آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

نسخه فرهنگی که خندوانه پیچید

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۴ ب.ظ

قطار برنامه خندوانه در اوج پربیننده بودن بدلیل آغاز ماه محرم و پس از آن صفر ؛ موقتا از حرکت ایستاد.

جناب-خان

رامبد جوان و شهیدی فر ؛ دو طراح اصلی اتاق فکر این برنامه به شکلی کاملا آگاهانه قدم بزرگی در ترسیم فعالیت های فرهنگی با نگاه بومی در این حوزه برداشتند تا جایی که اهالی جنوب بویژه آبادانی ها که در جنوب از همه مشهورتر هستند بیشترین عکس العمل را از خود بروز دادند.

فرهنگ جنوب که نشات گرفته از طبیعت و آب و هوا و نحوه ی رزق و روزی مردمانش هست سال های زیادی است که با پوست و خون و استخوان ایم مردم عجین شده است بگونه ای که حتا ناآگاه ترین آدم های مملکت هم می دانند که مثلا سازهای موسیقیایی این خطه از کشور چه چیزهایی هستند.

در برنامه موفق خندوانه شاهد حضور یک شخصیت عروسکی بنفش رنگ بودیم. ” جناب خان ” نام این عروسک بود که ویژگی ها و قصه های او هر بیننده ای را وا میداشت تا پایان برنامه پای تلویزیون بنشیند.

عشق جناب خان به احلام ؛ اصرارهای بی پایان جناب خان در خواستگاری از احلام؛ بیان آلام و شادی های جناب خان با زبان موسیقی ؛ ساده بودن و محفوظ به حیا بودن ؛ تعصب داشتن به آبادان ؛ تعصب داشتن به فوتبال و بویژه  تیم ناخوش احوال صنعت نفت آبادان و  … از ویژگی های خاص این عروسک دوست  اشتنی بود که محمد بحرانی گوینده آن بخوبی از پس آن بر آمده بود.

خندوانه با پرداختن به فرهنگ بومی مناطق مختلف بویژه جنوب و بطور اختصاصی تر به فرهنگ بومی آبادان حاوی پیام بسیار مهمی برای گردانندگان امور فرهنگی جنوب کشور بویژه آبادان و بوشهر بودند.

متاسفانه مسوولان فرهنگی این دو شهر چند سالی است با بی مهری تمام به گروه های بومی و محلی خود (موسیقی بندری) برخورد می کنند و همین نوع نگاه باعث شده که این پرسش جدی مطرح گردد که اگر این سبک موسیقی مشکل ماهوی یا مثلا با باورهای مذهبی جامعه همخوانی ندارد چگونه است که در رسانه ملی شنیده و دیده می شود؟

قطعا نپرداختن به فرهنگ بومی هر منطقه موجب جایگزین شدن فرهنگ غیر بومی خواهد شد کما این که در حال حاضر گرایش جوانان علاقمند به موسیقی به انواع سبک های غربی و وارداتی باعث نگرانی خانواده ها شده است.آیا وقت آن نرسیده است که مسوولان فرهنگی شهر آبادان و استان بوشهر یک بار برای همیشه تکلیف خود را با موسیقی بومی و محلی خود یکسره کنند تا دیگر شاهد ذوق کردن مردم جنوب پای تلویزیون نباشیم!

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی