آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

شهر آبادان مملو شده از بوی تعفن سطل‌های زباله‌ای که مدت‌هاست به بهانه مکانیزه شدن جمع‌آوری زباله در گوشه خیابان‌ها رها شده‌اند.

arvandpress : طرح مکانیزه شدن جمع‌آوری زباله در آبادان، مدت‌هاست که به وسیله شهرداری آبادان اجرا شده و علاوه بر مزیت‌های این طرح، نقاط ضعفی نیز در آن وجود دارد که سلامت جامعه را مورد هدف قرار داده است.23-06-87Zobale (2)

طرح مکانیزه شدن جمع‌آوری زباله در آبادان، گرچه در جهت سهولت در امور و سرعت بخشیدن به امر جمع‌آوری زباله اجرا شد، اما نقص‌هایی در این طرح وجود دارد که قصد داریم در این گزارش به آن بپردازیم.

چندی پیش تعدادی از شهروندان در دیداری با نگارنده این گزارش از بوی تعفن موجود در اطراف منازل، محل کار و یا خیابان‌های پر رفت و آمد خبر دادند و ابراز گلایه مضاعفی نسبت به عدم رسیدگی به این موضوع و رفع بوی بد داشته‌اند.

نگارنده نیز در بازدید از طرح دستگاه‌های مکانیزه حمل زباله در جای جای شهر آبادان بر این موضوع صحه گذاشت و با منظره‌ای نه چندان مناسب مواجه شد. همچنین علاوه بر بوی بد سطل‌های کار گذاشته شده در اطراف خیابان‌ها، حشرات موذی نیز باعث آزار شهروندان شده و از این رو گلایه‌های بسیاری متوجه شهرداری آبادان گردیده است.

*سطل‌هایی که نه مانع تعفن می‌شوند و نه جانوران موذی
بی‌شک این موضوع مشکلات زیست محیطی فراوانی به دنبال خواهد داشت و دراین خصوص نظرات کارشناس محیط زیست دانشکده علوم پزشکی آبادان را جویا شدیم.

جعفر ربیهاوی در این خصوص عنوان کرد: موضوع بوی بد سطل‌های زباله، دغدغه این روزهای نهادهای بهداشتی شهر آبادان است و این موضوع بارها به شهرداری آبادان تذکر داده و همچنین در جلسات شورای سلامت نیز این مسئله عنوان شده است.

مدیر گروه سلامت دانشکده علوم‌پزشکی آبادان افزود: در وهله اول، دستگاه‌های مخصوص جمع‌آوری زباله مخصوص سطل‌های موجود نیست و بارها دیده شده است که هنگام جمع‌آوری زباله، متصدیان امر، زباله را بر روی زمین ریخته و همان‌جا به تفکیک آن می‌پردازند!

ربیهاوی تصریح کرد: نکته دوم اینکه سطل‌های زباله بدون درپوش مناسب هستند و این خود عاملی است برای ایجاد تمام مشکلات موجود، چرا که درپوش نداشتن این سطل‌ها، موجب می‌شود حیوانات ولگرد در آن خانه کنند، حشرات موذی گرد آن جمع شوند و بوی تعفن نیز در اطراف آن بیداد کند.

وی ابراز کرد: البته شهرداری آبادان عنوان کرده که این سطل‌ها شستشو، ضدعفونی و در مواردی نیز تعویض می‌شوند، ولی حتی اگر این عمل انجام شود، برای ظرفیت موجود کفایت نمی‌کند.

*لزوم ایجاد تغییر در شیوه جمع‌آوری زباله‌ها
کارشناس محیط زیست دانشکده علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: در کل این شیوه اشتباه است و یا باید تغییر پیدا کند و یا اصلاح اساسی شود، موضوع محیط زیست مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذاشت چرا که مستقیماً با سلامت شهروندان در ارتباط است.

 در بازدید از نقاط مختلف شهر آبادان و خصوصاً اماکنی که این سطل‌های زباله در آن وجود دارد، هیچ‌گونه موردی مبنی بر شستشوی سطل‌های زباله مشاهده نشد و اگر هم تعویضی صورت گرفته بود، به خاطر شکستگی و از‌بین‌رفتگی سطل قبلی بوده است.

به همین منظور سعی کردیم که با مسئولان مرتبط با این امر در شهرداری آبادان گفت‌وگویی داشته باشیم تا توضیحات آنها را در این خصوص جویا شویم.

*عدم سمپاشی و ضدعفونی سطل‌ها
در همین راستا معاونت خدمات شهری شهرداری آبادان ضمن پذیرش انتقادهای وارده در این خصوص اظهار کرد: گلایه شهروندان در خصوص جمع‌آوری زباله به شیوه مکانیزم کاملاً به جا است.

حبیب‌الله رشتی‌پور افزود: دستورالعملی به کلیه نواحی و مناطق ارائه شده است که در آن به آنان ابلاغ شده به صورت هفتگی سطل‌های زباله را شستشو و ضدعفونی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: جلساتی در این خصوص گرفته شده و گوشزدهای فراوانی به آنان شده و سم مخصوص نیز جهت سمپاشی در اختیار مناطق و نواحی قرار گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان، در پاسخ به این موضوع که تاکنون این عمل انجام نشده است عنوان کرد: اگر موضوع شستشو، ضدعفونی و سمپاشی مشاهده شده که تاکنون صورت نگرفته، از همین‌جا اعلام می‌کنم قصور و کم‌کاری از مناطق و نواحی بوده است و مسئولان مناطق و نواحی در این خصوص کوتاهی کرده‌اند.

رشتی پور تاکید کرد: دستگاه‌های جمع‌آوری زباله برای سرعت بخشیدن به موارد اجرایی صورت گرفته بود، اما باید اذعان کرد که در این خصوص مشکلاتی وجود داشته است.

وی با اشاره به تغییر برخی مدیران در شهرداری آبادان ابراز کرد: بسیاری مدیران نواحی و مناطق، سازمان پسماند و …تغییر پیدا کرده‌اند و تا اصلاح امور و انجام تغییرات در این خصوص کمی زمان نیاز است تا به شرایط مطلوب برسیم.

*مردم در ایجاد شهری پاکیزه همکاری کنند
معاون خدمات شهری شهرداری آبادان خاطرنشان کرد: در این موضوع فقط شهرداری آبادان تنها دخیل نیست و مردم نیز باید در امر تفکیک و دفع زباله ما را یاری کنند، ما به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که شهرداری نیز در این خصوص دغدغه خاطر دارد و حتی در این خصوص برای مناطق کلاس‌های محیط زیست ترتیب می‌دهد و در تفکر رفع این معضل است.

مسئله محیط زیست و سلامت شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است برای حفظ سلامت جامعه در امورات ابتدایی یک شهر که همانا انجام خدمات صحیح و نظافت عمومی است اهتمام ویژه‌ای هم از طریق شهروندان و هم از طریق شهرداری هر شهر همت ویژه‌ای صورت پذیرد، به امید آن روز که شهروندان علاوه بر تحمل گرمایی که از هوا استنشاق و تحمل می‌کنند، مشکلات زیست محیطی روی زمین نیز بر آن افزوده نشود.

گزارش از علی دایلی/خبرگزاری فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی