آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

تب آتشین انتخابات آبادان برای زمستان 94

شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰ ب.ظ

احتمال می دهیم که مجموعا عددی بین ۱۲ تا ۱۵ نفر در گردونه ی انتخابات خواهیم داشت که با محاسبه ای سر انگشتی این احتمال وجود دارد که سرنوشت انتخابات در آبادان به دور دوم کشیده بشود و همچون دوره ی قبل تنها یک نفر در دور اول رای کافی بیاورد.

انتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی در حالی از مدت ها پیش کلید خورده که فضای سیاسی کشور به نفع خانه ی احزاب ارزیابی می شود و این در حالی است که در بخش خارجی سیاست نیز امواج سهمگین بیم و امید ؛ سایه ی سنگین خود را بر برجسته سازی خط کشی های احزاب و جریان های سیاسی به معرض نمایش گذاشته تا جایی که موافقت یا مخالفت با گفتگوهای ایران و امریکا ؛ بیانگر دیدگاه سیاسی کاندیداهای احتمالی انتخابات هفتم اسفند ۹۴ شده است.

نیوز-آبادان

آبادان ؛ همیشه و از قدیم الایام در موضوع سیاست داخلی ؛ دارای شور و نشاط ویژه ای بوده و هست . گرچه بین «آن» شور و نشاط  و «این» هیجان سیاسی تفاوت از ثریا تا زمین است اما باید پذیرفت که آبادان امروز نیز؛ همچنان سیاسی است.

یکی از عمده ترین تفاوت های کیفیت هیجانات سیاسی در آبادان در مقایسه با پیش از جنگ ؛ بصیرت و آگاهی قاطبه ی مردم شهر است بگونه ای که آبادانی های پیش از جنگ ؛ اکثرا دارای بینش عمیق تر در تحلیل وقایع سیاسی کشور بودند در حالی که هیجان سیاسی فعلی گرفتار در مناسبات فامیلی و عشیره ای است تا جایی که تقریبا می توان مدعی شد که کاندیداهایی که فاقد حمایت های قومی محلی هستند از پیش بازنده اند.

از دردهای فعلی شهر که اتفاقا در ارتباط مستقیم با رشد و توسعه هم می باشد همین توسعه نیافتگی سیاسی قاطبه ی رای دهندگان در این شهر است.

با نگاهی به خاستگاه اجتماعی نمایندگان فعلی و ایضا ادوار مختلف مجلس طی سه دهه ی گذشته ؛ بجز یکی دو مورد استثنا که آن هم در دوران اصلاحات و فضای بازتر سیاسی رقم خورد ؛ باقی نمایندگان در واقع منتخب طایفه های غالب ساکن در شهر بوده اند.

تغییر ساختار جمعیتی شهر پس از جنگ موجب شد که کاندیداها بجای راه اندازی میتینگ های سیاسی و دفاع از ساحت اندیشه به تجمعات اقوام خویش و برپایی خیمه ها روی آورند که متاسفانه این رویکرد نه شایسته ی جامعه ی شهری آبادان است و نه تا به امروز توانسته پاسخگوی مطالبات واقعی همه ی مردم شهر باشد.

این ها در کنار بداخلاقی های انتخاباتی در زمان تبلیغات و نیز روز رای گیری باعث شده اند تا آمار حضور واجدین شرایط پای صندوق های رای به شکل معنا داری کاهش یابد.

از سوی دیگر دخالت برخی ارکان رسمی قدرت ـ علیرغم منع قانونی ـ در حمایت از کاندیدای مورد نظر خود ؛ معضل دیگری است که بخش متفکر و آگاه جامعه را دلخور و اکثرا مایوس و خانه نشین نموده است.

حال با این مقدمه به بررسی حال و احوال تب آتشین انتخابات آبادان در این روزها می پردازیم. انتخاباتی که ۹ ماه دیگر رقم خواهد خورد و از الان گمانه زنی ها بر اساس رنکینگ جمعیتی طرفداران هر کاندیدا ؛ نقل مجالس است.

برخی کاندیداهای شناخته شده عبارتند از: عیدانی رییس شورای شهر؛  شیرازی شهردار آبادان؛مختار رییس بهزیستی آبادان که به تازگی از سمت خود کنار رفت؛کعبی قائم مقام منطقه آزاد اروند؛سعدون زاده و انصاری و دهدشتی نمایندگان فعلی و احتمالا دو سه کاندیدای شناخته شده و نیز سه چهار کاندیدای جوان و کمتر شناخته شده.

بنابراین احتمال می دهیم که مجموعا عددی بین ۱۲ تا ۱۵ نفر در گردونه ی انتخابات خواهیم داشت که با محاسبه ای سر انگشتی این احتمال وجود دارد که سرنوشت انتخابات در آبادان به دور دوم کشیده بشود و همچون دوره ی قبل تنها یک نفر در دور اول رای کافی بیاورد.

درباره ی کاندیداتوری مولوی که با هدف حضور در انتخابات از سمت معاونت فرمانداری آبادان استعفا داد بعید می دانیم با توجه به حضور انصاری ؛ پا پیش بگذارد که اگر این اتفاق بیافتد ؛ مولوی جایگاه اجتماعی خود را بیش از گذشته متزلزل تر خواهد کرد و بی شک تیر خلاصی است که خود به مدیریت های احتمالی پس از آن زده است مگر آن که چون گذشته با حمایت یکی از نمایندگان مجددا به صفحه ی شطرنج مدیریت بازگردانده شود که با عنایت به فضای نسبتا مناسب سیاسی که از سوی دولت تدبیر و امید برای اعتدالگرایان نزدیک به اصلاح طلبان ایجاد شده ؛ احتمال آن نیز اندک و یا بهتر است بگوییم محال است.

آن چه بیش از همه ذهن کاندیداها را در این دوره نگران خواهد کرد عرض اندام عبدالله کعبی است. او اگر از فیلتر شورای نگهبان به سلامت عبور کند قطعا یکی از شاخص ترین هاست.همچنین جوانان تحصیلکرده ی شهر نسبت به عیدانی رییس شورای شهر دیدگاه مثبت تری نسبت به سایر کاندیداها دارند و شاید تنها دکتر اقبالی بتواند رقیب سختی برای دکتر عیدانی باشد که اگر چنین باشد برای اولین بار ترکیب جدیدی از نمایندگان آبادان را تجربه خواهیم کرد.

سخت است که بگوییم انتخابات این دوره تابع بریز و بپاش های معمول در تطمیع رای دهندگان نباشد اما با توجه به فضای نسبتا باز سیاسی ـ لااقل تا به اکنون ـ بعید می دانیم که «عامل زر» بتواند نتیجه ی نهایی انتخابات را رقم زده و تغییر بدهد.

آن چه مسلم است تمامی این احتمالات در صورتی رخ خواهد داد که شاهد حضور افکار مختلف و چهره های اثرگذاری در میان کاندیداها باشیم که بی شک این مهم بر عهده ی فرمانداری و نیز معتمدین شورای مجترم نگهبان در شهرستان و ایضا استان می باشد.

و اما سه نماینده ی فعلی آبادان ؛ به نظر می رسد هیچگاه اینقدر خود را دور از حاشیه امنیت ندیده بوده اند.جبهه گیری های مداوم هر سه در مقابل مبادی که کاندیدا یا کاندیداهایی از آنجا برخاسته خواهد شد طی چندماه گذشته حکایت از احساس خطری است که اینان در راه نیافتن مجدد به بهارستان دارند.

شهر آبادان با دارا بودن سه کرسی در مجلس ؛ وزنه ی قبل توجهی در استان و کشور می باشد پس وجود هیجانات و شور انتخاباتی در این شهر؛ کاملا منطقی است.

ما امیدواریم که تمامی اقشار مردم آبادان با حضور پرتعداد و آگاهانه ی خود در انتخابات آتی ؛ بیش از هر زمان دیگری به رتبه های تاسف بار شهر در جداول فرهنگی ؛ آموزشی ؛ اشتغال و توسعه و عمران توجه نمایند و از میان کاندیداها کسانی را برگزینند که اولا دارای نشاط و طراوت جوانی ؛ در ثانی تحصیلکرده و برخاسته از قاطبه ی مردم و ثالثا دارای طرح و برنامه و استراتژی باشند.

و نکته ی مهم اینکه مردم گول شعارهای انتخاباتی که از ید قدرت نماینده خارج است را نخورند. نماینده باید آگاه و دارای قدرت چانه زنی باشد. نماینده باید فن بیان داشته باشد تا بتواند در کمترین زمان بیشترین مطالبه را در مجلس مطرح کند و از همه مهمتر خطوط قرمزنماینده باید مشکلات مردم حوزه ی انتخابیه ی خود باشد نه خواسته های سیاسی و جناحی نمایندگان پایتخت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی