آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

از صبح که از خواب بیدار می شویم تا نیمه شب که پلک بر هم می زنیم شبکه های اجتماعی پر تعداد در آبادان موج منفی ایجاد می کنند.

 

manajemen-organisasi

به گزارش اروندپرس ؛ گسترش ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی نظیر واتساپ و تلگرام و آسانی دسترسی به دیگر شهروندان موجب شده است که در هر ثانیه شاهد انبوه پیام های بعضا تکراری در بین مخاطبانشان باشیم. پیام هایی که به چهار گروه عمده تقسیم می شوند.

پیام های ارشادی

پیام های ارشادی آن دسته از پیام های مخاطبان در شبکه های اجتماعی است که شامل گفتار بزرگان داخل و خارج به اضافه ی انبوه شعر و ضرب المثل و حکایت و از این دست است که تولیدی نیستند و صرفا به اشتراک گذاشته می شوند و معمولا هم خوانده نمی شوند.

پیام های سرگرمی و تفریحی

این نوع پیام ها طرفداران فراوانی دارد چرا که با روحیات مردم آبادان سازگاری بسیار دارد! انواع جوک و کلیپ های فان و تفریحی از این دست هستند. در غالب این پیام ها نوعی سرخوردگی و تحقیر فرهنگ خودی در مقابل فرهنگ بیگانگان موج می زند و به معنای واقعی کلمه مرغ همسایه غاز است.

پیام های خبری

عموما پیام های خبری بشکل عرضه در کانال های شبکه مجازی در دسترس قرار می گیرند ولی اینگونه پیام ها بسته به علاقمندی و گرایش سیاسی افراد در گروه های مختلف به دو شکل اشتراک لینک یا متن خبر منتشر می شود.

پیام های تولیدی

به اعتقاد نویسنده مردم آبادان و شاید هم خیلی جاهای دیگر در این نوع پیام ها بسیار کم کار هستند و اگر بخواهیم پیام های تولیدی آبادانی ها در شبکه های اجتماعی را تقسیم بندی کنیم باید بگوییم که بیشترین نگارش و تولید محتوای شهروندان آبادانی تعلق به بیان مشکلات عینی شهر دارد. مشکلاتی از قیبل فاضلاب ؛ نظافت شهری و نیز کیفیت آب. اما شهروندان آبادانی در بخش مطالبه گری حقوق حقه ی خود در امور زیربنایی نظیر فرهنگ ؛ اشتغال زایی ؛ مدیریت غیر وارداتی ؛ راهبردهای اصلاح نظام آموزشی و پرورشی ؛ ارتباط سیستماتیک با مراکز قدرت ؛ گسترش و پالایش حاکمیت مردم در انتخابات مجلس و شورا و …. مواردی از فقر حضور شهروندان آبادانی در این شبکه هاست.

اگر بخواهیم چرایی این وضعیت را پیگیر بشویم به یک واقعیت خواهیم رسید و آن : نبود مسوولیت پدیری در نقش آفرینی اجتماعی است. همان متاع نایابی که با نام « شهروند هزاره سوم » یاد می شود.

شهروند هزاره سوم کیست؟

هزاره سوم نام این زمانی است که من و شما در آن زندگی می کنیم . هزاره ای که به دنیای الکترونیک و گسترش بیش از پیش محتوای الکترونیکی معروف و مشهور است.این روزها به کار بردن واژه الکترونیک به دنبال هر کلمه ای ، کاملا عادی است. هرچند هنوز در کشور ما بسیاری از پروژه های الکترونیکی عملیاتی نشده و زیرساخت های لازم برای اجرای آنها فراهم نشده است ، اما دولت الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، بانکداری الکترونیک ، شهروند الکترونیک و بسیاری از الکترونیک های دیگر واژه هایی است که حداقل به گوش آشنا هستند. از اینرو انتظار می رود که شهروندان آبادانی از این تکنولوزی بشکل بهینه و موثر در رفع مشکلات و معضلات که عمری نزدیک به چهار دهه دارند استفاده نمایند.

در بین انبوه گروه های شکل گرفته در شبکه های اجتماعی بویژه « تلگرام telegram» در شهر آبادان کمتر گروهی یافت می شود که به ساحت اندیشه و آموزش شهروندان اهتمام جدی داشته باشد و متاسفانه اکثر گروه ها به انعکاس مشکلات روزمره نظیر شکستگی لوله آب و فاضلاب و نظافت شهری با درج عکس اکتفا می کنند. موضوعاتی که در ذیل هر یک پیام های تف و لعن نثار مسوولان ذیربط میشود و جز موج منفی و تولید اوقات تلخی خوانندگان پیام ها دستاورد دیگری ندارد.

شهروند آبادانی باید مطالبه گری کند و شبکه های مجازی این فرصت را به او خواهد داد که ابتدا مطالبه گری را یاد بگیرد سپس اقدام به طرح سوال و ارائه پیشنهاد در ساختار قانونی و انتقال آن به مسوولان ذیربط نماید.

نبود و فقر آموزش در مطالبه گری موجب می شود که شهروندان در مواجهه با برخی به ظاهر مطالبه گری افراد در فضای مجازی ؛ ندانسته در دام آنان گرفتار آیند. برای مثال در انتخاب شهردار آبادان فردی ناشناس هر روز در گروه های آبادانی اطلاعیه صادر می کرد و از مردم می خواست که در مقابل شورای شهر آبادان تجمع کنند و موارد اعتراض خود را به انتخاب حویزاوی علنی کنند. صرف نظر از موجه یا غیرموجه بودن عملکرد شورای شهرداری آبادان در این موضوع و صرف نظر از اینکه حویزاوی گزینه ی مناسبی هست یا نیست ؛ آن چیزی که باعث حیرت شد تبعیت از فردی بود که هیچکس او را نمی شناخت! هیچ کس هم سوال نکرد که آیا برای اعتراض به آن رویه ی انتخاب و حتا مورد انتخابی راه های موثرتری هم وجود دارد یا نه؟

بهرحال شهروند آبادانی تا مادامی که آموزش های مطالبه گری را نپذیرد که فرابگیرد نمی توان امیدی به حل مشکلات اساسی شهر از جمله اصلاح هرم قدرت در شهر داشت.

مهرداد معماری

رسانه اجتماعی اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی