آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

تدوین برنامه راهبردی توسعه آبادان در وقت اضافه !

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۵ ق.ظ

 یکی از دلایل اصلی درجا زدن برنامه های رشد و توسعه در تمامی حیطه های اقتصادی ؛ فرهنگی و اجتماعی در کشور ما ؛ میل به ثبت این برنامه  از سوی مسوولان جدید سیاسی جامعه است بگونه ای  که با رفتن مدیری و آمدن مدیر جدید ؛ تمام کاشته های مدیر قبلی باطل اعلام می شود.

ساختن ساختمان جدید بر روی زمینی که هر چند سال پی آن کنده می شود اما زمان اجازه ی رسیدن به مقصود نمی دهد قصه ای تکراری  در نظام مدیریتی جامعه ی ماست.

 در وقت اضافه ! [1]

 

چندی پیش در تیرماه ۹۳ معاون فرماندار آبادان طی نامه ای از مدیران دولتی آبادان می خواهد که  برنامه راهبردی توسعه ای در حوزه ی خود را با نگاه کوتاه مدت و میان مدت تدوین نمایند  و بدان ها تاکید می کند که در طراحی های خود   اهداف و شیوه اجرا، زمانبندی برنامه، تمرکز بر شاخص های استانی و کشوری، محاسبه هزینه های نیروی انسانی و اعتبارات لازم  را مدنظر قرار دهند. همچنین از دستگاه های اجرایی  می خواهد که در تدوین برنامه راهبردی شهرستان به شاخص هایی مانند عملیاتی بودن برنامه ها، امکان تحقق حداکثری، پرهیز از کلی گویی، نگاه توسعه محور و ضمانت اجرایی را مورد توجه قرار دهند.

در این که برای شروع هر کاری داشتن برنامه امری ضروری است شکی نداریم اما  فراموش نکنیم که هر کدام از دوایر دولتی  موجود در شهر تابع سیاست ها و اعتبارات استانی خود هستند و تا جایی که نگارنده می داند معمولا مدیران شهری مجری دستورات مافوق خود در استان هستند و عملا پویایی و خلاقیت در آن ها دیده نمی شود مگر آن که از مدیر مافوق خود ماموریت یابد که در موضوعی خاص طرح و برنامه ای ارائه بدهد .

بنا بر آن چه گفته شد و البته دیدگاه نگارنده می باشد معاون محترم فرمانداری آبادان بجای آن که از مدیران شهری چنین خواسته هایی داشته باشد باید منتظر بماند که برنامه های توسعه ای دوایر دولتی که از ادارات کل استان در موعد مقرر به آن ها ابلاغ می شود را از دو طریق استانداری و ادارات دولتی مستقر در شهر آبادان دریافت نماید. قطعا آن چیزی که در حال حاضر از ادارات آبادان خواسته شده نمی تواند ضمانت اجرایی داشته باشد چرا که همگان می دانیم تا طرح و برنامه ای در بالا تصویب و ابلاغ نشود قابلیت اجرا نخواهد داشت.

از سویی دیگر به نظر می رسد عنوان نمودن تیتر پر تمطراق ”  برنامه راهبردی توسعه آبادان” بیشتر بار تبلیغاتی با همان مضمونی که پیش تر ذکر شد دارد .آیا  انتخاب این عنوان بدان معناست که طی سال های پیش هیچ گونه برنامه ی مدون توسعه ی منطقه وجود نداشته و یا لااقل اجرایی نشده است ؟ آیا تدوین برنامه توسعه ی آبادان که در دوره ی فرمانداری ایلخاص زاده در سال ۱۳۹۰ تصویب و به استانداری ارسال شد کان لم یکن تلقی شده است؟

توجه و اذعان به برنامه محوری از جمله ابزارهای موثر مدیریت است ولی بی توجهی به برنامه ریزی های قبلی و نادیده گرفتن ساعت ها فکر که قبلا صورت گرفته مزموم است.شاید داروی درد بی درمان طرح هایی که عملیاتی نمی شوند و یا در نیمه راه رها می گردند را بشود در حذف ناگهانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت اول احمدی نژاد جستجو کرد. هر چند که آن دولت در پاسخ به مخالفان می گفت : ادغام صورت گرفته و نه حذف !

به هر حال پس از ۶ سال از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دولت جدید مصمم به راه اندازی آن شده است. اکنون این فرصت فراهم شده تا سازمانی جدید با ساختاری به روز و کارآمد تشکیل شود. ساختار این سازمان سالیان سال از مشکلات اساسی رنج برده و نیازمند تغییر و تحول بنیادین بوده است.

حال به نکاتی در خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی اشاره می نماییم و امیدواریم که این سازمان در ساختار جدید خود بتواند جایگزین مناسبی برای اقداماتی نظیر آن چه معاون فرمانداری آبادان بدان اهتمام ورزیده بشود.

۱-تفکیک بخش های برنامه ریزی از بخش های عملیاتی

۲-جدا شدن سازمان های مدیریت استان ها از استانداری ها

۳-واگذاری امور اجرایی به انجمن های صنفی و تخصصی

۴-تشکیل معاونت کنترل و نظارت راهبردی و عملیاتی

۵-تنوع بخشی به منابع درآمدی طرحهای ملی

۶-پوشش کل طرحها و پروژه های ملی و استانی کشور

۷-توجه به مهمترین سند بالادستی کشور یعنی سند چشم انداز ۲۰ ساله

۸-بستر سازی تفکر استراتژیک در عوض تفکر صرفاً مبتنی بر برنامه ریزی

در پایان لازم به تذکر است که ضعف در نظارت بر برنامه های دراز مدت در گستره ی محلی ؛ منطقه ای و کشوری همواره از دغدغه های موجود بوده و هست. برای مثال سازمان اقتصادی عریض و طویلی نظیر منطقه آزاد اروند پس از سال ها حضور در منطقه فاقد طرح راهبردی مصوب می باشد !

ضمن ادای احترام به مدیران فرمانداری ویژه آبادان توجه این خدمتگزاران را به  استفاده از اتاق فکرهای واقعی و دریافت مشورت های تخصصی جلب می نماییم و تاکید می کنیم که مدیران دستگاه های اجرایی آبادان فقط مدیر منصوب شده ای هستند که بنا به  شرایط  انتصاب ها دلیلی وجود ندارد که در حوزه ی خود متخصص خبره باشند . بنابراین معاون محترم فرماندار خرد متخصصان امر را در دستور کار خود قرار بدهد وگرنه این خانه همان است که بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی