آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

خرید و فروش نفت آبادان با الاغ

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۱۹ ب.ظ
پالم تری” (Palm Tree) یک آرم تجاری آشنا برای مردم جنوب ایران و جنوب عراق بود. اما در مورد قیمت این نفت اطلاعات زیادی در دست نیست.

arvandpress : نفت سفید (کرسن)  قبل از ملی شدن صنعت نفت، توسط یک شرکت انگلیسی به نام “پالم تری” (Palm Tree) بسته بندی و عرضه می شد. نام این شرکت را به فارسی می توان “نخل نشان” ترجمه کرد. این نفت در پیت های ۲۰ لیتری عرضه می شد.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-04 08:07:41Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

تولید این نوع از نفت سفید توسط کمپانی نفت انگلیس و ایران (آنگلو پرشین اویل کمپانی) انجام می شد. در واقع شرکت پالم تری صرفا امر بسته بندی و توزیع را بر عهده داشت.

خرید و فروش نفت

 

روی این پیت های سفید عبارت Refined Petroleum به معنای “نفت پالایش شده” و عبارت “نفُط ایرانی” به چشم می خورد. دلیل درج عبارت عربی نیز این بود که نفت یاد شده، علاوه بر مصرف داخلی در جنوب و بویژه آبادان، به وسیله چهارپایان به بصره هم قاچاق می شد! در واقع این یک جور تبلیغ محصول به حساب می آمد.

 

در کتاب “تصاویری از نفت” (Portrait in Oil) تالیف بری ریچی که توسط شرکت بریتیش پترولیوم (BP) در سال ۱۹۹۵ در لندن به چاپ رسیده و حاوی تصاویر و مستندات جالبی از تاریخ نفت است، به این موضوع اشاره شده. ریچی از کارشناسان تاریخ نفت در خاورمیانه است.

 

حمل نفت

 

در واقع “پالم تری” (Palm Tree) یک آرم تجاری آشنا برای مردم جنوب ایران و جنوب عراق بود. اما در مورد قیمت این نفت اطلاعات زیادی در دست نیست. تنها می دانیم که قیمت آن به قول امروزی ها به روش بازار آزاد محاسبه می شد و متغیر بود. مثلا در زمستان ها که مصرف بالا بود، قیمت بیشتر و در تابستان ها قیمت پایین تر بود. به عبارتی قیمت تابع تقاضای خریداران بود.

منبع:موزه و اسناد صنعت نفت ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی