل کند. بر خلاف آن‌چه در میان علاقه‌مندان این تکنیک‌ها گفته می‌شود، صرفه‌جویی‌های مالی یا کاهش هزینه تنها هدف این رویکردها نیستند.

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی