آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

فرصت سوزی در آبادان سنّت شده است

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۰۵ ب.ظ

مردمانی که از فرصت ها و پتانسیل ها به بهترین شکل استفاده می کنند ، از زندگی بهتری برخوردارند.

مشهور است که چهار چیز قابل بازگرداندن نیستند:
۱-سنگ پس از رها شدن
۲-حرف پس از گفتن
۳-فرصت پس از تمام شدن
۴-زمان پس از گذشتن
البته گاهی اعتماد هم بعنوان پنجمین مورد به این لیست اضافه می شود بدین معنی که اگر از دست برود ، قابل بازیابی نخواهد بود و این لیست می تواند با افزودن مواردی دیگر طولانی تر شود.

فرصت-سوزی

با کمی دقت  در می یابیم سه مورد از موارد چهارگانه از یک لحاظ شبیه و با چهارمی فرق دارند ، موارد ۱ و ۲ و ۴ بصورت آنی و لحظه ای اتفاق می افتند ولی فرصت ها (موقعیت) در یک بازه زمانی پدیدار و سپس تمام می شوند.
از میان آنها رها کردن سنگ و سخن گفتن می توانند ارادی باشند و زمان بصورت اتوماتیکدر گذر و توقف ناپذیر است ، ثانیه ای که گذشت ، گذشت.
فرصت ها و موقعیت ها و به عبارتی شانس ها از زمانی که بوجود می آیند یا کشف می شوند تا زمانی که پایان می یابند ممکن است از یک لحظه تا چندین سال طول بکشند.
مثال : شورای شهر آبادان در کش و قوس موضوع استعفای شهردار است و بی آن که موقعیت آتی خویش را بسنجند صرفا بنا به دستوری که  از بیرون از مجموعه به برخی ابلاغ شده و می شود ؛ جبهه گیری هایی می شود که عقل سلیم آن را نمی پذیرد ؛ در صورتی که اگر عاقلانه فکر کنند می توانند حساب کار خود را از دیگران ناپیدا جدا کنند.
در مورد فرصت های مدت دار می توان باز هم شورای شهر آبادان  حال و روز امروزش را مثال زد که متاسفانه خود را درگیر امور یومیه نموده  و حتا فردا را هم از یاد برده چه برسد به آینده ای دورتر و نیز افق روشنای فرداها . این فرصت تا زمانی پا برجاست که عضو شورای شهر باقی بمانند و مردم نیز درباره شان به نیکی قضاوت نمایند.
بنابر این عنصر زمان در استفاده صحیح از فرصت ها از اهمیت درجه اول برخوردار است و کوچکترین ، ممکن است به قیمت از بین رفتن یک فرصت طلایی تمام شود.
تجربه ، علم ، مهارت و تخصص لازمۀ بهره بردن از فرصت هاست ، در مثال های گفته شده؛ کسی می تواند از فرصت های لحظه ای بهره گیری کند که از هر لحاظ کامل تر از طرف مقابل است.
اگر بخواهیم دو عنصر محوری بهره جستن از فرصت ها را بیان کنیم باید از زمان و نیروی انسانی نام ببریم که هر دو قابل مدیریت هستند.

تعریف پتانسیل : به هر چیز ذخیره شده پتاسیل گفته می شود ، ذخایر می توانند طبیعی و یا بوسیله انسان بوجود آمده باشند و تا زمانی که مورد بهره برداری قرار نگرفنه اند ، بعنوان پتانسیل شناخته می شوند و قادرند با استفاده از فرصت های فنی و تخصصی به ثروت تبدیل شوند.
تعربف فرصت : به یک موقعیت منحصر بفرد اطلاق می شود که بتوان در زمان و مکان معین ارزش مادی و معنوی ایجاد کرد یا آن ها را افزایش داد.
مردمانی که از فرصت ها و پتانسیل ها به بهترین شکل استفاده می کنند ، از زندگی بهتری برخوردارند.
بهبود مستمر یعنی استفاده از فرصت های موجود جهت  کشف پتانسیل ها و شکوفا کردن پتانسیل ها برای ایجاد فرصت های جدید
فرصت طلب : کسی است که از لحظه ها استفاده می کند و بسته به اهدافش می تواند بار ارزشی منفی یا مثبت بگیرد ، اگر شخص فرصت طلب فوروارد یک تیم فوتبال باشد که با جایگیری خوب و محاسبۀ فاصله و زاویه ، زحمات تیم را به گل تبدیل کند ، بسیار دوست داشتنی است و اگر فرصت طلب همان رانت خواران باشند که از موقعیت سوء استفاده می کنند ، بدیهی است مورد نفرت جامعه هستند.
مثال واقعی : حدود ۱۵سال پیش زمین های جزیره مینو با قیمت بسیار ارزانی توسط اشخاص حقیقی متنفذ در سیاست کلان کشور خریداری شدند و امروز همان زمین ها با قیمت بسیار بالایی در محدوده ی منطقه آزاد اروند قرار گرفته اند.
فرد مذکور با درایت و تیزبینی و آینده نگری مثال زدنی و بر بستر آگاهی و دانش، پتانسیل آن اراضی را برای کاربری هایی بجز باغداری و کشاورزی شناخته بود و با استفاده از زمان و موقعیت مناسب ، تصمیم به خریداری گرفت. به این کار می گویند فرصت طلبی البنه از نوع منفی!

آبادان ما سرشار از فرصت هاست. فرصت های طبیعی تا انسانی.با حسابی سرانگشتی در می یابیم که نبود سازمان و تشکیلاتی که وظیفه ی شناسایی این فرصت ها را داشته باشد و مشارکت مردم عادی را فرا بخواند بسیار احساس می شود.

تشکیلات تصمیم گیرنده جزیره ای در آبادان مانعی جدی در مسیر رشد و پیشرفت شهر داشته و دارد. ساکنان شهر می بایست سرمایه گذاران واقعی این حرکت رو به جلو باشند اما نیم نگاهی به اطراف کافی است تا بدانیم و ببینیم که همین الان هم عده ای مشغول فرصت سازی برای خویشان خویشند. خویشاوندانی که از شهرها و روستاهای استان و خارج از استان بدلیل رانت موجود در نزد فلان بستگانش در شهر ؛ شال و کلاه کرده و فرصت ها و حقوق حقه ی مردم شهر را پایمال می کنند.

اما این ها را گفتیم که به اعضای شورای اسلامی شهر بگوییم همگی بازی خورده ی بازی سازانی شده اید که از بحث های به قول خودتان داغ و چالشی تان !!! نان به تنورشان می چسبانند و شما بی خبرید.

پایگاه خبری ـ تحلیلی نیوزآبادان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی