آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

آبفای آبادان را در نگاهی اجمالی از زمان بستر سازی برای بازگشت مردم بعد از جنگ به آبادان تا به امروز ؛ دارای انبوه موضوعات ریز و درشتی است که مجموع آن ها موجبات نارضایتی مردم شهر و روستاهای آبادان شده است.

از نخستین روزهایی که مردم شهر به دیار خود بازگشتند مشکلات عدیده ی دفع فاضلاب شهری و کیفیت بسیار نامطلوب آب شرب شهری مشهود بود.سرازیر شدن فاضلاب شهری در هر کوچه و برزن شهر آبادان امری طبیعی شده است و بوی تعفن آب های راکد فاضلابی همواره صدای مردم آبادان را در آورده است.

مشکلات موجود در این بخش بی ارتباط با مدیریت این تشکیلات نیست.ضعف در اطلاع رسانی ؛ شکستگی و نشتی های پی در پی ؛ بی توجهی به تماس های مردمی ؛ طولانی بودن پروسه های تعمیرات خطوط آسیب دیده ی آب و فاضلاب ؛ تنها بخشی از مشکلات ساختاری این مدیریت در آبادان می باشد.

بسیاری از محلات آبادان  همواره دچار مشکل در بخش فاضلاب هستند.اهالی کفیشه یا به زعم شهرداری “گلستان”! ؛  روزی نیست که بوی متعفن فاضلاب را استشمام نکنند.در محله امیری نیز اوضاع به همین منوال است.

فاضلاب آبادان

ادبیات و دکترین راهبردی مدیران آبفای آبادان در فصل بارندگی ها نیز در نوع خود جالب توجه است. با بارش اولین باران و غرقاب شدن کوچه ها و اکثر خیابان ها است همزمان با بیداری دیگر مسوولان که جلسه برگزار کنند و ستاد حوادث غیر مترقبه را در سرسرای فرمانداری ویژه آبادان! فعال نمایند ؛ مدیران ریز و درشت آبفای آبادان و استان پشت خط تلفنی رسانه ی محلی آبادان آمده و مثل همیشه هدایت و دفع آب های سطحی را  از وظایف شهرداری آبادان می دانند و می خوانند حال آن که سهم زیادی از آب هایی که بر سطح خیابان ها و کوچه ها جمع شده اند ؛ همان فاضلاب هایی است که این مدیریت وظیفه داشته تا مقصد در زیر زمین هدایت و دفعشان کند.

امروز جلسه ای در فرمانداری آبادان تشکیل شد که بیشتر شباهت به “تمشیت” داشت تا تعامل و همفکری برای حل معضلی به نام آبفای آبادان!

بله متاسفانه خود آبفای آبادان تبدیل به معضل شده است. این اداره طی روزهای گذشته شاهد تجمع کارگران خود بود که خواستار پرداخت نشدن حقوق معوقه چند ماهه خود از سوی شرکت پیمانکاری بودند که در شوشتر ثبت شده است! شاید همین مورد برای برخورد فرمانداری ویژه آبادان که گفته بود اداره و سازمان ها حق ندارند از پیمانکاران غیر بومی استفاده کنند کافی  باشد اما در جلسه امروز ؛ لااقل در حضور معدود خبرنگاران حاضر ؛ نطق آغازین جلسه حکایتی دیگر داشت که جای تاسف بسیار دارد.شهبازی با بیان اینکه این جلسه بازجویی از مدیران آبفا نیست، اظهار کرد: این نشستی تعاملی و کاربردی در راستای هم‌افزایی برای کاهش مشکلات آبفا در بخش شهری آبادان است.

البته معنا و مفهوم هم افزایی را متوجه نمی شوم ! اگر مراد جناب فرماندار از این هم افزایی ؛ افزودن بر تعامل دو و چند سویه با هدف کاهش دادن مشکلات مردم مدر این بخش می باشد به چه علت جناب فرماندار می گوید :  “کاهش مشکلات آبفا”!!!؟

دکتر شهبازی را مدیری باهوش می شناسیم اما اگر قرار باشد در مقابل خواسته های مردم به رودربایستی  دچار بشویم همان می شود که تا به امروز بوده ایم و نباید انتظار حل مسائل و مشکلات مردم را داشت.

آب آبادان

در ماجرای منازل واگذار شده ی کوی قدس و قطع سه روزه ی آب منازل از سوی پالایشگاه ؛ معلوم شد که آبفای آبادان ؛ پول قابل توجهی برای تامین آب لوله کشی منازل مذکور از پالایشگاه اخذ کرده اما با این وجود آب از آب تکان نخورد و این مردم آن منازل بودند که سه روز را در اوج گرما بی آب سپری کردند.

آبفای آبادان و سابقه ی مدیریتی آن را باید از مردم پرسید و در نشستی مثل جلسه امروز که به شکل ضربتی در محل فرمانداری تشکیل شد علنا و بی رودر بایستی مطرح کرد. فراموش نکنیم که مطالبات مردمی از جمله شعارهای اساسی دولت تدبیر و امید بوده و هست و قصور از آن به مثابه ی پشت کردن به آرمان های دولت اعتدال است.

پیش نیاز جلسه امروز نه دیروز که می بایست در مدت ها قبل ؛ آن هم در کارگروه های تفحصی و پژوهشی شکل می گرفت. آقای فرماندار بعنوان شخصیتی علمی اطلاع کافی دارند که جلسات توجیهی و مطالبه گرایانه نظیر نشست امروز نیازمند کار کارشناسی شده می باشد تا ضمن دسته بندی نمودن تقاضاها و شکایات مردمی ؛ صرفا شنونده ی صحبت های فنی و نیز عذرخواهی های بی اثر از سوی مدیرعامل آبفای استان نباشیم بلکه متخصصان مستقل محلی نیز امکان مباحثه داشته باشند.

متاسفانه عدم اهتمام به مقوله ی اتاق فکر از بزرگ ترین معضلات شهر و از علل عقب ماندگیآبادان در میدان توسعه و عمران استان محسوب می شود. در نشست به اصطلاح تعاملی امروز مسوولان شهری با مسوولان محلی و استانی آبفا حرف هایی رد و بدل شد که به نظر می رسد گویای این واقعیت است که طرف های آبادانی جلسه از آمادگی علمی بر پایه مطالعه و تحقیق لازم برخوردار نبوده اند.

فاضلاب آبادان

عزیزالله شهبازی صبح امروز (جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳) در جلسه تعاملی بررسی مشکلات آبفا در حوزه شهرستان آبادان که با حضور نمایندگان مردم آبادان در مجلس، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، اعضای شورای اسلامی شهر و فرماندار در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه در راستای افزایش سطح کیفی آب مصرفی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این ششمین جلسه‌ای‌ است که در راستای خدمات‌رسانی و پاسخگویی به انتظارات مردم برگزار می‌شود، عنوان کرد: امیدوارم تا با تعامل و همکاری با یکدیگر بتوانیم در راستای رفع مشکلات بکوشیم.

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به اینکه باید موضوعات با جدیت و حساسیت خاصی دنبال شود، تصریح کرد: خوشبختانه هماهنگی و همکاری خوبی برای رفع مشکلات شهری در میان مسئولان دستگاه‌های مختلف شهری ایجاد شده که این را به فال نیک می‌گیریم.

شهبازی یادآور شد: بکوشیم تا با حداقل کمک‌ها و صرف انرژی مضاعف، بار مشکلات مردم را کاهش دهیم.

معاون استاندار خوزستان گفت: در اینکه اداره آب و فاضلاب باید پاسخگوی مسائل شهری در حوزه کاری خود باشد، حرفی نیست، اما آبفای خوزستان در حد بضاعت و امکانات خود بسیاری از مشکلات شهر آبادان را حل کرده است.

وی از وارد شدن فیلترها به مدار و اینکه چهار فیلتر دیگر نیز قرار است تا پایان آذرماه افزوده شود، افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها به عنوان برخی از این اقدامات نام برد و افزود: وجود مشکلاتی همچون افت کاری دستگاه‌های پمپاژ به‌ویژه در بخش فاضلاب، شکستگی‌ها و فرسودگی‌ خطوط لوله، قرائت دیرهنگام کنتورها و موارد زیاد دیگر در حوزه آبفای آبادان نیز مورد تایید است.

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه این جلسه بازجویی از مدیران آبفا نیست، اظهار کرد: این نشستی تعاملی و کاربردی در راستای هم‌افزایی برای کاهش مشکلات آبفا در بخش شهری آبادان است.

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تصریح کرد: در حوزه کاری شهرداری و شورای شهر، ۱۴۵ مورد اولویت‌بندی در بخش خدمات‌رسانی به مردم وجود دارد که امید می‌رود اعضای شورا بسیاری از مشکلات و معضلاتی را که سال‌ها بر جای مانده را دنبال و به انجام برسانند.

در این جلسه دکتر عیدانی نیز بعنوان رییس شورای شهر آبادان با قدردانی از حسن توجه و اهتمام همگان در بیان دغدغه‌ها و اهتمام و کمک برای رفع مشکلات اظهار کرد: این جلسه نخستین اقدام مشترک اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش دغدغه‌های مردمی است.

وی با بیان اینکه مشکلات شهری قابل ارائه در این جلسه حاصل تفکرات جمعی اعضای شورای اسلامی شهر است عنوان کرد: مشکلات حوزه آب و فاضلاب در شهر آبادان بر هیچکس پوشیده نیست و سال‌های زیادی است که مردم ما با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

* برخی از نیازهای شهری جزو حداقل‌ها هستند

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان با بیان اینکه برخی از نیازهای شهری جزو حداقل انتظارات است، تصریح کرد: مناطقی در محدوده شهری داریم که متاسفانه هنوز فاقد شبکه آب و فاضلاب هستند، در بخشی دیگر گرفتگی کانال‌های فاضلاب، شکستگی و فرسودگی لوله‌ها که سبب پایین آمدن کیفیت آب شرب مصرفی نیز بوده، سبب نگرانی مردم شده است.

حنظل عیدانی با اشاره به اینکه برخی مناطق شهری آبادان فاقد کنتور آب هستند یادآور شد: با این حال مردم این مناطق باید هزینه آب‌بهای تعیین شده برای آنان را پرداخت کنند.

کنتور-آب

وی با اشاره به اینکه معضلات ما در بخش ارائه خدمات شهری به دلیل وجود مشکلات این چنینی است، گفت: مردم از ما انتظار انجام آسفالت معابر و کوچه‌هایشان را دارند اما تا زمانی که موضوع شبکه‌گذاری تمام نشود، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان، خطاب به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: چه هنگام ما از کمترین سطح نیاز به شبکه آب و فاضلاب به سطح بالاتری می‌رسیم؟ در بخشی از شهر، منهول‌ها فاقد درپوش هستند که این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه‌آفرین نیز باشد.

حنظل عیدانی با بیان اینکه خط قرمز فرماندار آبادان آن است که امسال نباید آبگرفتگی داشته باشیم، اضافه کرد: باید حد و مرزی برای مشکلات فاضلاب تعیین شود تا از این سطح خارج شویم و به سطوح دیگر برسیم، هر چند که مشکلات مالی وجود دارد اما با رایزنی نمایندگان در تامین منابع مالی در سطح ملی و البته مدیریت درست این منابع باید کارها دنبال و انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان همچنین عنوان کرد: مدیریت منابع مالی و تامین امکانات دو مشکل اساسی در بخش آب و فاضلاب شهری است که دغدغه همگان است.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان در خطابی دیگر به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان یادآور شد: به ما بگویید که چگونه می‌توانیم به روند بهبود وضعیت در شهر که ناشی از مشکلات در حوزه آبفا است، کمک کنیم؟

این ها صحبت های فرماندار و رییس شورای شهر آبادان در این نشست بودند اما سعدون زاده یکی از سه نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی بدون توجه به کیفیت آب لوله کشی و نیز دیگر مشکلات در این حوزه بنا را بر این گذاشت که وکیل مدافع کارگرانی باشد که ماه هاست حقوق نگرفته اند و این نماینده تازه امروز یادش آمده که باید به وظیفه ی وکالتی خود عمل نماید.سعدون زاده در این نشست چند ساعته و خسته کننده گفت : موضوع تجمع ۳۰۰ نفری کارکنان آبفای آبادان به‌منظور دریافت مطالبات معوقه‌شان باید با حساسیت و جدیت بیشتری از سوی مسئولان این حوزه پیگیری شود، ضمن آنکه کارکنان آبفای اروندکنار نیز شش ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: باید با تکیه بر داشته‌ها، نبوغ و دلسوزی بتوانیم یک مدیریت جهادی خوبی را در انجام کارها و برنامه‌هایمان داشته باشیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در ۴۰ متری ذوالفقاری و سلیچ شرقی و غربی، مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

سعدون‌زاده تصریح کرد: هرجا که نیزارهای قشنگ و سرسبز دیده شد باید مطمئن شد که چالش فاضلاب و بروز انواع بیماری‌های پوستی و حساسیت‌ها و حتی ریزش مو در آن منطقه وجود دارد.

این نماینده در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در برخی مناطق شهری به دلیل وجود همین نیزارها تجمعات حیوانات وحشی نیز گزارش شده است.

وی خطاب به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: موضوع پرداخت چهار درصد از مطالبات باقیمانده مربوط به ۱۳ نفر از کارکنان آبفا که مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

سعدون‌زاده در پایان افزود: در ماه امر به معروف و نهی از منکر هستیم لذا باید در هنگام صحبت ادبیات ما شیعی باشد، مردم آبادان خونگرم شجاع و صریح هستند و ما امروز برای انجام کار دور هم جمع شده‌ایم که امید می‌رود خروجی آن به نفع مردم آبادان باشد.

در پایان هم مدیرعامل آبفای استان اینگونه مجلس را هدایت کرد و گفت : نگاه تعاملی به حوزه کاری آبفا، کار ما را سخت می‌کند و امید می‌رود با این نشست‌ها در محضر وجدان‌های بیدار مردم و شهدا شرمنده نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: قصد پاسخگویی در جلسه نیست، الفبای کار را می‌شناسیم، این جلسه برای ما از آن لحاظ که بتوانیم با کمک نمایندگان مجلس، فرماندار، اعضا شورا، شهردار و همکارانمان کارهایمان را مدیریت کنیم، بسیار ارزشمند است.

علیمرادی با بیان اینکه به طور قطع موضوعات را مرور می‌کنیم و با نگاه تعاملی در راستای رفع آنها می‌کوشیم ادامه داد: حوزه خدماتی با شهرداری، فصل مشترک‌های زیاد و هم‌پوشانی‌های فراوانی داریم، برخی مشکلات قانونی هستند و باید فهم درستی از مطالب وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: تلاش آن است که انتقادات را به فرصت تبدیل کنیم، باید بدانیم در شرایط طبیعی مدیریت نمی‌کنیم بلکه در شرایط بد و بدتر مدیریت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اضافه کرد: توصیه به همکارانم نیز پرهیز از انتقاد، انجام کار در فرصت‌های در اختیار  قرار داده شده با هدف بهره‌مندی مردم از منافع این کارکردها است.

علیمرادی اظهار کرد: عذرخواهی‌ام از مردم بابت قصور است و امید می‌رود با همکاری یکدیگر ضمن رفع مشکلات، شهری خوب و در خور شأن مردم فهیم این خطه از کشورمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سهم ضعف مدیریت را می‌پذیریم اما این مسئله تنها ۳۰ درصد را شامل می‌شود و همه چیز نیست گفت: بخشی از مشکلات مربوط به درون سازمان، بخشی در شهرستان و بخشی در ستاد است که قول می‌دهیم آن را با نگاه تعاملی حل کنیم.

این مدیرعامل یادآور شد: وعده نمی‌دهیم ولی و تمام تلاشمان آن است که کاری انجام شود و مردم و مسئولان آن را تایید کنند که این مسئله به طور قطع رخ خواهد داد. در حوزه بهره‌برداری، بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان در آبادان هزینه شده است و برای سال آینده اعتبارات آبادان را حداقل سه برابر افزایش می‌دهیم تا روند کاهش مشکلات در حوزه آب و فاضلاب این شهر شتاب بیشتری بگیرد و رضایتمندی مردم حاصل شود.

جلسه به پایان رسید و عده ای خوشحال از آن که می توانند به خانه بروند خوشحال بودند و عده ای نیز اخمو بابت از دست دادن مراسم پر فیض نماز جمعه آن هم در سالروز نبرد مردمی و غیورانه مردم آبادان در ذوالفقاری. یاد و خاطره آنانی که با جانفشانی های خود رفتند تا دیگران و ما بمانیم و در جبهه های سازندگی و خدمت به مردم مشغول باشیم را گرامی می داریم.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی