آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

رییس شورا یشتر از این اجازه ندهد پای دیگران از جمله خبرنگاران به این ماجرا باز بشود. اجازه ندهد نمایندگان شهر در این موضوع ورود کنند. اجازه ندهند احدی جز۱۳ عضو شورا و شخص شهردار وارد این ماجرا بشوند. گاهی اطرافیان غیرقابل کنترل می شوند و ناخواسته موضوع ابعادی پیدا می کند که با هیچ ترفند و شگردی نمی توان گره ی خود ساخته را باز نمود.

از زمانی که دوره چهارم شورای اسلامی شهر در آبادان آغاز بکار کرد شکاف بین اعضای این شورا بر سر انتخاب شیرازی بعنوان شهردار شکل گرفت. در این یادداشت تلاش می کنیم با حداکثر عدالت و انصاف دیدگاه خود را اعلام نماییم.

شورای-شهر-آبادان

مطابق قوانین موجود در امور شهرداری ها و نقش شورای شهر در آن قوانین ؛ به  صراحت تمام اختیاراتی به شوراها داده شده که ماحصل آن حکایت از ارج نهادن و اعتبار نظارتی این شورا بعنوان پارلمان محلی بر تمام وجوه عملکردی شهرداری و نیز شخص شهردار است .

بر این اساس شورا وظیفه دارد از سیر تا پیاز امور مربوط به شهرداری را زیر نظر بگیرد. از این رو آن شهر و روستاهایی که اعضای شوراهایشان فاقد تخصص و یا حداقل پتانسیل مطالعاتی با هدف بروزرسانی خود هستند خیلی زود دچار چالش می شوند که متاسفانه چالش موجود در شورای اسلامی شهر آبادان از نوع کم تخصصی و ناآگاهی هویتی است.

با نگاهی به تک تک اعضای اصلی شورای اسلامی شهر آبادان می توان امیدوار بود که این اجزا می توانستند ترکیب ایده آلی را تشکیل بدهند اما اسفا که حتا اتحادهای درون شورایی موجود نیز زاییده ی سلسله عوامل متفاوت و بعضا شخصی است تا اندیشه گرا و استراتژیک.

شورای چهارم در بدو تولد به دو گروه ۵ و ۸ نفری تقسیم شد. ۸ نفری که بی چون و چرا باید آن ها را یاران صدیق شیرازی دانست و آن ۵ نفردیگرکه با شیرازی مخالف بودند.مخالفان شیرازی بسیار تلاش کردند تا انتخاب دوباره شیرازی به سمت شهردارآبادان بار دیگر رقم نخورد.آن ها به گفته ی خودشان عملکرد شیرازی را پرشائبه می دانستند و بر موضوع حساب و کتاب های شهرداری تمرکز نمودند اما از سویی دیگر گروه ۸ نفری بر ابقای شیرازی پافشاری می کردند و البته نقش دکتر بهشتی بعنوان رییس شورای وقت در گرایش اعضا به یکی از دو گروه موجود بسیار پررنگ بود.

دکتر بهشتی کارش را بخوبی انجام داد ولی نتوانست در محل شورا رای گیری برای شهردار را به انجام برساند و محل رای گیری از اعضا برای ماندن یا رفتن شیرازی به فرمانداری آبادان کشیده شد و ایلخاص زاده فرماندار وقت هم در حضور خبرنگاران ؛ جلسه را با نهیب به خبرنگاران که میهمان لال جلسه درنظر گرفته شده بودند آغاز کرد. ایلخاص زاده به خبرنگاران گفت احدی حق ندارد حرف بزند و در آن جلسه پدر یکی از خانم های عضو شورای شهر که اتفاقا کارمند شهرداری هم هست ابراز ناخشنودی کرد که با عکس العمل تندتر ایلخاص زاده مواجه شد و از رفتن منصرف شد!

فرماندار وقت آبادان با کمک معاون خود رای گیری را انجام داد و محمود تیلا که لحظه لحظه ی وقایع را برای شیرازی ارسال می کرد زودتر از بقیه خبر ابقای شیرازی را به او تبریک گفت.

شیرازی ماند تا گروه مخالفانش در شورا به فکر ایجاد تغییر در کفه ترازو به نفع خود باشند.گروه موافق شهردار هم دست و پا بسته نبود و با ناکام گذاشتن گروه ۵ نفری در جلسات تعیین ریاست شورا و کمیسیون ها ؛ مقابله به مثل کردند.

حالا دیگر بازی این دو گروه شروع شده بود و در این زورآزمایی گروه ۵ نفری توانست علاوه بر به دست گرفتن ریاست شورا ؛ دو نفر از اعضای گروه مقابل را با خود همسو نمایند و بدین ترتیب شورای چهارم در دومین سال فعالیت خود با تغییرات عمده ای روبرو شد.

حمیدحنظل عیدانی ؛ خلیل جنامی ؛ یسری خلف دریس ؛ مریم نصاری ؛ شجاع زویدات ؛ ناصر کعبی و نفر هفتم که تلاش می کنند علنی نشود در یک سو قرار دارند و در سویی دیگر۶ نفر.با این قید که یکی از ۶ نفر گروه مقابل نیز به احتمال زیاد در تصمیم گیری برای موافقت یا عدم موافقت با استعفای شیرازی به گروه ۷ نفری خواهد پیوست و این یعنی پیروزی مخالفان شهردار.

اما اینکه مخالفان شهردار حرف حسابشان چیست نیز حرف هایی برای گفتن داریم.

شیرازی طی چهارسالی که شهردار آبادان بوده است منشاء کارهای خوب و قابل قبولی شده است اما اینکه در زدودن چهره ی جنگ زده ی شهر موفق باشد اصلا نمره قبولی نمی گیرد. او با کمک برخی از نمایندگان شهر موفق شد مطالبات حق آلایندگی را از پالایشگاه آبادان جذب نماید و همین موجب شد که بتواند پل کابلی بسازد و زمین های چمن مصنوعی در نقاط مختلف شهر و بعضا کمتر برخورداراحداث کند اما آیا توانست شهر را زیبا کند؟ توانست جلوی تخریب شتاب گرفته ی معماری بومی و محلی شهر را بگیرد؟ شیرازی طی این مدت توانست برخی کارهایی را که شهرداران قبلی نتوانسته بودند انجام دهد ؛ اما آیا اگر شهرداران قبل نیز این حجم اعتبار مالی در اختیار داشتند چی ؟ آیا نمی توانستیم زودتر از اینها از شهردار قدردانی کنیم و خوشمان بیاید؟

مخالفان شیرازی همان هایی هستند که با استعفای او مخالفند و دلیل آن هم ابهاماتی است که در هزینه کردهای شهرداری طی دو سال گذشته وجود دارد. آن ها می گویند هنوز درباره این ابهامات پاسخ روشنی دریافت نکردیم و قانع نشده ایم بنابراین چگونه می توانیم با استعفای شیرازی موافقت کنیم و برای همین ؛ حضور در جلسه ی رای گیری برای قبول یا رد استعفای شهردار را منوط به تعیین تکلیف ابهامات مالی اعلام کرده اند.

قطعا شرط  ارجحیت ابهامات مالی و سپس رسیدگی به استعفا منطقی است ولی آن چیزی که برای ما معلوم نیست ارائه نشدن اسنادی مستند از اظهاراتی است که خلیل جنامی رییس کمیسیون اقتصادی شورا طی چند روز گذشته تکرار کرده است و اینکه ایشان از لفظ کشیدن “چک های فله ای ” توسط شهرداراستفاده کرده است.

همان قدر که مخالفان شیرازی در برابر خواسته ی خود که رفع تمام ابهامات مالی شهرداری است پافشاری می کنند ؛ موافقان وی در شورا تنها خواسته اشان آن است که تا قبل از تاریخ اعلام شده از سوی وزارت کشور یعنی ۴ تیرماه ؛ جلسه فوق العاده تشکیل بشود و تکلیف رد یا پذیرش استعفای شیرازی مشخص گردد تا ایشان بتواند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ۷ اسفند ۹۴ برگزار می شود آماده بشود.

در این باره ما حق را به کسانی می دهیم که مطالبه ی رفع ابهامات مالی شیرازی را دارند اما این دسته از بزرگواران نیز باید بدانند که اطاله ی هر موضوعی جنبه ی تخریبی گسترده ای برای همه خواهد داشت.

تمام ۱۳ عضو اصلی شورای اسلامی شهر آبادان باید بدانند که هرگونه توقف در خدمات رسانی و خدمات دهی به شهر از چشم آنان دیده می شود و مردم نخواهند گفت بخشی از شورا چنین کرد و چنین گفت؛  پس پیشنهاد می کنیم با تدبیر و تدبر بر پایه خدمت راستین به شهر و مردمانش ساعاتی پشت درب های بسته بنشینند و فارغ از قید و بندها و شارژینگ های احتمالی و دخالت های بیرونی ؛ آن کنند و تصمیم بگیرند که به نفع شهر و در جهت رضای خداوند متعال است.

شاید بهتر باشد با استعفای شیرازی موافقت مشروط کنند تا از این راه جلوی شایعاتی که می گوید هدف شورا حذف یک کاندیدای پرقدرت از گردونه ی انتخابات ؛ بنا به خواسته ی برخی بانفوذهاست را بگیرند.

شورای شهر آبادان و بویژه ریییس محترم این شورا باید بداند که تصمیم امروز آن ها تاثیر بسیار زیادی در قضاوت مردم در خصوص این شورا و ادامه ی ریاست وی در آینده خواهد داشت.

متاسفانه برخی از اعضای شورا خیلی زود وارد دسته بندی ها شدند و با عنایت به نمایان شدن تعلقات و روابط برخی اعضای شورا به یکی از سه نماینده ی شهر در مجلس؛ این روزها این شائبه وجود دارد که تصمیم شورا در خصوص مخالفت با استعفای شهردار بیش از آن که رنگ و بوی منطق و حقوق حقه ی شورا داشته باشد ؛ رنگ و بوی سیاسی دارد .

فارغ از تمام حرف و حدیث ها و اما و اگرهای گفته شده ؛ به نظر ما  اصرار و پافشاری رییس شورا بر رفع ابهامات مالی کاملا بر حق است و قابل دفاع ؛ و ما نیز همصدا با ایشان هستیم.

اما به نظر می رسد نیاز باشد رییس شورا در بخش کنترل اوضاع و به دست گرفتن رشته ی چند سر این ماجرا جدیت و مدیریت بیشتری به خرج بدهد تا برخی از آب گل آلود ماهی نگیرند.برای مثال بیشتر از این اجازه ندهد پای دیگران از جمله خبرنگاران به این ماجرا باز بشود. اجازه ندهد نمایندگان شهر در این موضوع ورود کنند. اجازه ندهند احدی جز۱۳ عضو شورا و شخص شهردار وارد این ماجرا بشوند. گاهی اطرافیان غیرقابل کنترل می شوند و ناخواسته موضوع ابعادی پیدا می کند که با هیچ ترفند و شگردی نمی توان گره ی خود ساخته را باز نمود.

پایگاه خبری ـ تحلیلی نیوزآبادان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی