آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

آیین های نوحه خوانی و عزاداری در آبادان

شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲ ب.ظ

نوحه خوانی، سینه زنی و نوازندگی سنج و دمام در نواحی جنوب غربی تا جنوب شرقی کشور در ماه محرم، ماه سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، حکایت از دردها و غمهای فراوان دارد.
در گذشته دور به علت نبود سامانه اطلاع رسانی و صوتی با نواختن سنج و دمام ساکنان محلات را برای عزاداری خبردار می کردند.
آقای سیاوشی، کارشناس مذهبی با بیان اینکه مراسم عزاداری در جنوب ایران با سنج و دمام آغاز مى شود، می گوید: پس از سلام و دعاى آخرین روضه خوان بلافاصله بوقی که از جنس شاخ نوعى گوزن است به صدا در مى آید.
وی می افزاید: سنج ، دمام و بوق هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی است که سابقه آن به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.
آقای سیاوشی اضافه می کند: این سازها به علت مسافرت های دریایی جنوبی ها از کشورهای آفریقایی به ایران آورده شده است.

محرم-آبادان

آقای رودباری یکی دیگر از کارشناسان مذهبی در شهرستان آبادان می گوید: صدای سنج و دمام تداعی کننده طبل زمان جنگ و حماسه روز عاشورا و وسیله ای برای خبر و آمادگی مردم آن زمان بوده است و نوعی تهییج و تحریک را درمردمی که قصد عزاداری و سینه زنی دارند، بوجود می آورد.
وی می افزاید: ترتیب و تعداد دمام زنان و نوازندگان سنج در نقاط مختلف جنوب متفاوت است، در بوشهر مجموع دمام و سنج زنان پنج، هفت و ۹ نفر و گاهی بیشتر است که یک نفر به عنوان اشکون(که دمام زن حرفه ای است) در راس صف دمام زنان می ایستد و بقیه نفرات در طرفین او قرار می گیرند.
این کارشناس اضافه می کند: دو نفر در سمت راست و چپ اشکون هستند و بقیه با آهنگی موزون با آنان همراهی می کنند. در پایین صف دمام زنان هم یک نفر سنج زن قرار می گیرد و بقیه سنج زنان در لابلای دمام زنان می ایستند و براساس یک نت مشخص نوای سنج و دمام را به گوش و دلهای عزاداران می رسانند.
آقای خدری کارشناس مذهبی و از مداحان اهل بیت (ع) در آبادان هم می گوید: در آبادان تعداد دمام زنان زوج است و جای سنج زن را در پایین صف یک دمام زن ماهر پر می کند، تعداد دمام زنان هم بستگی به توان و بضاعت حسینیه و دمام زنان دارد و در جاهایی حتی ۱۸ دمام و ۱۰ سنج نواخته می شود.
وی می افزاید: شروع دمام زنی با نواختن بوق مخصوص است و پس از لحظاتی که از نواختن سنج و دمام می گذرد ، دوباره بوق به صدا درمی آید و این وضع تا پایان نوازندگی ادامه دارد.
آقای خدری می گوید: زمان نواختن سنج و دمام چیزی حدود ۲۰ تا ۸۰ دقیقه و در پاره ای موارد مثل شب و ظهر عاشورا حدود سه ساعت در مسافت های طولانی است که با دسته های دیگر در کوچه و معابر و حسینیه ها به نوازندگی می پردازند و پس از پایان نوازندگی بلافاصله سینه زنی شروع می شود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آبادان با اشاره به اینکه سینه زنی و نوازندگی سنج و دمام سابقه ای طولانی در جنوب کشور دارد، می گوید: اجرای سنج و دمام باید انسان را از خود بیخود، موی را بـر بدن راست و اشک را سرازیر کند و با تپش قلب او هماهنگ باشد.
حجت الاسلام رویوران می افزاید: گاهی در مراسم دمام زنی پوست دمـام پاره می شود که اصطلاحا می گویند دمام شـهیـد شد.
آقای سیاوشی کارشناس مذهبی می گوید: مراسم سینه زنی همراه با آواز نوحه که خود نوعی ملودرام غم انگیز است، تحقق می یابد.
وی می افزاید: مراسم نوحه خوانی به ترتیب و برنامه خاصی شروع می شود و اوج آن موقعی است که نوحه خوان اعلام quotation mark واحد quotation mark می کند.
آقای سیاوشی با بیان اینکه ابتدا شخصی بعنوان سرخوان با تانی و آهسته و آرام نوحه خوانی را آغاز می کند و سینه زنان یکی پس از دیگری به جمع سینه زنی اضافه می شوند، می گوید: زمانی که صف سینه زنان به اندازه کافی بزرگ شد، نوحه خوان اصلی به نوحه می پردازد.
وی خاطر نشان می کند: روش اصلی به این شکل است که نوحه خوان ، نوحه اول را از لب و قسمتی از فضای دهان و نوحه دوم را از فضای کامل دهان و نوحه سوم را ازحلق و حنجره سر می دهد.
آقای سیاوشی ادامه می دهد: در این موقع سینه زن شور و حال زیادی به خود گرفته و خود را برای اعلام واحد نوحه خوان آماده می کند.
وی می گوید: سینه زن در مرحله اول با زدن دست به سینه و حرکت پا طبق یک ضابطه مشخص و ریتم معین به سینه زنی می پردازد بطوری که هنگام عقب نشینی پای چپ و به جلو آوردن پای راست یک دست به سینه می خورد که این نوع سینه زنی را سینه زنی دو ضرب یا دو دست می نامند و در موقع سینه زنی quotation mark واحد quotation mark این حرکت به نصف تقلیل می یابد.
نوحه خوانی و عزاداری در جنوب ویژگیهای خاص خود را دارد که مبتنی بر فرهنگ دیرینه مردم این خطه است . این نوع عزاداری که معمولا با دمام زنی همراه است حکایت از سوز دل عزادارنی است که با فرهنگ خاص خود هر آنچه که دارند در مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان ارائه می کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی