آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

خون نگاران آبادان

دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۱۷ ب.ظ

روز ۱۷ مردادماه همزمان با سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان در سال ۱۳۷۷ روز خبرنگار نام گرفته است.

شهید رهبر در سال ۱۳۳۶ در آبادان به دنیا آمد. پدرش سال‌ها در استان خوزستان خبرنگار بود ولی استعداد غلامرضا او را به وادی گویندگی و کار خبری کشاند. او در سال پنجم دبیرستان دوبار پشت سر هم عنوان قهرمانی را در مسابقات گویندگی دانش آموزی در سطح استان کسب نمود.
Capture

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی با نهادهای انقلابی وقت همکاری کرد. در مرداد ماه ۱۳۵۸ به استخدام صدا و سیما درآمد و پس از مدتی کوتاه مدیر گروه خبر رادیو نفت آبادان شد. وقتی رژیم بعثی عراق به ایران حمله کرد، او در رادیو آبادان با صدای پرصلابتش مردم را به شرکت در جنگ و دفاع از میهن تشویق می‌کرد.

 غلامرضا رهبر، اولین کسی بود که خبر ورود نیروهای دشمن را به آبادان به مردم داد و بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آبادان را برای مردم قرائت کرد. او با طولانی‌تر شدن جنگ به عنوان نماینده صداوسیما در قرارگاه خاتم‌الانبیا مستقر شد و خبرنگاران را برای پوشش صحنه‌های نبرد هدایت نمود. خود او جزو اولین کسانی بود که با شروع عملیات هم پای رزمندگان بلکه گاه جلوتر از آنان وارد معرکه نبرد می‌شد تا از نزدیک حوادث را ثبت و ضبط نماید.

همین نزدیکی به شرایط درگیری باعث شده بود در نبردهایی مانند عملیات والفجر هشت مجروح شود ولی این مجروحیت‌ها او را از جبهه دور نکرد. سرانجام در تاریخ ۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۵ شهید رهبر در منطقع عمومی شلمچه در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید.

 

شهید عبدالرسول مصطفایی – صداوسیمای مرکز آبادان

شهید رسول مصطفایی در سال ۱۳۳۷ در آبادان به دنیا آمد. او به کار خبرنگاری علاقه زیادی داشت و در سال ۵۹ به عنوان خبرنگار در صداوسیما مرکز آبادان مشغول به کار شد و به عنوان خبرنگار جنگی به جبهه جنگ رفت. او در جبهه بعد از اتمام کارهای خبری، اسلحه به دست می‌گرفت و می‌جنگید و بزرگترین آرزویش این بود که شهید شود. شهید مصطفایی سرانجام در تاریخ ۱۷ آذر ماه سال ۱۳۵۹ به عنوان اولین خبرنگار شهید صداوسیما به شهادت رسید.

شهید جمشید چراغعلی نژاد – صدا و سیمای مرکز آبادان

شهید جمشید چراغعلی نژاد در سال ۱۳۳۵ در آبادان دیده به جهان گشود. در سن هفت سالگی همزمان با تحصیل، پدر و مادرش او را به یادگیری کلام الله مجید تشویق کردند. در سال ۱۳۵۶ در سازمان صدا و سیما مشغول به کار شد در آن زمان مردم مشغول مبارزه برای سرنگونی طاغوت بودند و شهید جزء افرادی بود که تمام هم و غم خود را در راه به ثمر رساندن انقلاب اسلامی صرف کرده بود و با همین فکر و اندیشه برای حفظ امنیت شهر آبادان و حمایت از مجروحین و محرومین با دشمن مقابله کرد و عصر روز جمعه ۲۵ مهر ماه ۱۳۵۹ مورد اصابت خمپاره قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

 

 

 

 

cheraghali

 

شهید  محمد مالکی – صدا و سیما ی مرکز آبادان

شهید محمد مالکی در سال ۳۴ در محله احمدآباد آبادان در خانواده ای متوسط و مذهبی بدنیا آمد. تحصیلات ابتدائی را در مدرسه جمشیدآباد به پایان رسانید و دوره دبیرستان را در مدرسه رازی شروع و در سال ۱۳۵۸ موفق با اخذ دیپلم شد. با شروع جنگ تحمیلی از جهاد سازندگی به صدا و سیمای مرکز آبادان منتقل شد و به عنوان خبرنگار عازم به جبهه های جنگ می شود و تا اینکه در سال ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی فتح المبین مورد اصابت ترکش به قلب و صورت و دست قرار گرفته و به شهادت رسید.

maaleki

روحشان شاد و یادشان همواره گرامی باد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی