آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

بازار کنزالمال ؛ خاموش از خموشی

چهارشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۹ ب.ظ

مناطق آزاد تجاری برای بخشهایی از کشور تعریف می شوند که شرایط لازم را برای تجارت داشته و بتوانند کانال واسطی بین داخل و خارج از کشور باشند تا کالاهای وارداتی و یا صادراتی در آنها دپو و سپس صادر یا به کشور وارد شوند. یکی از این مناطق آزاد تجاری در جنوب کشور، در حوالی مناطق محروم خرمشهر و آبادان تعریف شد که با وجود مشکلات فراوان، توانست جای خود را در بین دیگر مناطق آزاد اقتصادی پیدا کند.

کنزالمال

اما مشکلاتی در این منطقه به وجود آمده که با اهداف آن فاصله معنا داری پیدا کرده است. برای آنکه این منطقه بتواند کار بازرگانی را به آسانی انجام دهد، نیاز به مرکز تجاری متشکلی داشت که در این راستا بازارچه «کنزالمال» با هدف رونق بخشی به اقتصاد منطقه آزاد تجاری اروند پایه‌گذاری شد تا از زیرساخت‌های مهم توسعه مناطق محروم خرمشهر و آبادان باشد.

در این بازارچه ۴۰۰ مغازه تعریف شده بود که می بایست منطقه آزاد اروند آنها را بسازد و در اختیار متقاضیان قرار دهد. اما به دلیل مشکلات مالی، منطقه آزاد اروند تنها بخشی از سفت کاری بازارچه را تا مرحله سقف زنی پیش برد و بقیه کار را به پیمانکار واگذار کرد. پیمانکار نیز در قالب قراردادی، تضمین کرد کارهای دیگر این بازارچه را به انجام برساند و سپس برای مدت معینی بهره برداری از این مغازه ها را در قبال کاری که انجام داده، انجام دهد. آنچه در این قرارداد مقرر شده بود می بایست پیمانکار ساخت این غرفه ها را در مدت یک سال به انجام برساند و سپس زیر نظر منطقه آزاد اروند و با قیمتی که از سوی این سازمان تعیین می شد، غرفه ها را به متقاضیان اجاره دهد. اما عملکرد این پیمانکار ثابت کرد که نا رضایتی عمومی به وجود بیاورد.

عملکرد این پیمانکار از چند زاویه مورد انتقاد شدید قرار گرفت. نکته اول اینکه قرار بود پیمانکار ظرف یک سال تمامی ۴۰۰ غرفه را آماده و برای بهره برداری ارایه کند. اما با  این مهم محقق نشده و پیمانکار تنها یک چهارم از تعهدات خود را آن هم پس از گذشت ۱۵ ماه انجام داد.

نکته دوم اینکه قرار بود قیمت اجاره غرفه ها را منطقه آزاد اروند تعیین و پیمانکار اطاعت کند اما روند موجود طی یکی دوسال گذشته خلاف آن را ثابت می کند بگونه ای که  پیمانکار هیچ توجهی به نظرات و توافق قبلی این سازمان نداشت و غرفه های اماده را به چندین برابر توافق و بدون نظر سازمان منطقه آزاد اروند اجاره داد.

نکته سوم اینکه  پیمانکار سابق مبالغ قابل توجهی که در برخی موارد بیش از۶۰ میلیون تومان است، از غرفه داران به عنوان پیش پرداخت دریافت کرده که این میزان مغایر با نظر سازمان است .

اما نکته مهمتر اینکه پیمانکار می بایست وثیقه ای را نزد سازمان منطقه آزاد اروند بسپارد تا در صورت نیاز و احتمال هر نوع کم کاری یا سوء نیت پیمانکار، آن سپرده به غرفه داران پرداخت شود که متاسفانه این مبلغ نیز که بسیار قابل توجه است، هیچگاه سپرده نشد. تعجب آور اینکه هیچ قراردادی بین پیمانکار و غرفه داران وجود ندارد و مدرکی نیز بین آنها رد و بدل نشده و پیمانکار به متقاضیان غرفه به صورت زبانی و بدون هیچ مدرکی اعلام کرده که پول را به وی بدهند و آنها نیز این کار را کرده اند که نبود مدرک مستند باعث نگرانی غرفه داران و البته مسوولان منطقه آزاد اروند به عنوان پاسخگوی اصلی شده است.

نکته چهارم آنکه منطقه آزاد اروند برای رونق منطقه محروم خوزستان به ویژه شهرهای جنگزده خرمشهر و آبادان تعریف شد تا جبران کاستی های این مردم آزاده که سالها از خانه و کاشانه خود دور بوده اند را بکند و این دو شهر را به رونق روزهای قبل از جنگ تحمیلی بازگرداند. در حالی که  این بازارچه به ابزاری برای نفع شخصی یک نفر تبدیل شده و مردم منطقه نگران آینده آن هستند.

اما از همه این موارد بدتر و البته سوال برانگیزتر این است که معاونت حقوقی منطقه آزاد اروند برای ۳ بار نامه فسخ قرارداد منطقه آزاد با این پیمانکار را به وی ابلاغ و به صراحت اعلام کرد که قرارداد با این پیمانکار به دلیل اجرا نکردن مفاد آن به همه دلایل ذکر شده باطل است. اما معلوم نیست این پیمانکار از چه رانتی برخوردار بود که مدت ها به کار خود ادامه داد و هیچ کس نتوانستمانع فعالیتهای غیر قانونی وی شود.

مطالبی که ملاحظه شد پیش از این در پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس درج شده بود و اکنون به دلیل آن چه اعتراض غرفه داران بازار کنزالمال و دست از کار کشیدن آن ها در شامگاه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۴ رخ داد ما را بر آن داشت تا ضمن بازخوانی مجدد آن ؛ شما را در جریان کم و کیف این اعتراض قرار بدهیم.

نامه ی دو صفحه ای که در زیر مشاهده می کنید متن اعتراض غرفه داران کنزالمال می باشد.

IMG-20151007-WA0024

IMG-20151007-WA0004

IMG-20151007-WA0001

IMG-20151007-WA0002

IMG-20151007-WA0025

تصویر زیر مربوط به پیش پرداخت و کرایه غرفه ها می باشد.

IMG-20151007-WA0026

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی