آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

پس از ماه ها کشمکش بین منطقه آزاد اروند و بخش مدیریت دولتی آبادان ؛ بالاخره منطقه آزاد اروند از مواضع اصولی خود مبنی بر حاکمیت مطلق خود بر کلیت مناطق تحت پوشش عقب نشینی کرد. موضوعی که گرچه در ظاهر خوشایند مدیران دولتی از جمله فرماندار ویژه آبادان قرار گرفته اما در دراز مدت ؛ دود این دوگانگی به چشم مردم آبادان و خرمشهر خواهد رفت.

منطقه آزاد اروند

اسماعیل زمانی مدیر عامل کم حرف و بی حاشیه منطقه آزاد اروند در گفتگو با یکی از خبرگزاری های معتبر ؛ تعریف جدیدی از منطقه آزاد اروند ارائه نموده که جای تامل بسیار دارد. وی گفته مناطق آزاد به عنوان « دریچه ای برای جذب سرمایه گذاری بین المللی به کشور و آسان شدن صادرات کالا است».این تعریف بدان معنا است که این سازمان صرفا در بخش تجارت فعالیت خواهد کرد و دیگر امور همچون توسعه فرهنگ و هنر در حاشیه می باشد و سازمان های دولتی و شبه دولتی فعال در این امور به کارهای خود بپردازند.

گرچه زمانی به صراحتی که ما عنوان نمودیم چنین حرفی نزده اما واضح است که بیان شرح ماموریت این سازمان و تاکید بر نقش تجارت خارجی و جذب سرمایه های برون مرزی بخاطر آن عنوان شده که طی ماه های گذشته ؛ نگاه عمومی دوایر دولتی که با کمبود یا حتا نبود اعتبارات مالی روبرو هستند نسبت به این سازمان ؛ بعنوان  پشتیبان و لجستیک مالی بیان شده است.

طی ماه های گذشته همه ی منتقدان سازمان منطقه آزاد اروند بویژه آن دسته از منتقدانی که سیاست های فرهنگی آندرا آماج حملات آشکار و پنهان خود قرار داده اند ؛ با روحیه ای طلبکاران به این سازمان چشم دوخته اند و  انتظار داشته و دارند که سازمان منطقه آزاد اروند ؛ بعنوان تامین کننده ی مالی نیازهایشان برای برگزاری انواع طرح ها و برنامه هایشان ایفای نقش کنند.

اسماعیل زمانی در توجیه این چرخش وظایف گفته «باید به دور از بخشی نگری، وظایف محول را انجام داده و وقت و نیروی سازمانی را در خنثی شدن توان اجرایی نیروهای توانمند هزینه نکنیم.»

البته در اینکه ایشان مدیران اجرایی ییرون از بدنه سازمان مطبوعش را توانمند توصیف کرده نیز جای بسی تامل دارد چرا که بر همگان عیان است که آن چه موجب عقب ماندگی آبادان در بیشتر عرصه ها از بهداشت محیط ؛ پزشکی و خدمات بهداشتی ؛ امور فرهنگی و آموزش و پرورش اجتماعی گرفته تا سازندگی و عمران شهر و نیز آمار بیکاری فزاینده و و مهاجرت های معکوس نتیجه ی ناتوانی های گروه مدیران اجرایی شهر است و پرسشی که مطرح می شود آن است که به چه علت زمانی آن ها را توانمند ارزیابی کرده است ؟!

به نظر می رسد فرار منطقه آزاد اروند از بار مالی زیادی که دستگاه های دولتی بر این سازمان تحمیل نموده دلیل منطقی تری برای این اظهارات غیر منطقی باشد.

بعبارتی دیگر اگر قرار بود منطقه آزاد اروند در حد یک شرکت و سازمان که وظیفه اش فقط جلب و جذب سرمایه های خارجی است به چه دلیل مردم آبادان و خرمشهر باید تاوان تبلیغات و هیاهوهای « آفتاب بلند توسعه » را بپردازند؟ چرا گرده ی مردم فقیر آبادان و خرمشهر این همه فشار و سنگینی را می بایست تحمل نمایند. بی شک موج گرانی مسکن ؛ نتیجه ی حضور این سازمان در منطقه بوده است در حالی که امروز و البته در کمال ناباوری ؛ رییس این سازمان به یکباره صحبت از جدایی کامل  مجموعه ی شهر با تعهدات سازمان می کند.

به زمانی و دیگر مدیران سوار بر شاسی بلندهای پلاک اروندی یادآوری می کنیم که قرار بود مردم شیرینی و حلاوت منطقه آزاد اروند را در زندگی خود احساس نمایند و آن چه تا به امروز عاید این مردم شده ؛ جز گرانی و گرانی و گرانی چیز دیگری نبوده است.

عبدالله کعبی تنها چهره ی شناخته شده مردم آبادان است که در این سازمان عنوان قائم مقامی را یدک می کشد و انتظار ما بر آن بود که ایشان بعنوان مدیری بومی از حقوق مردم و منطقه دفاع کند اما در عمل اینگونه نبوده است. خبر حذف مالیات از مشاغل موجود در آبادان ؛ ترکیدن حباب قیمت های مسکن از جمله نویدهای ایشان بود که متاسفانه هیچ کدامعملی نشده است. البته مردم آبادان نسبت به شعارهای تبلیغاتی مسوولان شهر عادت دارند و مسبوق به سابقه است ولی نه ایشان و نه هیچ کدام از مدیران غیر بومی منطقه آزاد اروند حق ندارند به شعور مردم آبادان توهین نمایند.

این سازمان باید به صراحت اعلام کند که تشکیلات عریض و طویل و البته پرشائبه ی فرهنگی اش تا به امروز چه دستاوردی برای مردم شهر داشته است؟ یادمان نرود که این سازمان تا به امروز نسبت به صدا و سیمای مرکز آبادان روی خوش نشان نداده و اگر هم در این شبکه ی محدود و محلی شنیده و یا دیده شده صرفا به جهت تبلیغاتی بوده و عملا هیج کمک اساسی و اصولی به صدا و سیمای محلی و نیز دیگر دستگاه های فرهنگی نداشته است.

فراموش نکنیم که نگاه فرهنگی مدیران سفارشی این سازمان به هنرمندان آبادانی و ایضا خرمشهری صرفا در جهت رفع نیازهای خود بوده و تا به امروز هیچگونه نگاه اصولی و زیربنایی صورت نگرفته است.

اعلام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند که در بالا بدان اشاره شد صرفا با هدف سلب مسوولیت از وظایفی است که طبق قانون برعهده ی این سازمان است و متاسفانه تا به امروز از آن ها طفره رفته است.

در آینده نقدهای بیشتری از این سازمان در نیوزآبادان منتشر خواهیم کرد و امیدواریم که همکاران رسانه های از جمله رسانه های مکتوب در این خصوص گام بردارند تا مدیران این سازمان به خود آمده و تغییر رفتار بدهند.

مهرداد معماری /سردبیر پایگاه خبری ـ تحلیلی نیوزآبادان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی