آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

با احتساب ۹۲ هزار لیتر آبی که در حال حاضر در آبادان مصرف می‌شود و محاسبه سرانه مصرف، روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب خارج از محاسبات و یا پرداخت هزینه‌ها به مصرف می‌رسد و درواقع هدر می‌رود.

این ها حرف هایی است که مهندس شریفی فرد ؛ مدیر آبفای آبادان مطرح کرده است !

آبفای-۲

شورای شهر آبادان که علی القاعده نقش یک پارلمان محلی را داراست در دعوت از مدیر آبفای آبادان و نیز خبرنگاران گزینش شده ؛ تلاش می کند که در دوره هیئت رییسه جدید به مشکلات شهر بپردازد.

گرچه این حرکت شورا ستودنی است ولی این شورا پیش از این حرکات می بایست به افکار عمومی آبادان پاسخگوی عملکرد خود طی دو سال عمر خود باشد چرا که انبوه مشکلات بر زمین مانده در شهر آبادان و عدم توانایی این شورا در رفع آن ها پرسشی است که ذهن مطالبه گران واقعی شهر را مشغول کرده است.

همان قدر که آبفای آبادان مورد انتقاد است ؛ شورای شهر نیز در این نابسامانی های موجود که کلکسیونی از مشکلات رنگارنگ و متعدد برای مردم شهر ایجاد کرده است مقصر و سهیم است.

مدیر آبفای آبادان در ساعاتی که پیش شورایی ها بود گفت : در آبادان ۸۰۰ کیلومتر شبکه آب با جنس‌های مختلف لوله داریم و کنترل آن به‌راحتی میسر نیست.

با احتساب ۹۲ هزار لیتر آبی که در حال حاضر در آبادان مصرف می‌شود روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب خارج از محاسبات و یا پرداخت هزینه‌ها به مصرف می‌رسد. باید ببینیم این مقدار کجا می‌رود و آن را کنترل کرد تا در محاسبات اداره آبفای آبادان لحاظ شود.

از بیان این حرف ها می توان به مواردی اذعان داشت که قطعا قابلیت تعمیم دادن به امور اجرایی شورای شهر را نیز دارد.

اول) ابزارهای نظارتی کارآمد نیست.

دوم) به ابزار و وسایل روز مجهز نیست.

سوم) بر عملکرد پیمانکاران نظارتی نیست.

حال با طرح این سه مورد به نقد آبفای آبادان و نیز شورای شهر می پردازیم.

آبفای آبادان در موضوع نظارت بر آن چه در قانون بعنوان شرح وظایف و ماموریت های آن ماموریت دارد دچار ضعف مفرط بوده و از نشانه های آن ؛ تاخیرهای چند روزه و گاه چند ماهه ی این اداره در ترمیم شکستگی های لوله های آبرسان به منازل است. اگر مدیر آبفا مدعی است بیش از ۷۰ درصد از آب مصرفی در شهر بی حساب کتاب است این حرف نوعی خودزنی است. فرض کنید اگر این حرف را پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس می گفت و می نوشت چه اتفاقی می افتاد؟ قطعا از ما خواسته می شد که اسناد این ادعا را نیز ارائه دهیم در غیر این صورت دروغگو بودیم و تبعات پس از آن دچارمان می شد. بنابراین مهندس شریفی راد می بایست برای این ادعای عجیب خود ؛ سند و مدرک را هم ارائه بدهد.

آبفا

آبفای آبادان در بکارگیری از ابزار روز و پیشرفته آن قدر فقیر است که برای باز کردن فاضلاب های سرریز شهری از ابزاری استفاده می کند که گاه موجب استهزاء و تمسخر مردم واقع می شود. اخیرا این اداره با استفاده از لوله های یک دوم پلی پروپیلن و با نصب یک ظرف پلاستیکی آب معدنی در سر آن ؛ بدنبال رفع معضل گرفتگی فاضلاب ها دارد. این مورد اخیرا در خیابان امیری مشاهده شده است !

آبفای آبادان در موضوع نظارت بر کار پیمانکاران خود به قدری ضعیف عمل کرده است که تا همین سال گذشته موجبات اعتراض کارگران خود شد. کارگرانی که از دست پیمانکار غیر بومی خود می نالیدند.پیمانکارانی که تنها دغدغه اشان برنده شدن در مناقصات آبفای استان و بعد اعزام به آبادان می باشد . پیمانکاران آبفای آبادان به دلیل برخورداری از حمایت های استان ؛ تقریبا هر جوری دلشان بخواهد در آبادان کار می کنند.در حالی که موضوع آب و فاضلاب در آبادان به معضلی بزرگ و ظاهرا لاینحل !!! بدل شده است این پیمانکاران در روزهای تعطیل دست به سیاه و سفید نمی زنند. خدا نکند لوله ی آبی یا فاضلابی بعد از وقت اداری یا ظهر پنجشنبه دچار مشکل بشود ؛ چرا که تعطیل است و تا صبح شنبه باید صبر کرد آن هم مشروط بر طی مراحل اداری خود !

به بخشی دیگراز اظهارات مهندس شریفی فرد توجه نمایید: وی با اشاره به سامانه تماس ۱۲۲ آبفا، اظهار داشت: بر اساس تماس‌هایی که با سامانه ۱۲۲ برقرار می‌شود و ما با تحلیل تراکم و پراکندگی شکایات، مشکلات را بررسی می‌کنیم و به‌تناسب آن عملیات لازم انجام می‌گیرد به‌طوری‌که اگر در مکانی میزان شکایات بیشتر باشد مسئله را ریشه‌ای‌تر بررسی می‌کنیم.

از این اظهار چنین بر می آید که اگر مثلا لوله ی آب در یک خیابان بشکند ؛ و اگر فرد دلسوزی هم پیدا نشود که با سامانه ی آبفا تماس بگیرد؛ حالا حالاها باید منتظر ماند تا آبفای آبادان و اکیپ های سه گانه اش که در مناطق مختلف آبادان حی و حاضر هستند به وظیفه ی ذاتی خود عمل نمایند. اتفاقا همین نوع نگاه را در اتفاقات برق آبادان نیز شاهد هستیم و تا معترض پر تعداد نشود نه آب از آب تکان می خورد و نه برق از برق!

و اما شورای شهر آبادان

شورای شهر آبادان بعنوان پارلمانی محلی ؛ بیش از آن که محل رایزنی های سیاسیون برای ایجاد تغییر در دپارتمان شهرداری باشند نیازمند تقویت حس دلسوزی و مسوولیت پذیری در قبال خواسته های به حق مردم می باشند.

شورای-شهر-آبادان

این شورا طی دو سال گذشته که از تشکیل آن می گذرد روزهای سختی را به مردم شهر تحمیل کرده است.

اول) ابزارهای نظارتی کارآمد نیست.

دوم) به ابزار و وسایل روز مجهز نیست.

سوم) بر عملکرد پیمانکاران نظارتی نیست.

شورای چهارم آبادان ؛ با تقسیم نظارت های قانونی خود بر بخش های مختلف شهرداری و مدیریت های دیگر آبادان ؛ عملا خود را درگیر روزمرگی نموده است. این که هر کدام از اعضای شورا بعنوان ناظر در یک بخش مدیریتی شهرداری آبادان و سازمان های زیر مجموعه آن برگزیده می شوند و حکم کاغذی می گیرند بخودی خود امکان بروز هر گونه فسادی در آن حوزه ها را تشدید می کند. از آن گذشته شورای شهر آبادان هیچ گاه گزارشی از این نظارت های اعضای خود در اختیار افکار عمومی آبادان قرار نداده است. ما و شاید دیگر رسانه های تحلیل گر بر این عقیده ایم که اعضای شورا حق ندارند خود را همچنان کارمند اداره ؛ ارگان و یا نهادی بدانند که در آن مشغول به کار هستند.این حرف ما بدان معناست که برخی از اعضای شهر که همزمان کارمند شهردار  و شهرداری هستند همچنان به وظیفه ی کارمندی خود عمل می کنند منتها در ساختمان شورای شهر !

شورای شهر آبادان ؛ با دوری جستن از ابزارهای ارتباطی روز نظیر لزوم برخورداری از تیم های عکاسی ؛ فیلمبرداری و  فعالیت های مجازی ؛ عملا به شکلی کاملا سنتی عمل می کند و در عجبیم که با این اجوال سنتی این همه امکانات میکروفن های سیستم کنفرانس در سالن تشکیل جلسات این شورا به چه کار می آید؟ شورای شهر آبادان فاقد تفکر و اندیشه ی نوآورانه و بی برخوردار از تکنولوژی روز است. در حالی که این تکنولوژی ها برای تصمیمات شفاهی که شورا می گیرد بهترین تاثیر را دارند.چندی پیش خانم یسرا خلف دریس عضو این شورا از تصمیم شورا مبنی بر راه حل مشکل تجمع دستفروشان در محوطه ی بیرونی بازار مرکزی گفت و جالب است که بگوییم این تصمیم شامل قرار دادن گلدان های شیک و بزرگ در مکان هایی بود که دستفروشان می نشستند! اما اینکه اعضای شورا تا قبل از آن اظهارات مکان یا حتا گلدان ها را دیده باشند بعید می دانیم.

شورای شهر آبادان در حالی تصمیم بر دعوت از مدیران ادارات مشکل ساز به شورا گرفته که هنوز نتوانسته است به پرسش های جامعه ی مطالبه گر پاسخ بدهد.این شورا ابتدا روشن کند که چرا طی دو سال گذشته از مدیریت شیرازی بر شهرداری آبادان و نیز ابهام در وضعیت قراردادهای پیمانکاری در شهرداری اعتراض داشته است ؟ چرا به محض تغییر در هیئت رییسه ؛ دیگر این پرسش ها شنیده نمی شود؟ آیا هیئت رییسه ی جدید این شورا می تواند رسما اعلام کند که در موضوع قبول یا رد استعفای شیرازی برای کاندیداتوری در مجلس دقیقا چه گذشت ؟ آیا نامه ی منتسب به برخی اعضای شورا که با استعفای شیرازی در آن برهه موافقت کرده بودند و طبق شنیده ها بر روی کاغذی بدون سربرگ شورا نوشته و امضا شده بوده صحت دارد؟

شورای شهر آبادان بجای آن که برای ادارات آبادان و مدیرانشان محکمه تشکیل بدهد و آنان را بازخواست کند ابتدا برادری و صداقت خود را به مردم آبادان به اثبات برساند.

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی