آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

آبادان ۱۳۹۴ همچنان جنگزده است

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵ ق.ظ

قصه ی جنگزدگی شهر آبادان گویی تمامی ندارد.با گشت و گذاری در مرکز این شهر که به نام آبادان معروف است با انبوهی از ساختمان های توپ خورده و سوراخ سوراخ مانده از جنگ ۸ ساله روبرو می شوی که در بین آپارتمان های تجاری و مسکونی جا خوش کرده اند.

شهرداری آبادان تا به امروز در سامان دهی این ساختمان های مخروبه ناموفق بوده است و بعید است حالاحالاها بتواند کاری صورت بدهد.

آبادان جنگزده

شهر آبادان در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آماج حملات ناجوانمردانه زمینی و هوایی ارتش عراق قرار گرفت و  دیری نپایید که شهر به ویرانه ای مبدل شد. پس از جنگ و بازگشت بخشی از مردم به شهر ؛ کار بازسازی در شرایط ضعف مفرط در نظارت بر آن و بروز چندین فساد مالی و غارت اعتبارات  به وقوع پیوست که حکم جلب و دادگاهی رییس بازسازی وقت که اهل تبریز بود در دادگستری آبادان و با ریاست حجت الاسلام بدری انجام شد.

پس از این اتفاقات ؛ کار بازسازی با تزریق اعتبارات تازه ادامه یافت که متاسفانه این بار نیز ضعف بر نظارت و مدیریت موجب شد که روند بازسازی دچار پدیده ی پارتی بازی و توزیع ناعادلانه و در آخر هجوم روستاییان شهرهای اطراف به شهر آبادان شد که این یکی کاملا تعمدی و حساب شده بود تا از این طریق برخی فرصت طلبان بتوانند در آینده با استفاده از آرای قومی و فامیلی به مجلس راه پیدا کنند که در این رابطه بعدها مفصل صحبت خواهیم کرد.

پس از پایان نافرجام بازسازی آبادان در دوران دولت سازندگی ؛ شهر آبادان دچار بحران های تازه ای شد از جمله فرسوده بودن سیستم دفع فاضلاب شهری و خطوط مخابراتی و نیز سیستم جامع برق رسانی و از همه مهم تر پوسیدگی و از بین رفتن تصفیه خانه های شهر ؛ عملا شهر را درگیر بحرانی تلخ کرد . این ها در کنار آغاز دخالت های گسترده ی نمایندگان شهر در عزل و نصب ها موجب شد که فرهنگ شهرنشینی و اصولا ماهیت شهری آبادان زیر سوال رفته و هر روز بدتر از روز گذشته بشود.

بی توجهی مسوولان وقت آبادان و بویژه نمایندگان به امر مهم آموزش و پرورش باعث شد که به تدریج جایگاه علمی دانش آموزان آبادانی در رنکینگ استانی به شدت سقوط کرده تا جایی که از سال ۱۳۸۴ به بعد مدارس استعدادهای درخشان آبادان به سمت پایین جدول رنکینگ استانی سقوط آزاد بکند و امروز در سال ۱۳۹۴ شاهد رتبه ی آخر جدولی مدرسه استعداد های درخشان پسرانه آبادان (شهیدبهشتی) و رتبه ی نچندان شایسته دختران این نوع مدارس در سطح استان خوزستان باشیم.

به این فجایع می بایست آمار تکان دهنده ی ترک تحصیل دانش آموزان ناشی از بیکاری گسترده ؛ بالارفتن آمار طلاق و رتبه بالای شهر در بیکاری استان خوزستان را نیز اضافه کرد. شهری که همواره پایتخت کار و مهمل مناسبی برای جذب نیروی کار از سراسر کشور بود حالا ساکنان و نیروهای بومی اش در بیکاری چندین و چند ساله بسر می برند گرچه بنا به اخبار موثق برخی واحدهای پالایشگاه آبادان به بهانه ی کمبود نیروی متخصص اقدام به بکارگیری ده ها نیرو  از شهرهایی نظیر رامهرمز نموده که جای تاسف دارد که چگونه دستگاه های نظارتی هنوز نتوانسته اند پالایشگاه را قانع نمایند که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

آبادان ۱۳۹۴ همچنان جنگ زده است.

با اینکه سازمان منطقه آزاد اروند هر از چندگاهی با انبوهی از وعده های کوچک و بزرگ ؛ دل مردم را قلقلک می دهد ولی همچنان شهر در حال جنگی و بحرانی بسر می برد.

آبادان ۱۳۹۴ همچنان جنگ زده است.

طرح آب غدیر با چند سال تاخیر تابستان ۹۴ به آبادان رسیده است و البته هنوز آب شرب ؛ با کیفیت نیست چرا که لوله های انتقال آن به منازل شهر عمر خود را کرده اند.

آبادان ۱۳۹۴ همچنان جنگ زده است.

روزی نیست که در مرکز شهر ؛ احمدآباد؛ جمشیدآباد؛ سده ؛ کارون ؛ کفیشه ؛ کوی کارگر ؛ سلیج های غربی و شرقی ؛ کوی فرهنگیان ؛ فیه و …شاهد سرریز فاضلاب به کوچه و خیابان و خانه های مردم نباشیم.در حالی که دولت قبل قول داده بود تا سال ۹۳ تمام مشکلات فاضلاب آبادان را حل خواهد کرد.

آبادان ۱۳۹۴ همچنان جنگ زده است.

به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که مردم  در قالب تشکیل سمن ها ؛ ایفاگر نقش نظارتی بر حسن انجام امور باشند. این امور می تواند علاوه بر مشکلات فوق شامل نظارت بر پاکیزگی ؛ عمران و فضای سبز شهری هم بشود.

آبادان همچنان جنگزده است چرا که بسیاری از نقاط شهر همانند دوران جنگ در تاریکی فرو رفته اند و گویا متولی که رصد کند و به وظیفه اش عمل نماید نیز وجود ندارد.

و بالاخره ؛ آبادان ۱۳۹۴ هنوز جنگزده است چون بسیاری از شهروندان واقعی شهر بدلیل مطابق نبودن امکانات شهر با پیش از جنگ نمی توانند به خانه و کاشانه بازگردند .

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی