آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

با همه مردم شهر زیر باران باید رفت

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶ ق.ظ

ساده انگاری و تعصب بی جاست اگر گمان کنیم خدمت راستین و پرمایه به مردم هر منطقه در گرو بومی سازی مدیریت های آن منطقه است.

arvandpress : مدت ها برخی از رجال اندیشه گر آبادانی در پایگاه های تحلیلی و نشریات محلی بر طبل نیاز آبادان به مدیران بومی می کوبند اما آیا راه حل برون رفت از معضلات موجود در شهرستان آبادان همانی است که این بزرگواران می فرمایند؟

rain-sunset-street

با همه مردم شهر زیر باران باید رفت

مقوله خدمت پرمایه و راستین در گرو مولفه های مهم تری سوای بومی بودن است. بومی بودن خود دارای محاسنی است از جمله آشنایی با منطقه و قوی بودن حس مسوولیت پذیری ؛ اما آیا برای برخورداری از خدماتی بهتر و شایسته تر ؛ همین دو مولفه کفایت می کند؟

بی تردید مدیر بومی تجت تاثیر فشارهای همشهریانش مجبور به تقلا و جنب و جوشی بیشتر است اما هنر مدیریت ابزارهای دیگری نظیر اسباب کار و قدرت مدیریت و جذبه و تخصص نیز می خواهد.

مدیر بومی اگر مجهز به اسباب و اثاثیه ی مدیریتی نباشد همان بهتر که نباشد.

بازمی گردیم به مدیر بومی یا غیر بومی ؟

از آن جا که مدیریت یک علم پیچیده است و گره های حوزه کاری می بایست به دستان با تدبیر مدیر مربوطه گشوده بشود؛ انتخاب مدیر شایسته بسیار پراهمیت است. در همین باره با توجه به دپارتمان موجود و ساختمان چندین طبقه و تو در توی انتخاب مدیران در جامعه کنونی ما نکاتی  به عرض رسانده می شود.

معمولا انتخاب مدیران در جامعه های شهری بزرگ متاثر از انواع توصیه و به قول امروزی ها دم این و آن را دیدن است. مدیرانی که در این جوامع به قدرت می رسند بیشترین وقت خود را به ناچار متمرکز بر افراد و نهادهایی می کنند که موجبات مدیریت او را فراهم کرده اند !معمولا در چنین وضعیتی مدیر مربوطه کمتر در محل کار خود حاضر است و بیشتر بدنبال حضور پررنگ تر در لابی های تصمیم گیرنده با هدف ارتقای سمت خویش می باشد.همچنین در اینگونه انتخاب ها ؛ تخصص چندان اهمیت ندارد.

اما انتخاب مدیران در جوامع شهری کوچک تر؛ بسیار دشوارتر و دارای حواشیح بیشتری است چرا که برخلاف مدیریت های اندکی کلان تر ؛ نظیر مرکز استان ؛ تابع شرایط داخل شهر و خارج از شهر نیزهست ؛ بدین صورت که مدیر شهرهای کوچک تر ؛ علاوه بر فیلترینگ استانی می بایست از فیلترینگ های داخل شهری نظیر جلب نظر نماینده ی شهر نیز عبور کند. گرچه در هیچ جای قانون ؛ نقشی برای نماینده در تعیین مدیران شهری تعریف نشده اما به وضوح می توان ایفای این نقش را در شهرهای کوچک ؛ به شکلی پررنگ مشاهده نمود.

آبادان و خرمشهر دو شهری هستند که علیرغم فاصله ی چند کیلومتری با هم ؛ مجموعا ۴ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند که این در نوع خود منحصر بفرد و یک فرصت طلایی محسوب می شود. اگر ۴ نماینده ی این دو شهر بتوانند تشکیل یک گروه کاری منظبط و پیشرو بدهند به راحتی می توانند از ظرفیت بالای نمایندگی خود در مجلس و رایزنی با مدیران میانی دولتی استفاده کرده و اولین مانع توسعه ی همراه با رضایت و رفاه اجتماعی را در این دو شهرستان از پیش رو بردارند و این مانع همان ” مدیریت های ضعیف ” می باشد.

در حال حاضر مردم شهرهای آبادان و خرمشهر معتقدند که آن چه موجب عقب ماندگی های فراوان در این دو شهر شده است ؛ کیفیت مدیریت مدیران است وگرنه از حیث بودجه و اعتبار ؛ بنا به اعلام های رسمی ؛ همه ساله علاوه بر بودجه و اعتبارات جاری مبالغی نیز در قالب متمم و یا دیگر عناوین به مجموع اعتبارات و بودجه های این دو شهر افزوده می شود.

 

ایمنی و تجهیز حوزه علمیه خواهران اروندکنار ۵۰۰ میلیون ریال
احداث پارک ساحلی چوئبده ۱۰۰۰ میلیون ریال
خرید تجهیزات بیمارستان های شهید بهشتی و طالقانی ۹۹۰۰ میلیون ریال
تعمیر و توسعه اورژانس بیمارستان شهید بهشتی آبادان ۹۹۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز درمانگاه شبانه روزی اروندکنار ۲۰۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز درمانگاه شبانه روزی چوئبده ۲۰۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز کتابخانه اروندکنار ۱۰۰ میلیون ریال
مانیتورینگ شهری آبادان ۴۰۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تکمیل مساجد آبادان ۶۴۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز مراکز فرهنگی آبادان (ثامن الائمه، مهر، اشراق) ۴۱۰۰ میلیون ریال
تعمیر و توسعه سالن های تمرینی آبادان ۲۰۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز سالن های ورزشی اروندکنار ۱۰۰۰ میلیون ریال
احداث زمین چمن مصنوعی چوئبده ۱۵۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز مجموعه فرهنگی در اختیار فرمانداری (شهید آوینی و شهید رهبر) ۹۰۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز مراکز حمایتی بهزیستی آبادان ۲۰۰۰ میلیون ریال
تجهیز مساجد آبادان ۱۰۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز سالن چند منظوره المهدی و اروندکنار ۱۰۰۰ میلیون ریال
تعمیر و تجهیز حوزه علمیه خواهران آبادان ۱۰۰۰ میلیون ریال
جمع اعتبارات مصوب جدید ۵۸۴۰۰ میلیون ریال

 

و یا رقم اعتباری خرمشهر که برای مثال در خرداد ماه سال پیش از سوی فرماندار این شهر ۱۶۱ میلیارد ریال اعلام شد و با اعتراض فراگیر مسوولان آن شهر هم روبرو شد.

ما در این مجال قصد نداریم وارد رقم و اعداد بشویم که این بر عهده ی متخصصین امر می باشد ولی همچنان مایل هستیم درباره انتخاب مدیران و این بار ؛ مدیران شهرستان های آبادان و خرمشهر بگوییم.

ساز و کار و الگوی انتخاب مدیران شهری در آبادان و خرمشهر نظیر شهرهای کوچک کشور می باشد.بدین گونه که معمولا نمایندگان این دو شهر بنا به صلاح دیدهایی ؛ فرد مورد نظر خود را به مدیر استانی مربوطه معرفی می کنند و وارد مقوله ی چانه زنی برای احراز سمت مورد نظر برای شخص مورد وثاق خود می شوند.البته در پاره ای اوقات وضعیت یاد شده دگرگون شده و مدیر استانی فرد یا افرادی را به نمایندگان شهر معرفی می کند. ولی در کل می توان اینگونه گفت که نمایندگان محترم مردم در بهارستان ؛ در سمت های مدیریتی دولتی و حتی غیر دولتی صاحب رای و نظر هستند. حالا اگر بین نمایندگان یک شهر در مجلس ؛ صمیمیتی وجود نداشته باشد ؛ گره ها افزون تر می شوند و بقولا کار بیخ پیدا می کند.

از آن جا که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مقبولیت عام دارند ؛ انتظار می رود که اعمال نظر این بزرگواران در تثبیت مدیریت شهری بر اساس خیرخواهی صورت بگیرد همواره این ذهنیت در نزد مردم و اصحاب اندیشه و قلم وجود داشته و دارد که چرا گاهی با مدیرانی روبرو می شویم که از حیث برخورداری از هنر مدیریت و نیز تخصص کاری دچار شائبه می باشند.

حوادث اخیر شهر آبادان در حوزه آموزش و پرورش و کمی قبل تر آن در بخش مدیریت آبفای این شهر و نیز شهرداری خرمشهر ؛ گویای نوعی پارادوکس در انتخاب و بکارگیری نیروهای متخصص می باشد که لازم است نمایندگان محترم در این باره روشنگری نمایند تا خدایی ناکرده حق از کسی ضایع نشود.

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی