آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

با ناصر پاریاس آشنا بشوید

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ

ناصر پاریاس تنها هنرمند ایرانی است که با شیوه فاین پوینتیلیسم و میلیون ها نقطه آثاری جاودانه و ماندگار را پدید آورده است.

این هنرمند که تصاویری از آثارش را در بسته ای با خود به غرفه ایرنا در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها آورده بود و این تصاویر سیاه و سفید و رنگی را که با الهام از آثار و ابنیه برجسته جهان خلق شده بود، با حوصله و ارایه توضیحاتی به من نشان می داد و داستان خلق هر اثر را تک تک به صورت مختصر بیان می کرد.

81384368-6073166

هنگام تماشای آثار ناصر پاریاس، وی درباره دوران کودکی و علاقه اش به نقاشی گفت: من از دوران کودکی به هنر نقاشی علاقه مند بودم و آثار بسیاری را با استفاده از رنگ و روغن و… به تصویر کشیده بودم اما نمی دانم پدر و مادرم این آثار را چه کردند؟.

ناصر پاریاس متولد ۱۳۱۳در شهر آبادان است، وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی در رشته ریاضی، برای ادامه تحصیل در ۱۸ سالگی برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک راهی کشور آلمان شد اما این رشته نتوانست نیازهای وجودی او را پاسخ دهد و به همین دلیل وی به رشته گرافیک روی آورد.

این هنرمند بعد از فارغ التحصیلی، یک سال را به عنوان طراح گروه بازاریابی و فروش در شرکت ایرباس در مونیخ کار کرد و پس از بازگشت به ایران سرپرست تیم طراحی، بازاریابی و فروش شرکت الکترو مدیکال بود و از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸ در شرکت کراس مافی، تولیدکننده اتوبوس و لوکوموتیو آلمان، به عنوان گرافیست فعالیت کرد.

ناصر پاریاس تنها هنرمند ایرانی است که با شیوه فاین پوینتیلیسم آثار برجسته ای را خلق کرده است، مجموعه آثار پاریاس با شیوه فاین پوینتیلیسم ( fine pointillism) تکنیک نقاشی برآمده از قرن هجدهم خلق شده است.

پوینتیلیسم را می توان به عنوان شاخه ای از امپرسیونیسم شناخت و با عنوان «نقطه پردازی» ترجمه کرد، این سبک نقاشی بیشتر در فرانسه کشیده می شده و مبدع آن هنرمندی به نام ژرژ سویرات بوده است.

در این سبک، نقاش با استفاده از قلم مو به خلق آثار می پرداخته اما پاریاس با راپیدهای یک دهم و پنج صدم آثار خود را نقش می زند.

ایده خلق اثر به شیوه نقطه پردازی از سال ها قبل با تماشای تصاویر مجله «سپید و سیاه» در ذهن او شکل گرفت. سپس از نیمه های دهه ۷۰ با علاقه شخصی و بدون مدرس، به خلق اثر پرداخت و پس از مدتی نقاشی با خودکار را نیز تجربه کرد که این سبک را «پر» نام نهاده است.

پاریاس در اقامت ۲۸ ساله خود در آلمان، نمایشگاه های متعددی را برگزار کرده و آثار او در میان آثار نقاشان برجسته جهان به نمایش گذاشته شده و تعدادی از آنها در نشریات اجتماعی در کانادا و آلمان نیز به چاپ رسیده است.

این هنرمند نقاش هنگام سخن گفتن در مورد آثارش و ایران بغضی در چهره و چشمانش نقش می بست؛ این نقاشی با الهام از بازار جلفا در اصفهان و با بهره گیری از تکنیک فاین پوینتیلیسم و ۶۰ میلیون نقطه در طی ۴ سال خلق شده است.

منظره یکی از خیابان های فرانکفورت آلمان با ۶۵ میلیون نقطه به وجود آمده است.

پاریاس با اظهار تاسف از اینکه تصویر و عکس مناسبی از مقبره کوروش وجود ندارد، گفت: من این مقبره را با ۴۸ میلیون نقطه در نمای ۱۲۶۰ درجه به تصویر کشیده ام.

نقش مقبره سلطان خدابنده در سلطانیه زنجان با ۸۵ میلیون نقطه، چنار امامزاده صالح(ع) با الهام از تصویری از کتاب مادام ژان دیولافوا و تصویری از خانه دکتر حسابی در تجریش با استفاده از ۸۵ میلیون نقطه از دیگر آثار پاریاس است که به عنوان گنجینه ای از آنها نگهداری می کند.

این هنرمند علاقه مند است که اگر امکاناتی در ایران فراهم شود، در کشور بماند و مهاجرت نکند.

پاریاس افزود: من در دهه ۸۰ عمرم هستم و می خواهم در سال های پایانی زندگی ام در خارج از کشور بر روی آثارم کار کنم و اگر در ایران امکاناتی را در اختیار من قرار دهند، در کشور می مانم.

وی ادامه داد: من سال ۹۱ برای معرفی آثارم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کردم و مسوولان به من قول دادند که از آثارم حمایت می کنند اما پس از گذشته دو سال هیچ اتفاقی نیفتاد و آنان حمایتی از من نکردند.

پاریاس با بیان اینکه مسوولان ما بر حسب توانایی های لازم در سمت خود قرار نگرفته اند، اظهار کرد: افراد عادی استقبال چندانی از آثار من نمی کنند و سخن آنان در مورد آثارم بیشتر جنبه توهین دارد تا تشویق.

این گرافیست درباره جایگاه هنر نقاشی و سبک خود در ایران نیز گفت: تاکنون این هنر و شیوه فاین پوینتیلیسم در ایران مورد توجه قرار نگرفته و مردم درکی از این هنر ندارند.

پاریاس با بیان اینکه افرادی باید تربیت شوند تا از هنر نقاشی، گرافیک و سبک های جدید این هنرها آگاهی داشته باشند، افزود: اگر نهادهای دولتی و خصوصی امکاناتی را در اختیار من قرار دهند من کلاس ها و کارگاه هایی را برای آموزش شیوه فاین پوینتیلیسم برگزار می کنم، همچون که در گذشته نیز کارگاه های آموزشی در برخی از فرهنگسرای شهر تهران برگزار کرده ام.

وی بیان کرد: هیچ هنرمندی پولدار از دنیا نمی رود، پس مسوولان باید سعی کنند از سبک های مختلف هنری و هنرمندان بدون توجه به عقاید سیاسی آنان حمایت کنند.

منبع/ایرنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی