آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

بحث داغ حقوق شهروندی آبادانی ها

پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱ ب.ظ

دوستان عزیز و فرهیخته و دلسوز آبادانی در یکی از گروه های مجازی خود ؛ بحث بسیار مهمی با هدف کشف راه های احقاق حقوق شهروندی مطرح نمودند که با کسب اجازه از ایشان ؛ مشروح این بحث را آراسته و تقدیم حضور خوانندگان اروندپرس می نماییم. این امید را داریم که مسوولان امر ؛ این بحث بسیار ارزنده و مردمی را مطالعه نموده و ضمن عکس العمل به آن ؛ با خود بیاندیشند که جایگاه آنان در این پازل اجتماعی کجاست.

ناصر امامی(هنرمند و فعال فرهنگی ): سلام دوستان شب همگی بخیر وخوشی سئوالات خوبی راجناب آقای حنظل عیدانی (عضو شورای شهر آبادان) مطرح کردند که می تواند امشب جای بحث داشته باشد.

دو نکته مهم لازم است اتفاق بیافتد. یک : حقوق شهروندی یک  آبادانی چیست؟ دوم : دلایل پنهان ماندن این حقوق تا کنون چه بوده است ؟ و چه کسانی در پنهان نمودن آن در تلاش هستند وچرا؟  و اصولا پاسخگو بودن یک مسوول چه زمانی تحقق می یابد؟ طبعا وقتی مورد سوال واقع شود ؛ اگر شهروندان به مطالبه گری خود از دستگاه های اجرایی  آشنا نباشند چه اتفاقی می افتد و نقش مدیر در این خصوص چیست؟ ایفای نقش یا بازی نقش؟  ابعاد آن قابل بررسی است هم در آبادان و هم در سایر شهرها.

IMG-20150908-WA0004

سعید باجووند ( نویسنده و پژوهشگر): ١-حقوق شهروندی ،آبادانی وغیر آبادانی ندارد . ۲-حقوق شهروندی ملازم یک امردیگری است به نام احساس مسئولیت. برای مثال دوستی که از چاه و پل عکس گرفته  در مواجه ی با این معضل چه کرده است ؟

 IMG-20150908-WA0003 IMG-20150908-WA0002

حکمت آرا(فرهنگی): سنگ روی آن گذاشته اند؟!

ناصر امامی: دوستان مشکلات شهرزیاداست اگراجازه بفرمایید درخصوص حقوق شهروندی که بی شک بی ارتباط بامشکلات شهری نیست بیشتربپردازیم .بایدمردم بدانند که بایدمسئولین جوابگو باشند . درهمین حوزه آب وفاضلاب کلی مشکل است که یکی یکی باید به آن پرداخت.

رمضانی (فعال مطبوعاتی): در پاسخ به اینکه چه کسانی مسئول عدم حقوق شهروندی و ساماندهی فرهنگی در این شهر شدند که بسیار روشن است که مثال پایین نمونه ای از خروار است.

سه سال پیش یکی از نمایندگان در فرمانداری پرونده ای را گشود که حامل یک تراژدی فرهنگی بود. این پرونده از لایحه دولت ومصوبه مجلس گذشته وبه فرمانداری ابلاغ شده و ردیف بودجه آن هم مشخص شده بود که فرماندار،سازمان تبلیغات و کلیه سازمان های مربوطه را ملزم می کرد که با تشکیل کارگروهی از هنرمندان و دانشگاهیان و … نسبت به احیای انجمن های فرهنگی و مکان های فرهنگی که در شهر در دوران جنگ آسیب دیده بودند اقدام کنند اما این مصوبه ۱۴ سال در کشوی میز مسئولین خاک خورد و زمانی هم که ۵۰ نفر از اساتید و بزرگان فرهنگی کشور به آبادان آمدند برای احیای فرهنگ شهر با بی مهری عده ای مواجه و از شهر رفتند.

دکتر عیدانی (عضو شورای شهر آبادان): آیا مردم نمی خواستند اجرا شود یا مردم بی اطلاع بودند ؟ آیا عده ای که می دانستند  توانستند این را بعنوان خواسته و تقاضا فرا گیر کنند تا مسولین ملزم به اجرای آن شوند .این گونه موارد قطعا سطح انتظارات را بالا می برد آیا مسوولین وقت توانایی پاسخ به آن سطح از انتظارات را داشتند ویا اولویت کاری آنها چیز دیگری بود؟

محمد علی سامانی (دانشجو): مسلما افرادی باعث عدم آگاهی و عدم رسیدن مردم به حق و حقوق شهروندی که یک حق طبیعی می باشد هستند و از عدم آگاهی مردم به نفع خود سوء استفاده می کنند.

خانم سید عزیزی(عضو گروه مهندسان جوان و خبرنگار): فرماندار کنونی شهرستان(دکتر شهبازی) ، بسیار حامی سازمان های مردم نهاد به خصوص در مقوله های اجتماعی هستند. ایشان ۱۹ سمن رو به ۶۰ ارتقا کمی دادند. کارهای خوبی هم شده.

رمضانی: در صورت داشتن جامعه ای خرد ورز و آگاه به حقوق شهروندی دیگه آدم های کوتوله نمی توانند در شهر جولان دهند به همین سبب هست که آن کوتوله ها آب رو همواره گل آلود میخواهند.دولت جدید به این باور رسیده که مشارکت مردم حیاتی است .در کل ؛  فضای موجود به صورت نسبی برای فعالیت فرهنگی مناسب است که اگر اهل فرهنگ از این فرصت استفاده نکنند شاید دیگرفرصتی ایجاد نشود.

خانم جلیلیان(کارمند): تا زمانی که عدالت اجتماعی از پایه و اساس  در جامعه نهادینه نشود.انگیزه ای برای مردم برای رسیدن به حق و حقوق شهروندی وجود نخواهد داشت.

رمضانی: تکیه کردن یا انتظار از مسئولین در حوزه فرهنگ بی معنا است .این فرمایش شما ایده آل گرایانه است اما باید دست روی دست گذاشت تا عدالت اجتماعی را برایمان هدیه بیاورند؟

خانم سید عزیزی: شما خودتون در زندگی عادل هستید؟!عدالت ، فرهنگ ، همه چیز از خانواده شروع میشود.تربیت مشکل داره وعدم آگاهی.

رمضانی: هیچ کس کامل نیست .در جریان های اجتماعی و فرهنگی انسان ها کامل می شوند.

ناصر امامی: متاسفانه مامردمی هستیم که باحرارت شروع می کنیم وبه سردی رها می کنیم. این ضعف سیستم های اجرایی است که قادر به ایجاد تشکل درست نیستند.من به عنوان یک هنرمند و فعال فرهنگی غیراز دعوت خانم کردی زاده درشورای شهرچه کسی ازنظرات من استفاده کرد؟ درکدام جلسه فرهنگی دعوت شده ام تا ازنظرات و تجربیاتم استفاده شود؟

رمضانی: یک فرهنگ یا جریان اجتماعی باید رشد دهنده شهروندان باشد نه یک مسئول.

حکمت آرا: ضعف اول خود مردم هستند.مردم کیا هستند. من ، تو، او، ما ، آنها. همه.

رمضانی: خوب در این چند شب بحث شد که شهروندان چگونه باید رشد کنند.جناب امامی ظاهرا در مورد حقوق شهروندی به این نتیجه رسیده که تشکیل یک  NGOبهترین راهکار برای ورود به این مسئله است پس بسم الله.برنامه ها را هم در این نهاد دنبال کنید.

خانم سید عزیزی: ببینید ، باید اثبات کنید که سازمان ها و دولت ها می توانند به شما اعتماد کنند، در نتیجه امکانات در اختیارتان قرار میدهند.ما با این اثبات مشکل داریم.

محمد علی سامانی: تشکیل یک گروه تخصصی و کمک گرفتن از داوطلبان مردمی و ارگانها و نهادها و یک شروع اساسی و ریشه ای.

ناصر امامی: من موافق تشکیل نهادهای مردمی هستم. باید از تحقیقات اجتماعی شروع کرد. پرسشنامه ها می تواند خواسته های مردم را مشخص کند.ما باید اعتماد مردم راجلب کنیم وخواسته هایشان را مشخص کنیم. البته آموزش های لازم باید ازطریق محله به محله شروع شود و حتی به روستاها کشیده شود. بایداستقلال فکری را به مردم آموخت.

خانم سید عزیزی: فقط از دولتی ها میخواهیم به ما امکانات بدهند.حالا اثبات لیاقت استفاده نداشتیم ،مهم نیست.

ناصر امامی: ببینید این کارفرمانداری است که به دوایردولتی ابلاغ کندهمکاری نمایند.

خانم سید عزیزی: کما اینکه فرمانداری این کار را کرده.به کسی بر نخوره.

ناصر امامی: قطعا جناب دکترشهبازی (فرماندار ویژه آبادان) این کار را خواهد کرد.

محمد علی سامانی: و انتشار و پخش عمده قوانین حقوق هر شهروند بصورت کاتالوگ.

رمضانی: برای اعتماد مردم هم راهکارهای فراوانی وجود دارد. ما عضوی از همین جامعه هستیم .حرف هم را خوب می فهمیم .

ناصر امامی: اول درمحله ها شورا درست کنیم بعد شوراها را آموزش بدهیم که مفاهیم را به هم محله ای های خودابلاغ کند .باید مردم مشارکت کنند وگرنه اگربنشینند مسئولین کاری نمی کنند.

محمد علی سامانی: اگر نتوانیم درب هر خانه را بزنیم و این قوانین را ارایه بدهیم می توان به فرزندان هر خانواده از طریق مدرسه رساند تا در اختیار والدین قرار گیرد.

خانم جلیلیان: قطعا درست است. رشد یک جریان اجتماعی باید از طرف خود مردم باشد.پس مردم هم باید پشتوانه  حرکت کلی و حکومتی داشته باشند.حکومت و مردم باید در کنارهم به طراز و توان سازی در حوزه فرهنگ؛ اقتصاد و اجتماع برسند.

ناصر امامی: مدرسه عامل مهمی درشکل گیری قوانین اجتماعی است.

رمضانی: در صورت ورود ارگان دولتی یا تکیه به آنان اعتماد عمومی را از دست می دهید. زمانی کارمند بانک ، بقال سر کوچه و… مورد اعتماد بودند حالا فقط باید به توانایی های خودمان اعتماد کنیم.

ناصر امامی: آفرین درست است .اعتمادسازی خیلی مهم است.

رمضانی: اصلا بحث بروشور یا حکم ؛ در کار فرهنگی منسوخ شده.

ناصر امامی: بروشورکاری نمی کند . فقط هزینه براست. باید درهرمحله ای یکی به عنوان معتمد انتخاب شود.

رمضانی: کار فرهنگی باید در دل وجان رسوخ کند . باید باوری عمومی بشود.

ناصر امامی: ما باورداریم باید این باور را درمردم تقویت کنیم.

محمد علی سامانی: پس اگر قرار است جلسات محله ای باشد ؛ بنظر من اگر از مدارس کمک گرفته شود و در قالب جلسه اولیا صورت بگیرد و در همان جلسه از اولیا درخواست انتشار این گفتمان در دوستان و آشنایان و………….بشود بهتر نیست؟

ناصر امامی: مدرسه جایگاه القاء اندیشه های قانونی است ما باید ازمدیران آموزشی کمک بگیریم.

رمضانی: شما وقتی می بینید خودرو برای یک نابینا؛ پیرزن و یا کودک ترمز میکند چه حالی دارید یا یکی پوست میوه یکی دیگر را از روی زمین و مسیر عبور دیگران بر میداره؟

ناصر امامی: ایجاد فرهنگ صحیح تزریقی نیست. زمان می خواهد تا یک فرهنگ درست نهادینه شود.

رمضانی: کار سختی نیست به همه توی خیابان لبخند زدن وسلام کردن.

ناصر امامی: بایدعواملی برای رسیدن به این هدف سد راه می شود را پیداکنیم.اول باید ریشه دروغ وبدبینی خشک شود.

سعید باجووند: اتفاقا کار فرهنگی کار بسیار دشواری است وگرنه اینهمه کارشناس وقت خودشان را نمی گذاشتند برای بررسی وکنکاش درباره ی این موضوعات.

ناصر امامی: درست است . خیلی سنگین وزمان براست.

سعید باجووند: اولین مانع ومهم ترین آنها ، باورها است.

ناصر امامی: باورها چگونه به وجودمی آید؟

خانم جلیلیان: ای کاش در وهله اول به لحاظ فرهنگی بر روی مسولان و مدیران  کار شود.

رمضانی: باید به این باور برسیم که سلامت ما درگرو سلامت دیگران است.

ناصر امامی: صد درصد جامعه سالم باورهای سالم دارد.

سعید باجووند: و حفظ سلامت  دیگران یک وظیفه ی همگانی است.

رمضانی: خشت اول خود ما هستیم که باید الگو باشیم در اعتقادات همزیستی عاشقانه در جامعه.

ناصر امامی: مشکل ما داشتن تفکرمسموم دربعضی ازاقشارمردم است که زاییده بدبینی می باشد.

سعید باجووند: تقریبا همه ی عزیزان مشکلات را می دانند بنده عمیقا باور دارم که هیچ تحولی وتغییری صورت نمی گیرد مگر آن که به صورت ریشه ای و از همان کودکی ، درخانواده ومدرسه انجام شود.

رمضانی: کاملا درسته در کنار خود سازی خانواده و مدرسه حیاتی هستند.

اسامه خزایی(طلبه) : کار فرهنگی از کار عمرانی هم مهمتر است برخی به بهانه عمران؛ فرهنگ را کنار گذاشته اند در صورتی که در بسیاری از موارد عمران وابستگی شدیدی با فرهنگ دارد.

ناصر امامی: جناب باجووند حضرتعالی به عنوان یک استاد وکارشناس آموزشی واقف هستید که درامراجرای قوانین اجتماعی آموزش وپرورش سهیم است اما دیده نمی شودکه دبیران محترم ومعلمان عزیز ورای آنچه محفوظات درسی است چیزی دراین خصوص به دانش آموزبگویند.

خانم جلیلیان: چه خوب می شد که مثل کشورهای اروپایی  درسی به عنوان آشنایی با حقوق و فرهنگ شهروندی پایه ریزی بشود.

ناصر امامی: این را باید وزارت آموزش و پرورش درکتب اجتماعی بگنجاند .

رمضانی: بیش از ۸۰ درصد جلسات پر جمعیت فرمانداری را جلسات غیر فرهنگی تشکیل می دهد و آن ۲۰ درصد  هم  در حوزه مساجد و…است.

ناصر امامی: استدعا دارم جلسه ای راب افرماندارداشته باشیم .حرف برای گفتن زیاد است.ماخواستارافزایش بودجه فرهنگی شهرهستیم وتقویت نهادهای مردمی.

اسامه خزایی: متأسفانه برای کار فرهنگی در شهر باید برویم این اداره و آن سازمان گدایی.  بودجه کجا بود ؟

اسامه خزایی: خوب است نظر امام خامنه ای را در این مورد بدانیم: «ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺳﻮﻡ ﻭ ﺁﺩﺍﺑﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻦ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﺳﺖ. ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻣﺎ ﻭ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺷﺨﺼﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺴﺐ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭﺳﺖ. ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺮﺑﻲ ﺭﺍ ﺭﺩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻣﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ. ﺍﺳﻠﺎﻡ، ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺷﺮﺕ، ﺩﺭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻓﺮﺩﻱ، ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺧﻮﺭﺍﻙ، ﺩﺭ ﻟﺒﺎﺱ ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ، ﺩﺭ ﺩﺭﺱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ، ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖ، ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻣﻠﺎﺗﺸﺎﻥ ﻣﻌﻴﻦ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.» بیشترین ضرری که به مردم میرسد از این روابط میان مسئولین است.

حسین پالیز(فعال اجتماعی و حقوقدان): دوستان وبرادران گرامی باسلام واحترام اکثرمطالب شما را مرورکردم وصمیمانه ازحسن شما سپاسگزارم .چنانچه اجازه بفرمایید به عنوان یک حقوقدان مطالبی را که ذکرنشده خدمت محترمتان عرض نمایم.

ابتدا باید بدانیم که بحث درباره سمن ها وفعالیت در آن بسیارحساس وسنگین است بخصوص درباره حقوق شهروندی واصلاح ریشه ای ساختار در آبادان مهمترین موارد مورد نظر ۱ِ-مسولیت شهروندی ۲-مشارکت شهروندی۳-برابرسازی شهروندی۴-حمایت ضمانت دولت برای تحقق حقوق شهروندی۵-ونهادی شدن شهروندی میباشد. ابتدا باید برای پنج مقوله فوق برنامه ریزی شود و در گام بعدی به دومقوله مهم یعنی حقوق شهروندی واحساس امنیت وحقوق شهروندی ومشارکت بپردازیم …که توضیح خواهم داد.

ناصر امامی: فرمایشات مقام معظم رهبری بسیارمتین و درست است ولی با بررسی وتحلیل نقاط مثبت فرهنگ های دیگرهم می توانیم درفرهنگ خودمان ادغام کرده و به بهترین شکل اجراکنیم. درفرهنگ اسلامی خیلی نکات درست وخوبی نهفته است اما ما باید برفرهنگ های دیگراشراف داشته باشیم ونکات مثبت آن را درنظربگیریم.

اسامه خزایی: البته این راهم باید در نظر گرفت که در  مواردی غربی ها در عمل به اسلام از ما پیشی گرفته اند و اینگونه نیست که آنها هر چه دارند از فرهنگ خودشان است، بلکه اسلام با هر فرهنگ خوبی موافق است.

ناصر امامی: احسنت جناب خزایی موافقم خیلی مواردشان هم ازفرهنگ اسلامی است.

سعید باجووند: نگاه ما به انسان باید عوض شود دراین باره مسئول وغیر مسئول فرقی ندارد.ما درمورد ادارات ونهادها حرف نمی زنیم. این ها هم نمودهایی از جامعه هستند.

حسین پالیز: دربحث حقوق شهروندی وامنیت ؛ بطورکلی درزمینه های اقتصادی سیاسی اجتماعی وفرهنگی ازمفاهیم باارزش درحیات اجتماعی است .درطول تاریخ توسعه ورشد درسایه امنیت بوجودآمده است وانسانها درسایه امنیت به پیشرفت ها ونوآوریها رسیده اند . قانون اساسی به عنوان منشورملی تلاش کرده که حقوق متقابل شهروندان وحاکمان را تدوین نماید ومقدمه امنیت قضایی درکشور امنیت فردی است وامنیت فردی به عنوان حوزه احترام به حقوق شهروندان از متون فقهی اسلامی منبعث شده است. اکنون برای بحث امنیت شهروندی باید به چه راهکاری متوسل شد که خود جای بحث دارد.

سعید باجووند: ما از یک سو انسان را خلیفه خدا می دانیم که حقیقتا اینگونه است اما ازسوی دیگر به همین خلیفه ی الهی احترام نمی گذاریم.

ناصر امامی: دیشب مثال امنیت را  بابستن کمربندایمنی زدم گاهی اجرای قانون نیازبه ابزارامنیتی دارد.البته به شکل درست وصحیح آن.

رمضانی: منظور جناب پالیز امنبت روانی است.

اسامه خزایی: البته در تکمله پیام قبلی مقام معظم رهبری  این سخن ایشان را هم لازم دانستم بگویم: «ﻣﺎ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻴﻢ “ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺮﺏ”، ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻫﻤﻪ ﺍﺵ ﺍﺯ ﺑﺎﻱ ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺗﺎ ﺗﺎﻱ ﺗَﻤَّﺖ، ﺑﺪﻱ ﻭ ﺯﺷﺘﻲ ﻭ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﺍﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﻜﺮّﺭ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻏﺮﺏ ﻭ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺮﺑﻲ ﺣﺮﻑ ﻣﻲ‌ﺯﻧﻢ. ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺻﺤﺒﺘﻬﺎﻱ ﺑﻨﺪﻩ، ﺻﺮﻓﺎً ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺮﺏ ﺍﺯ ﺑﺎﻱ ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺗﺎ ﺗﺎﻱ ﺗﻤّﺖ، ﻫﻤﻪ ﺍﺵ ﺧﺮﺍﺏ ﻭ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﻭ ﺑﺪﻱ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ، ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﻣﻤﺎﻟﻚ ﻏﺮﺑﻲ، ﺍﺯ ﺍﻭّﻝ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺻﻠﺎً ﺗﺤﻤّﻞ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺬﻛﻮﺭ، ﻧﻘﺎﻁ ﻣﺜﺒﺘﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻧﻘﺎﻁ ﻣﺜﺒﺖ، ﭼﺸﻢ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﺬﺏ ﻛﺮﺩ.»

دکتر عیدانی: آن چه را که می بینیم طی سالها ی گذشته  رخ داده تعریف اشتباهی از حقوق فردی برای شهروندان آن هم عمدتا از مدیران وقت بوده واین ممکن است تبدیل به یک عادت برای یکایک ما شده باشد که حتی خواسته های فردی خود را که می تواند موجب تعرض به حقوق دیگر شهروندان شود را مقدم بر خواسته های ۱۰ ها هزار نفر بدانیم.در شهری که می بایست نظم و انظباط در آن حاکم باشد تا همه شهروندان در آن احساس آرامش و تعلق خاطر کنند به مجموعه بی نظم و بدون هویت شهری تبدیل شود و گذشت زمان بجای رسیدن به سطوح بهتری از خدمات همان حد اقل ها را از دست خواهیم داد وبی نظمی بیشتری را در مدیریت شهری شاهد باشیم که همه آنها مصادیق عملی آنها فراوان موجود است .آنچه می ماند شهر و شهروندان هستند نه آن مدیری که بی نظمی را از عادت تبدیل به فرهنگ کرد چون آن مدیر خود را بعنوان شهروند مدیریت نکرد که حقوق شهروندی را در مدیریتش اعمال کند.

سعید باجووند: مبانی انسان مدارانه ی قانون اساسی بسیار مترقی است اما متاسفانه یا اجرا نمی شود ویا قوانین موضوعه برای آنها تدوین نشده است ویا سلیقه ای اجرا می شوند.

حسین پالیز: دوستان بنده فقط بحث حقوقی مطالب شما را درقالب جمع بندی مطرح میکنم راهی که اگر واقعا هدفتان اصلاح امور فعلی است باید از آن بگذرید ولاغیر چون راه ثانی در قانون برای عبور بی دردسر نیست.

ناصر امامی: اتفاقا دربحث حقوق شهروندی مابه یک حقوقدان نیازداریم. همه ما دلسوزاین نظام و دلسوزاین شهرهستیم و اگرحرفی زده می شود فقط از روی نیت پاک دوستان است.

سعید باجووند: بهتراست به جای انسانیت از واژه ی خرد ورزی استفاده کنیم.

حسین پالیز: دوم ؛ حقوق شهروندی ومشارکت . در اینجا سه گزینه هست یک شهر دوم کلان شهر وسوم شهروند. بحث مقوله سوم..سطح برقراری ارتباط با نهادهای جامعه وتوانایی تحلیل مسایل اجتماعی وفرهنگی همرا با مراقبت از محیط زندگی خود می باشد مانند داشتن اسامی مدیران شهری .پذیرش مسولیت های اجتماعی وشهروندی یکی از نقش های اصلی واجتماعی افراد درجامعه مدرن است.

سعید باجووند: و هزارسال پیش شاعر خرد ستای ما فردوسی بزرگ اینگونه سروده است:

              خرد برترازهرچه ایزد بداد                            ستایش خرد را به از راه داد

وما هزارسال است که خردرا تعطیل کرده ایم

رمضانی: جناب پالیز عزیز در صورت باور و اعتماد به خوبی ها  احساس امنیت روانی قابل دسترس است پس با گسترش دانش در سطح جامعه باید اعتماد سازی شود.

حسین پالیز: منظور من از بحث امنیت.امنیت شهروندی هست.

ناصر امامی: دوستان بحث ازساعت مقررگذشت. لطفا مابقی بحث فردا شب .ممنون وسپاسگزارم از دوستان فرهیخته. لطفا بحث امنیت اجتماعی که یکی از ارکان های حقوق شهروندی است را فردا مورد بحث قرارمی دهیم.

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی