آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

از ضعف های مفرط و البته اساسی اکثر هفته نامه های آبادان ؛ نگاه اقتصادی به اخبار و مقالات خبری است. بعبارتی اهل خطر نیستند و جز یادگاری که تا حدود زیادی تولیدی کار می کند و از نظرگاه تعریفی ؛ فارغ از هم عقیدگی ما (اروندپرس) با آنان ؛ معنای تحلیل و رسالت  هفته نامه ها را می دانند و می فهمند ؛ الباقی نشریات محلی ما نسخه ی مکتوب خبرگزاری ها هستند به اضافه ی یک یا دو صفحه رپرتاژ آگهی و چند تبلیغ یک چهارم و اگر میسر گردد یک مصاحبه با یک شهروند. همین و بس.

arvandpress : همه ساله با فرارسیدن ۱۷ مرداد و  روز خبرنگار شاهد تحرکاتی در بین برخی نهادهای خبرساز و نیازمند دیده شدن در سطح شهر آبادان هستیم. این نهادها با بکارگیری انواع شیوه ها از جمله برگزاری نشست با خبرنگاران بدنبال آن هستند تا بار دیگر در حدقه نگاره نویسان قرار بگیرند. آیین هایی که غالبا جنبه تبلیغاتی دارد و اصحاب رسانه نیز با علم به این موضوع دعوت ها را استجابت نموده و ساعاتی از روز خود را سپری می کنند. نشست هایی که به کام مسوولان است و باز هم این خبرنگاران هستند که می بایست سکوت اختیار کنند.۲۰۱۵۰۸۰۶_۲۰۱۷۰۳

جزیره آبادان را کمتر می شنویم اما اجازه بدهید نام مجمع الجزایر آبادان را بکار بندم. در این مجموع جزایر ؛ هر مدیری که می خواهد نشستی با خبرنگاران شهر برگزار کند ؛ اقدام به گزینش می کند و آنانی را دعوت می کند که کمترین چالش را با او داشته باشند. شاید برخی بگویند این حق میزبان است اما ما معتقدیم که خیر اینگونه نیست چرا که اهالی مطبوعات و خبر در هر شهر زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشند و جالب است که برخی مسوولان در تهیه دعوتنامه ؛ بر برخی نام ها خط قرمز می کشند و این به زعم ما یعنی جزیره ای عمل کردن و البته توهین آشکار به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان که متولی امور خبرنگاران شهر می باشد.

شهرداری آبادان که نهادی مردمی و موظف به ارائه خدمت به کلیه شهروندان است در دعوت از خبرنگاران نیز اقدام به گزینشی عمل کردن نمود و لابد محمود تیلا که در نشست خبرنگاران در آیین ارشاد حضور داشت متوجه منظور ما می شود چرا که آنجا نه بعنوان معاون شهردار که بعنوان یک فعال خبری که متولی پایگاه خبری آبادان پرس است شرکت کرده بود .

منطقه آزاد اروند نیز به شکل گزینشی عمل کرد و به برخی خبرنگاران گفت که جلوی درب تالار مهر منتظر بمانید تا سرویس بیاید دنبالتان و پس از ملاحظه ی دستاوردهای سازمان منطقه آزاد اروند ؛ در مهمانسرا به صرف ناهار خدمتتان باشیم و لابد خبرنگاران نیز می بایست گزارش کاملی از دیدارشان از پروژه های این سازمان منتشر نمایند.

در این میان باید قدرانی کرد از حضرت حجه الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی پور نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم آبادان که با حضور در جمع خبرنگاران و فعالان این عرصه ؛ پای درد دل های این قشر زحمت کش نشست و آستین همتش چون همیشه در رفع مشکلات و معضلات شهرستان همچنان بالاتر از دیگر مسوولان شهرستان آبادان بود.

مجمع الجزایر آبادان تنها در قالب ادارات و نهادها تعریف نمی شود بلکه خود خبرنگاران نیز در این ویژگی نقش فعالی داشته و دارند چرا که کمتر هفته نامه ؛خبرگزاری و پایگاه خبری را در آبادان می توان یافت که از تولیدات یکدیگر حمایت ؛ تعریف و یا حتی انتقاد سازنده نمایند.این جمع فرهیخته راه را گم کرده اند و عرصه مشارکت و همدلی را با رقابت معاوضه کرده اند.برای مثال پایگاه های خبری و تحلیلی نظیر اروندپرس؛ آبادان پرس ؛ آبادان آنلاین و عصر آبادان با درج مقالات متعدد می توانند در غنای مطبوعات مکتوب شهر کمک شایان توجهی نمایند ولی عملا شاهد آن هستیم که هر یک از جزیره های این مجمع الجزایر ساز خود را کوک می نمایند و هیچ اعتقادی به تضارب آرا ندارند.

از ضعف های مفرط و البته اساسی اکثر هفته نامه های آبادان ؛ نگاه اقتصادی به اخبار و مقالات خبری است. بعبارتی اهل خطر نیستند و جز یادگاری که تا حدود زیادی تولیدی کار می کند و از نظرگاه تعریفی ؛ فارغ از هم عقیدگی ما (اروندپرس) با آنان ؛ معنای تحلیل و رسالت  هفته نامه ها را می دانند و می فهمند ؛ الباقی نشریات محلی ما نسخه ی مکتوب خبرگزاری ها هستند به اضافه ی یک یا دو صفحه رپرتاژ آگهی و چند تبلیغ یک چهارم و اگر میسر گردد یک مصاحبه با یک شهروند. همین و بس.

آیا نیاز مخاطبان آبادانی همین هاست؟ ما نیز می دانیم که بیرون آوردن هر شماره هفته نامه آن هم با تیراژ پایین چقدر آب می خورد و می دانیم که نهادهای ذیربط از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ اداره تبلیغات اسلامی ؛ شهرداری و فرمانداری ؛ حمایت های جدی از نشریات به عمل نمی آورند ولی دوستان و رفقا ! رسالت و هدف مطبوعات که همانا اطلاع رسانی شفاف و تشویق مردم به شرکت جستن در مناسبات اجتماعی ؛ اقتصادی و سیاسی است چه می شود؟

متاسفیم که باید بگوییم برخی از رفقای همکار ؛ فضای نشریه را همانند یک تشکیلاتی می بینند که هر چند شب یک بار اقدام به چاپ بیانیه و شب نامه می کنند. خیر. اینگونه نیست. نشریه محلی تعریف خود را دارد. در نشریه محلی مردم شهر ؛ باورهایشان ؛ آرزوهایشان و عملکرد مسوولان آن جغرافیا باید منعکس گردد نه اینکه طبالی کنید و پای بازی های سیاسی رجال پایتخت نشین را به ۸ صفحه اتان باز نمایید.

پایگاه های خبری همشهری و خود ما نیز از نقاط ضعف بسیاری برخورداریم.اول آن که یکدیگر را قبول نداریم و حاضر نیستیم در بخش پیوندها یکدیگر را معرفی کنیم. حاضر نیستیم یکی دو مطلب ارزنده و با ارزش منتشر شده ی یکدیگر را در سایت های خود منتشر نماییم. بعضا حس خودبرتر بینی داریم و هریک حالمان را احسن الحال توصیف می کنیم.

قدری به خود آییم و ابتدا برای خود احترام قائل بشویم تا دیگران به خود اجازه ندهند به ما نگاه مجمع الجزایری داشته باشند.نگاه های تحقیرآمیز که نتیجه ی عدم خودباوری خود ما نسبت به یکدیگر است.

بنابراین ؛ اشتباه نشود ؛ اولویت اول اصحاب رسانه آبادان نبود تشکیلات نیست. اولویت نخست بازیگران و گردانندگان این عرصه ؛ نبود خودباوری و احترام به یکدیگر و ارزش قائل نشدن به آثار تولیدی یکدیگر است.

پایگاه خبری و اندیشه اروندپرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی