آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

سوگواری اقوام مختلف در آبادان

دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۲۰ ب.ظ

برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری محرم در حسینیه‌های مختلف آبادان نظیر بلوچ‌ها، اصفهانی‌ها و دوانی‌ها به محرم هر سال این منطقه حال و هوایی بی‌نظیر می‌بخشد.
به‌ راحتی می‌توان عطر شهادت کربلا و کربلاییان را در این مناطق استشمام و به دیگران نیز انتقال داد.

صدای سنج و دمامی که خبر از آغاز مراسم سینه‌زنی می‌دهد، صدای نوحه خوانانی که با لهجه زیبا و رسای جنوبی سوگواران و عزاداران را به صف‌هایی منظم و گرد هدایت کرده و نوعی از سینه‌زنی مخصوص این منطقه را نمایان می‌کنند و …

محرم در آبادان

 

با اینکه مراسم زنجیرزنی در شهر ما آبادان کمتر به چشم می‌خورد اما سینه‌زنی‌ها در هر حسینیه با توجه به قومیت‌های موجود در آن محل رنگ و لعابی خاص دارد.

برخی مساجد این شهرستان عبارتند از مسجد نو یا قائم در منطقه امیری، مسجد موسی‌بن جعفر در خیابان زند یا طالقانی، مسجد ابوالفضل در منطقه فیه، مسجد الزهرا در خیابان ۱۵، مسجد الغدیر در بریم، مسجد امام حسن عسکری در خیابان کریمی، مسجد امام حسن مجتبی در میدان طیب، مسجد امام حسین در شهرک قائم، مسجد امام رضا و مسجد حجت در منطقه سده، مسجد امام صادق در کوی قدس، مسجد جامع امام خمینی جنب مصلی، مسجد جامع در شطیط، مسجد چهارده معصوم در خیابان پارک، مسجد حجت در خیابان یک احمد آباد، مسجد حضرت زینب در ۳۰۰ واحدی، مسجد سجادیه در شاملو، سده، مسجد شهید بهشتی در میدان طیب، مسجد صاحب الزمان و مسجد علی‌بن موسی الرضا در ذوالفقاری، مسجد منزوی در احمد آباد و …

برخی مساجد واقع در حومه آبادان شامل مسجد امام حسن مجتبی و مسجد الرسول در چوئبده، مسجد امیر المؤمنین، مسجد امام خمینی و مسجد الزهرا در منیوحی، مسجد امام حسن عسکری، مسجد امیرالمؤمنین و مسجد حسنین در اروند کنار، مسجد سید الشهدا در روستای تنگه، مسجد سید الشهدا واقع در روستای طره بخاح و مسجد فاطمه الزهرا در روستای خضر می‌شوند.
با ساخت پالایشگاه آبادان و ایجاد موقعیت‌های اشتغال برای افراد از شهرها و استان‌های مختلف، تقریباً تمام اقوامی که به آبادان کوچ کردند مساجد و معابد و کلیساها و حسینیه‌هایی برای خود تدارک دیدند که بسیاری از آنان تا به امروز پابرجاست.
حسینیه و مساجد لاری‌ها، بلوچ‌ها، زنگویی‌ها، بوشهری‌ها، عرب‌ها، اصفهانی‌ها، دوانی‌ها، بختیاری‌ها نیز از این جمله‌اند که به‌مناسبت‌های مختلف به‌ویژه در ماه محرم، این ماه خون بر شمشیر مراسم‌های خاصی به خود اختصاص می‌دهند.

در این اماکن مقدس و مذهبی هر شب مراسم سینه‌زنی و نوحه خوانی محرم برپا بوده و اقوام مختلف به عزاداری اباعبدالله‌الحسین و خانواده بزرگوار ایشان می‌پردازند؛ با وجود اینکه هر قومیت در حسینیه مختص به خود مراسم‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کند اما همه در بطن سوگواری و هدفی که برای آن گردهم آمده مشترک و یک‌دلند و این همان نقطه اتحاد و انسجامی‌ست که اهل بیت در سرتاسر عمر پربارشان درصدد تبیین و انتقال آن به مردم بودند.

هر حسینیه با لهجه و گویش خاص خود عزاداری را انجام داده و با پذیرایی از سوگواران اباعبدالله‌الحسین مراسم را حداکثر تا ۱۱ شب به سرانجام رسانده و تمام می‌کنند.

مساجد شهرستان در دهه نخست محرم، هر شب از ساعت ۱۰ با نواختن سنجه دمام، عزاداران حسینی را به مراسم سینه‌زنی دعوت می‌کنند؛ معمولاً این نوع مراسم از زمان جمع شدن مردم، تشکل صف سینه‌زنان و نوحه خوانی و سوگواری یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد.

مراسم‌های دهه نخست در شهرستان معمولاً پررنگ‌تر بوده و بسیاری نیز نذور خود را در این روزها و شب‌ها با توزیع چای، شیر، شله زرد، آش رشته و انواع غذاهای محلی و غیر محلی ادا می‌کنند.

در دو روز تاسوعا و عاشورا نیز مراسم‌هایی همراه با تعزیه و نمایش عاشورایی در اماکن مختلف برگزار می‌شود که در نهایت همه این دسته‌های عزاداری تا روز عاشورا و آتش زدن خیمه‌های ایجاد شده کربلاییان در منطقه ذوالفقاری منتهی می‌شود.

این روزها صدای بلندگوها تنها و تنها نام شهدای کربلا و رشادت‌های آنان را فریاد می‌کند، می‌گوید از عصیان و خونین سرنوشتی که بر حسین(ع) و خانواده‌اش روا شد و می‌گوید از افشاگری‌های زینبی که عصیان‌گران را با سخنانی گرانبهاتر از در و تیزتر و برنده‌تر از برق شمشیر بر خاک نشاند.

این روزها محرم در آبادان رنگ و بوی دیگری ا‌ست.

مریم خبازی/خبرگزاری فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی