آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

شهردار محله از نظریه تا واقعیت

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۰ ب.ظ

مدت زمانی است که شهرداری شهرستان آبادان طرحی تحت عنوان «شهردار محله» را کلید زده است که بنا بر آن هر محله ای یک فرد امین و تلاشگر را به عنوان نماینده و در اصطلاح شهردار محله بر می گزیند که پیگیر مسایل و مشکلات محلی ایشان گردد .

untitled-1

این طرح در نگاه اول زیباست . مشارکت بالا رفته و مردم با مسولین شهری ارتباط بهتر و بیشتری پیدا میکنند . اما چناچه دید واقع بینانه تری به موضوع داشته باشیم به آسیب های بغایت مهمی پی خواهیم برد که در ذیل به برخی از آنان به اجمال اشاره می شود :
الف ) شهرستان و بالتبع شهر آبادان دارای مشکلات جدی ساختاری است . از نداشتن مدیریت یکپارچه شهری تا وضعیت بد و کیفیت پایین آسفالت ، از بی سامانی و معضل دستفروشان تا کمبود نور در خیابانها و کوچه های شهرستان و الی ماشالله . از جانبی بر طبق برنامه ششم توسعه ، چناچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد ، بودجه شهرداری ها دولتی و یا تحت نظارت دولت می گردد و این یعنی مشکلات مالی . شهرداری می بایست تحت آن شرایط زیر ساخت ها را برای شهر فراهم کرده ، حقوق و تعهداتی که از پیش به پیمانکاران دارد پرداخته و سپس به زیبا سازی شهر و معابر بپردازد . ازطرفی شهرداری کلی شهردار محله ایجاد کرده و هریک خواسته های محله خویش را بنا به تعهدی که به هم محله ای های خود دارد را بدون توجه به مشکلات کلان ، پیگیری میکند از جانبی شهرداری مشکلات مالی فراوانی نیز دارد در نتیجه اصطلاحا مجبور به سمپل کاری می گردد .یک گاری آسفالت در این محله ، یک درچاه در آن محله و از این قبیل امور . بودجه به هدر رفته ، توقعات افزون گشته و نارضایتی مردمی فراوان می گردد .
ب ) زمان سنجی در امور بسیار مهم است . زمان زمان« انتخابات شوراها »است . انتخابات شهردار محله ممکن است شائبه لیدر سازی و مافیاگری در انتخابات را ایجاد کند . مطمئنا شهردار محترم و شورای شهر زحمتکش از این قضیه مبرا هستند و هدف ایشان توسعه و گسترش مشارکت همشهری های عزیز است . اما حتی در دین و عرف ما به دور ماندن از شک و ظن بد سفارش شده است . مبادا که انتخابات شورای در پیش رو موجب نزاع های سیاسی در شهر شود «شهری که بسیار خسته است» .
رضا دویده – جامعه شناس 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی