آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

نماینده باید اهلیت داشته باشد

دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۰۳ ب.ظ

با نگاهی به کاندیداهای احتمالی آبادان برای انتخابات دهم مجلس متاسفانه باز هم شاهد نام های تکراری هستیم. نام هایی که فقط در ماه های منتهی به انتخابات سر و کله اشان پیدا می شود و بعد از انتخابات مجددا به خواب چهارساله می روند.

انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی در زمره ی مهم ترین حوادث سیاسی کشور قلمداد شده است. قوه مجریه آرزومند است که مجلس دهم ؛ همسو با دولت باشد و البته آرزوی بر حقی است.

 

نیوز-آبادان

در هفتم اسفند ۱۳۹۴ اولین ماراتن انتخاباتی برای کسب ۲۹۰ کرسی در سراسر کشور آغاز خواهد شد .

نمایندگان مجلس وظایف بسیار مهمی بر عهده دارند بگونه ای که اگر نماینده ای دارای قدرت تحلیل و درک صحیح و کاربردی از قوانین موجود نباشد نمی تواند به وظایف قانونی خود عمل نماید.

یکی از معضلات همیشگی که گریبان برخی از نمایندگان را می گیرد عدم آگاهی و پایین بودن ضریب هوش استدلالی آن هاست بگونه ای که نمی توانند در حین تصویب قوانین مهم و اثرگذار همه ی جوانب امر را در نظر بگیرند از اینرو ما شاهد هستیم که هر از چند مدتی لوایح متممی به قوانین تصویب شده اضافه می شود.

از دیگر معضلات جدی در بین نمایندگان حاضر در مجلس ؛ تفکر کنکورمآبانه در بین برخی نمایندگان است.در این حالت کاندیدا بعد از آن که با حمایت های فامیلی و صنفی وارد مجلس می شود ناچارا موظف است در جهت پاسخگویی به محبت بستگان و طایفه اش عمل کند که این حالت بدترین می باشد که البته پرتعداد نیستند اما همان یک نفر هم برای پارلمان ملی زیاد است.

حال می پردازیم به تحرکات انتخاباتی کاندیداهای شهرستان آبادان.در آبادان پایه ی انتخاب بر اساس روابط عاطفی است. بی پرده بگوییم که اندیشه ی غالب در انتخابات آبادان بر اساس حمایت های فامیلی ؛ عشیره ای و روابطی خاص است و کمتر تابع مناسبات سیاسی ؛ اجتماعی و فرهنگی و اندیشه های تشکیلات این حوزه ها می باشد. از این روی کاندیداهای حوزه انتخابیه آبادان بیش از آن که دغدغه ی درجه محبوبیت یا عدم محبوبیت دسته بندی های رسمی و غالبا مردم نهاد مجاز کشوری را داشته باشند به تعداد نفراتی فکر می کنند که با واسطه یا بی واسطه می توانند جذب کنند.

بروز اتفاقات ناخوشایندی مثل تطمیع ورزشکاران بوسیله ی لباس و لوازم ورزشی ؛ تطمیع نوجوانان با کارت شارژ تلفن همراه ؛ برپایی میتینگ های رستورانی به صرف چلومرغ و چلوکباب با چاشنی چک پول ؛ اغوای رای اولی ها و دیگر شیوه های خرید آرای مردمی ؛ همواره در حوزه انتخابیه آبادان مشاهده شده است . اما راه زدودن این اتفاقات نامیمون چیست؟

بی تردید فلاح و سعادت هر جامعه ای گره خورده در آموزش های مدنی و تحصیلات عالیه و نیز افزایش حضور مردم و اقشار مختلف در فعالیت های غیر دولتی نظیر سمن هاست. جامعه ای که متشکل از افرادی آگاه و با احساس مسوولیت باشد نگران اغواگران و فریبکاران نیست و نخواهد بود.در واقع نرخ تک تک افراد جامعه ی آگاه و دانا آن قدر زیاد است که هیچ فرد زیاده خواهی نه توان خرید آرای آنان را دارد و نه جرات چنین کاری.

برای ارائه آموزش های لازم به جامعه فرمانداری موظف است از فعالیت سازمان های مردم نهاد حمایت کند.اتفاقی که در آبادان به سختی رخ می دهد و سمن ها مدام در پی آن هستند که لااقل محلی برای برپایی نشست هایشان داشته باشند.البته سمن های آبادان با علم به این موضوع ؛ خود راسا اقدام می کنند و در مناسبت های مختلف و یا با اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی ؛ روز و ساعتی را برای تجمعات خود اعلام می کنند که متعاقب آن معمولا برخی مسوولان نیز فرصت را غنیمت شمرده ؛ بدان ها می پیوندند.

همگرایی و همسویی در جامعه بدان معناست که هر جمعی امکان بروز عقیده خود را داشته باشد که قطعا در کشاکش بحث ها و گفتگوهاست که اندیشه ی غالب مانا می شود . از فرصت استفاده کرده و نقبی می زنیم بر تفکر امنیتی حاکم بر برخی تصمیمات تصمیم گیرندگان آشکار و پنهان جامعه. آن هایی که همگرایی ها و تعاملات فکری را ” تعارض” ارزیابی می کنند.

«بلوغ اجتماعی و سیر صعودی رشد سیاسی و فرهنگی جامعه، و نیز تنگنا‌ها و موقعیت‌های خطیری که برای هر جامعه‌ای رخ می‌دهد، نیازهای جدیدی را در عرصۀ هدایت کلان جامعه مطرح می‌سازد و برای رهبری سیاسی و معنوی آن، افق‌های تازه‌ای می‌گشاید. در جامعۀ امروز ما، حضور مؤثر و تعیین‌کنندۀ فکری و فرهنگی رهبری، که نتیجۀ تحقق نظریۀ ناب اسلامی در عرصۀ نظام سیاسی و کارکرد آن است، برکات و نتایج مشهودی را به دنبال داشته و باعث شده است از دادن هزینه‌های گزاف معنوی و اجتماعی در جهت تحقق آرمان‌ها و اهداف بلند ملّی پیش‌گیری شود.»

کاندیداهای یک شهر برای پارلمان محلی (شورای شهر) و نیز پارلمان ملی (مجلس) می بایست از دل تشکلات مردم نهاد بیرون بیایند نه اینکه از میان اقوام و طوایف و ادارات دولتی !

کسی که بدنبال احقاق حقوق مردم آبادان در سطح ملی است باید خیلی پیش تر به مردم آبادان ثابت کرده باشد که برای حقوق مردم شهر احترام قائل است و وقت های بسیاری صرف کرده است. این که گمان کنیم فلان مسوول به صرف آن که از ابزارهای دولتی در دستش به گونه ای استفاده کرده که در چشم مردم عزیز شده است دلیل کافی برای صلاحیت  و اهلیت وی نیست. او ابزار داشته و وظیفه  هم داشته که برای مردم کار کند و حقوق ماهیانه نیز دریافت کرده . همین و بس. و اینکه در مقام مقایسه برآییم و بگوییم چرا فلان مدیر مثل او کار نکرده قیاس مع الفارق است.

با نگاهی به کاندیداهای احتمالی آبادان برای انتخابات دهم مجلس متاسفانه باز هم شاهد نام های تکراری هستیم. نام هایی که فقط در ماه های منتهی به انتخابات سر و کله اشان پیدا می شود و بعد از انتخابات مجددا به خواب چهارساله می روند. براستی اگر ملاک انتخاب اصلح ؛ انتخاب افرادی باشد که مدام در صدد ارائه خدمت به شهر هستند کدامیک از اسم های حال و حاضر لیاقت و استحقاق کسوت نمایندگی آبادان را دارند.

آن کس که می گوید نماینده خوب کسی است که از ظرفیت های نمایندگی اش بخوبی استفاده کند ؛ نکته ی مهمی را از یاد برده و آن اینکه : « وظیفه ی نماینده همین است». اگر قرار باشد نماینده نتواند از ظرفیت های قانونی خود بخوبی استفاده کند ؛ او را اصلا نمی توان نماینده خواند. متاسفانه در اغلب گفتارهای موجود در خصوص نمایندگان فعلی آبادان و یا کسانی که سابقه نمایندگی داشته اند به مواردی بر می خوریم که نشان از سطحی نگری در این باره دارد. برای مثال دوستی می گفت فلان نماینده خوب است چون این مقدار طرح و لایحه را امضا کرده است!

به نظر نگارنده فعالیت در حوزه نمایندگی در مجلس ؛ اگر در جهت منافع حوزه انتخابیه نباشد اشکال دارد.نماینده آبادان موظف است حوزه انتخابیه خود را بعنوان اولویت اول در دستور کار خود قرار بدهد نه آن که سینی چای گردان تشکلات سیاسی اکثریت در مجلس باشد.

در اهلیت نمایندگان و نمایندگی همین بس که بدانیم چقدر برای گفتگوی با مردم وقت می گذارند و بچه گانه است اگر بپنداریم این صحبت کردن ها با میزان حضور در رسانه ملی یا گفتگو با خبرگزاری ها محاسبه بشوند.

نماینده ای اهلیت دارد که در بین مردم باشد. در کوچه و بازار قدم بزند و با مردم حرف بزند.نماینده ای که صف نانوا را نشناسد چگونه می خواهد به درد مردم برسد؟

چندی پیش مقام معظم رهبری درباره زندگی شاهانه ی برخی مسوولان هشدار دادند.آیا منظور ایشان چیزی جز فاصله داشتن از قاطبه ی مردم بود؟

حال از شما همشهریان عزیز می پرسیم که چندبار نمایندگان خود در مجلس را در خیابان و بازار دیده اید؟ چند بار توانسته اید بی دردسر و پیچ و خم های شاهانه با نمایندگان خود گپ بزنید؟ البته شاید برخی باشند که بگویند هر بار اراده کرده ایم تماس تلفنی داشته باشیم مشکلی سد راهمان نبوده که ما از همین جا به این یاران ! شادباش می گوییم.

منظور از اهلیت به معنای عام، عبارت است از صلاحیت شخص برای دارا شدن حق و اجرای حق؛ در حقیقت در این مفهوم، اهلیت به معنای کامل آن استفاده می‌شود، به طوریکه هر شخصی که بتواند، دارای حقی شود و نیز بتواند از آن استفاده نموده و استیفا نماید، گفته می‌شود که اهلیت کامل دارد مثل انسان بالغ و عاقل و رشید.

حال اگر قرار بشود فردی که آرای مردمی را می خواهد ؛ فقط به وقت نیاز مردمی بشود و پس از انتخاب شدن ؛ از دسترس خارج بشود ؛ باید او را نااهل خواند.

پایگاه خبری ـ تحلیلی نیوزآبادان معتقد است که در انتخابات پیش روی نیازمند بازنگری واقعی می باشیم. ما بر این باوریم که آبادان نیازمند نمایندگانی تازه نفس و کاردان و تحصیلکرده ی واقعی است.از آن چه تا به امروز در حوزه ی نمایندگان شهر در مجلس شورای اسلامی گذشته است جز اندکی انگشت شمار نمی توانیم حتا آفرین گوی خشک و خالی به اکثر آقایان باشیم و از این بابت متاسفیم که تا به امروز تکلیف نمایندگان شهر نه در میتینگ های سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی که در انتخاب های قومی و آن هم در غیاب تعداد زیادی از واجدین به شرکت در انتخابات صورت گرفته است.

در پایان از فرمانداری ویژه آبادان نیز بخاطر خالی ماندن چندماهه ی معاونت سیاسی این فرمانداری به شدت گلایه داریم و قطعا این وضع با شعارهای دولت تدبیر و امید منافات جدی دارد.

پایگاه خبری ـ تحلیلی نیوزآبادان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی