آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

مجلس با تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند موافقت کرد

چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۰۲ ب.ظ

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند موافقت کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان خانه ملت با تقاضای ۸ نفر از نمایندگان برای «تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند» موافقت کردند.

منطقه-آزاد-اروند

این در خواست پیش از این در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده بود و امروز در ۹ محور به صحن علنی ارائه و پس از توضیحات سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان و اروند کنار به عنوان یکی از طراحان تحقیق و تفحص، در نهایت با ۱۴۸ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ رای ماخوذه به تصویب رسید؛ دهدشتی در توضیح ضرورت انجام این تحقیق و تفحص ضمن پخش فیلم از وضعیت نامناسب معیشتی مردم در منطقه اروند، به اظهارات سیاسی اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و سیاسی کاری وی و برخی از مدیران دولتی و انتخاباتی کردن بعضی از مفاسد اقتصادی از سوی آنها اشاره و ضرورت انجام تحقیق و تفحص را خاطر نشان کرد.

محورهای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند به این شرح است:

۱- برنامه راهبردی توسعه کوتاه مدت و بلندمدت منطقه آزاد اروند در راستای تحقق اهداف قانون ایجاد مناطق آزاد کشور

۲- میزان تحقق اهداف قانون ایجاد منطقه آزاد از بدو تشکیل تاکنون در راستای محورهای چهارگانه، از صنعت، تجارت، ترانزیت و گردشگری

۳- میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی

۴- میزان منابع درآمدی منطقه آزاد اروند و شیوه هزینه کرد آن منابع

۵- میزان منابع درآمدی منطقه آزاد اروند و انطباق آن بر اسناد بالادستی مناطق

۶- ارزیابی وضعیت قراردادها و میزان پیشرفت پروژه های عمرانی

۷- ارزیابی میزان اشتغالزایی از بدو تاسیس تاکنون، در مورد تحصیلکردگان بومی و همچنین افراد فاقد مدارک تحصیلی بالا

۸- خدمات ارائه شده به مردم شهرستان های خرمشهر و آبادان

۹- ارزیابی منابع انسانی و به کارگیری نیروهای بازنشسته بدون استعلام

محمدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار داشت: دو شهر خرمشهر و آبادان آسیب‌دیده و محرومند، بسیاری از مردم این دو شهر خاطرات دفاع مقدس را هنوز به یاد دارند که برای همه عزیز و گرانبها است بنابراین چرا با وجود گذشت ۲۶ سال از جنگ تحمیلی و هزینه‌کرد اعتبارات هنگفت، هنوز آثار جنگ مشهود است و معضلات اقتصادی نفس مردم را بریده است.

وی افزود: شاهد مهاجرت‌های منفی از این دو شهر هستیم، زمانی که جمعیت کشور ۲۰ میلیون نفر بود، جمعیت خرمشهر و آبادان به ۴۵۰ هزار نفر تقلیل یافت، در سفر دولت یازدهم به خرمشهر و آبادان که دی ماه ۹۲ انجام شد، آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد برای سرعت بخشیدن به توسعه و جبران عقب‌ماندگی‌های شهر‌های آبادان و خرمشهر، این دو شهر در محدوده مناطق آزاد قرار می‌گیرند، این گفته بارقه‌های امید را در دل مردم روشن کرد اما با وجود گذشت ۱٫۵ سال از آن تصمیم، اتفاقی به جز تورم و گرانی کاذب مسکن و اجاره‌بها نیفتاده است و تاکنون اقدامی هم در جهت تحقق آن وعده‌ها انجام نشده که موجب نارضایتی مردم شده است.

دهدشتی ادامه داد: تا کی باید با بی‌تدبیری برای نظام هزینه ایجاد کنیم. تا چه زمانی مردم باید تاوان ندانم‌کاری‌های برخی مسئولان را بدهند.

وی با اشاره به برخی حواشی این تقاضای تحقیق و تفحص، گفت: آقای ترکان بارها درباره این تقاضا مصاحبه کرده است و از پول‌های کثیف نام برده است، باید پرسید این پول‌های کثیف در کجاها سیر می‌کنند آیا جز در حیات خلوت‌هایی است که نظارت در آنجا وجود ندارد؟در بانک‌ها، مناطق آزاد و صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی این پول‌های کثیف وجود دارند؟

وی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند باید در مقابل فساد اقدام عملی انجام شود. شعار بس است؛ آقای ترکان! شما به عنوان مسئول مناطق آزاد کشور در دولت یازدهم طی دو سال گذشته چه برنامه یا اقدامی در راستای پیشگیری و یا اصلاح انجام دادید؟ بسیار ساده‌انگارانه است که با بی‌برنامگی و عدم نظارت سلامت سیستم را انتظار داشته باشیم، چه تضمینی وجود دارد که این مسائل دوباره تکرار نشوند؟ یکی از همکاران بنده در مجلس هشتم که یکی از طرفداران سرسخت تحقیق و تفحص در دوره قبل بود، هم‌اکنون در مجلس رایزنی می‌کند که این طرح رای نیاورد البته اشکالی ندارد، این عزیز تصادفا و به صورت کاملا اتفاقی عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مناطق آزاد است و تصادفا کاندیدای مجلس آینده است که پس از ماه‌ها در مجلس حضور یافته و در حال رایزنی با نمایندگان برای عدم رای‌آوری این طرح است.

نماینده آبادان در مجلس بر همین اساس یادآور شد: یکی از وظایف مجلس نظارت است، دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس در مناطق آزاد چه نقشی دارد؟

وی افزود: دیوان محاسبات در دوره‌های قبل گاه‌‌گاهی به مناطق آزاد ورود پیدا می‌کرد اما طی دو سال اخیر یعنی دقیقا از زمان تصدی مسئولیت مناطق آزاد توسط آقای ترکان اجازه ورود نداشته است، علیرغم ابلاغ و تأکید رئیس مجلس، این دیوان تمکین نکرده و به راحتی مسئولان مناطق آزاد در استان‌های مختلف اعلام کردند که اجازه ورود به دیوان محاسبات ندادیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پرونده‌های متعدد درباره مناطق آزاد در دادسرای دیوان محاسبات مطرح است، بی‌انضباطی‌های مالی، واگذاری زمین و قیمت‌گذاری، مبهم بودن قراردادها، عدم وصول درآمدها، پرونده‌های قضایی مختلف، از چه چیزی نگران هستند که اجازه ورود به دیوان محاسبات را نمی‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آیا ما به عنوان منتخبین مردم حق داریم بپرسیم در مناطق آزاد مسئولان چه برنامه‌ای دارند؟ با مردم آبادان و خرمشهر همدردی کنید.

نظرات  (۱)

سلام  و وقت بخیر

وب زیبا و پر محتوایی دارید...

به ما هم سر بزنید...
دانلود رایگان کتب ، جزوات ، پروژه و ... در قالب پاورپوینت ، ورد ، پی دی اف
همراه با صفحات مختلف....

بـــا مـــا بـــه روز بـــاشـــیـــد . . .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی