آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

چوئبده ؛ فراموش شده و تشنه

يكشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۹ ب.ظ

بندر چوئبده آبادان که از آن به عنوان در دفاع مقدس دروازه فتح شهر فاو عراق از سوی رزمندگان اسلام لقب گرفت، قطب پرورش میگوی کشور است، ولی مردمان این خطه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

شهر چوئبده در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شرق آبادان، با وجود اینکه در سال های گذشته به شهر ارتقاء یافته است، ولی به گواه کارشناسان و شهروندان ساکن در این شهر، هنوز زیرساخت های لازم برای تبدیل به شهر ندارد و به گفته امام جمعه شهر، امکانات این شهر در حد یک روستاست.
نیوز-آبادان

در سال های جنگ تحمیلی که آبادان در محاصره دشمن قرار داشت، تامین مهمات، مواد غذایی و دارو و کمک های اولیه مورد نیاز رزمندگان از طریق لنج های چوئبده و از طریق راه آبی ماهشهر انجام می شد، ولی اکنون با گذشت بیش از ۲۵ سال از پایان جنگ تحمیلی، این شهر از داشتن ابتدایی ترین امکانات و تجهیزات شهری بی بهره است.

فرسوده بودن شبکه تامین آب آشامیدنی و بهسازی و بازسازی نشدن آن، باعث شده تا مردم این شهر در بیشتر ساعات شبانه روز، فاقد آب شرب سالم و بهداشتی باشند.

مردم این شهر در برخی از مناطق شهری نظیر شهرک های امام حسن و امام حسین، آب شرب مورد نیاز خود را از تانکر تامین می کنند.

جواد صعدونی اصل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مشکلات اهالی این شهر، گفت:بیش از دو ماه است که مشکلات مردم این شهر در تامین آب آشامیدنی افزایش یافته است و در شبانه روز نیز تنها حدود یکساعت آب آشامیدنی در شبکه وجود دارد.

وی ادامه داد:زنان خانه دار مجبورند برای شست و شوی لباس و ظروف، از آب بهمنشیر استفاده کنند که ممکن است، آسیب هایی برای آنان داشته باشد.

این شهروند چوئبده ای می افزاید:با توجه به افزایش گرمای هوا و نیاز مردم به آب آشامیدنی سالم، زندگی در این منطقه با سختی فراوان مواجه شده است.

یکی دیگر از شهروندان گفت:وقتی برای صید به دریا می روم، نمی دانم برای تامین آب اعضای خانواده ام چه پیش می آید.

رئیس شورای شهر چوئبده نیز با بیان سکونت شش هزار تن در شهرک های امام حسن و امام حسین این شهر، می گوید:مهم ترین مشکل مردم این شهر، تامین آب آشامیدنی است و چاره ای جز آبرسانی با تانکر به مردم نداریم.

سیدعماد موسوی، فرسودگی شبکه، اصلاح نشدن بخش هایی از شبکه و در مدار قرار نگرفتن بخش های اصلاح شده شبکه را از عواملی خواند که تامین آب شرب شهر را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت:مستقر نشدن مسئولان آب و برق در شهر چوئبده باعث شده تا موضوع پیگیری و رسیدگی به رفع مشکلات مردم با تاخیر و سردرگمی همراه باشد.

شهردار چوئبده نیز با بیان اقدامات انجام شده برای مدیریت مشکل، افزود:روزانه چهار تانکر ۱۸ هزار لیتری برای تامین آب آشامیدنی مردم شهر ارسال می شود.

امین مرادی می افزاید:تامین آب آشامیدنی، بیشتر امور عمرانی شهرداری را متوقف کرده است.

وی اقدام فوری مسئولان دست اندرکار شهرستان برای حل مشکل آب آشامیدنی مردم این شهر را خواستار شد.

*** شهری بدون خودروی اطفای حریق

شهردار چوئبده با بیان دیگر مشکلات این شهر می گوید:این شهر، فاقد ماشین آتش نشانی است، بنابر این هنگام وقوع آتش سوزی، خوردوهای آتش نشانی آبادان به این شهر اعزام می شوند.

مرادی همچنین با بیان فاصله زیاد شهر با آبادان می گوید:اگر میزان آتش سوزی احتمالی، گسترده باشد، نمی دانیم چه مشکلاتی برای شهر به وقوع می پیوندد.

وی اضافه کرد:پیگیری هایی برای دریافت یک دستگاه ماشین آتش نشانی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

حجت الاسلام حمید سیلاوی امام جمعه چوئبده نیز، این شهر را فاقد امکانات اولیه زندگی دانست و گفت:مردم این منطقه با وجود کمبودهای شدید در بخش های مختلف اعم از بهداشتی، عمرانی، آموزش و پرورش و غیره در این شهر زندگی می کنند.

وی از تامین آب آشامیدنی به عنوان مهم ترین خواسته مردم این شهر برای زندگی یاد کرد و گفت:مردم شهر، روزانه دو یا سه ساعت بیشتر آب ندارند و با وجود توصیه ها به مسئولان، در آیین های مذهبی نیز، شهر با بحران بی آبی مواجه است.

امام جمعه چوئبده، فرسودگی شبکه و شکستگی خطوط انتقال آب را از دلایل مشکل آب چوئبده عنوان کردد و اظهار داشت:متولیان باید برای نوسازی شبکه فرسوده این منطقه تدبیر کنند.

پیگیری های گزارشگر ایرنا برای دریافت پاسخ مسئولان آب و فاضلاب شهری آبادان در این خصوص بی نتیجه ماند.

بندر استراتژیک چوئبده ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر آبادان به عنوان تنها مرکز اتصال آبادان در زمان محاصره به بندری راهبردی برای تدارکات، پشتیبانی، نقل و انتقال نیرو و مهمات به آبادان و خط مقدم جبهه داشت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی