آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

۹ آبان سالروز حماسه ذوالفقاری آبادان

جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۲۶ ب.ظ

 پس از تجاوز ارتش عـراق در ۳۱ شهریور سال۵۹ و اشغال سریع بخش هایی از خاک ایران ، خرمشهر مهم ترین شهر بندری ایران، پس از سی و پنج روز مقاومت دلیرانه ، به دست دشمن افتاد.

ذوالفقاری

پس از سقوط خرمشهر، رژیم عراق در صـدد برآمد تا جزیره آبادان را هم اشغال کند. بـرای تحقق این امر دشمن بعثی با عبور از کارون و قطع جاده های آبادان– اهواز و آبادان – ماهشهر جـزیـره آبادان را محاصره و تلاش کرد تا از طریق شمال بهمنشیر وارد آبادان شود.
باچنین وضعیتی آبادان در یک محاصره ۳۳۰ درجه ای قرارگرفت و عبور از رودخانه بهمنشیر می توانست آبادان را با خطر جدی روبه رو کند.
عراقی ها برای تصرف آبادان در نهم آبان ۵۹ سال در منطقه ذوالفقاری روی رودخانه بهمنشیر پل شناور نصب کردند و با عبور دادن قسمتی از نیروهای خود، وارد جزیره آبادان شدند . نیروهای بعثی به چند دلیل منطقه ذولفقاری را برای ورود به جزیزه آبادان انتخاب کردند .
نخست اینکه آنها سعی داشتند با استفاده از پوشش نخلستان ها از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر شوند.
دوم اینکه در آن موقع این منطقه از ذوالفقاری انتهای شهر و نیز آسیب پذیرترین نـقطه آن محسوب می شد و آنها سعی داشتند از این نقطه کور برای ورود و اشغال شهر و جزیره آبادان استفاده کنند .
سوم اینکه منطقه ای که نیروهای عراقی انتخاب کردند یکی از کم عرض ترین مناطق جزیره آبادان است زیرا عرض جزیره آبادان در منطقه ذوالفقاری حدود سه کیلومتر است و اگر نیروهای عراقی در ورود به جزیره آبادان به مانعی برخورد نمی کردند می توانستند براحتی عرض جزیره آبادان را طی کرده و این جزیره را به دو نیم تقسیم و ارتباط نیمه شمالی و جنوبی انرا از یکدیگر قطع کنند که این امر اشغال شهر و جزیره آبادان را بسیار تسهیل می کرد .
چهارم اینکه عبور از رودخانه بهمن شیر آسان تر از عبور از رودخانه کارون در جنوب خرمشهر بود.
ناخدا یکم تکاور اسماعیل بنیادی می گوید: نیروهای دشمن برای این عملیات، تیپ شش از لشکر سه زرهی به همراه واحدهایی از تیپ ۳۳ نیروی مخصوص را وارد عمل کردند. نحوه عملیات از رودخانه بهمنشیر مانند عبور از رودخانه کارون طراحی شد.
نیروهای بعثی در شب نهم آبان سال ۵۹ ، پنج روز پس از سقوط خرمشهر، پل شناور روی بهمنشیر زدند و  به سوی کوی ذوالفقاری سرازیر شدند.
حسن بنادری از فرماندهان مدافع شهر هم می گوید: بامداد نهم آبان ۵۹ چنـد گـردان تـکاور و نیز نیروهای مکانیزه بعثی مجهز به توپ ۱۰۶  و موشکهای مالیوتکا و مسلسلهای سنگین ، نـخستین نیروهای عراقی بودند که از پل عبور کردند .
وی می افزاید : در این بین مردی به نام دریاقلی سورانی که در نزدیکی آن منطقه زندگی می کرد از هجوم نیرهای دشمن مطلع می شود و بـلافاصله نیـروهای مردمی مسجد حـضرت رسول اکرم(ص)ذوالفقاری را در جریان حمله عراقی ها قرار داد و به طرف مقر سپاه در مرکز شهر حرکت کرد.
وی می گوید : در طول مسیر مردم را در جریان حمله نیرهای بعثی و ورود آنان به شهر خبر می دهد و مردم نیز به سرعت به مقابله با نیروهای عراقی می شتابند در واقع قبل از رسیدن نیروهی نظامی ، مردم بشدت با نیروهای عراقی در گیر می شوند .
وی می افزاید : وقتی دریاقلی به مقر سپاه رسید من را از آمدن عراقی‌ها آگاه کرد. ما هم به نیروهای دیگر موجود در شهر آمدن عراقی‌ها را خبر دادیم . نیروهای مدافع وقتی به ذوالفقاری رسیدند که عراقی‌ها تا پاسگاهی که سر راه آبادان ـ خسروآباد بود، پیشروی کرده بودند.
جنگ نابرابردر منطقه کوی ذالفقاری آغاز شد. نیروهای مدافع شهر همان‌جا خط پدافندی تشکیل دادند و از پیشروی عراقی‌ها جلوگیری کردند. درگیری سختی بین نیروهای خودی با حداقل امکانات و نیروهای بعثی مجهز به سلاحهای پیشرفته رخ داد و مدافعان موفق شدند تا غروب همان روز نیروهای عراقی را شکست داده و شهر و جزیره ابادان را از یک خطر حتمی نجات دهند .نیروی هوایی هم موفق شد پلی را که عراقی ها بر روی بهمن شیر زده بودند منهدم کند .
رزمندگان با جانبازی و فداکاری بسیار، چنان مقاومتی از خود نشان دادند که دلاوری ها و شجاعت های آنان در این منطقه به نام «حماسه ذوالفقاری» به عنوان برگ زرینی در تاریخ دوران دفاع مقدس به ثبت رسید. در این نبرد صدها نفر از نیروهای بعثی به هلاکت رسیده و یا زخمی شدندو دهها نفر به اسارت در آمدند و رزمندگان ایران توانستند از نفوذ نیروهای دشمن به شهر و جزیره آبادان جلوگیری کنند .
محاصره شهر آبادان موجب توقف پیشروی نیروهای بعثی شد زیرا نیروهای بعثی برای پیشروی در دشتهای وسیع و مسطح خوزستان نیازمند اشغال جزیره آبادان و تحکیم عقبه خود بودند .اما مقاومت مردم و مدافعان در جزیره ابادان موجب شد که نیروهای دشمن نتوانند به پیشروی خود ادامه دهند زیرا اشغال جزیره آبادان ، راه را برای پیشروی نیروهای عراقی به سمت شهرستانهای شادگان _ بندر امام خمینی _ بندر ماهشهر و مناطق وسیع جنوب استان خوزستان هموار می کرد .
همانگونه مردم خرمشهر به مدت سی و پنج روز نیروهای بعثی را زمین گیر کردند ، مردم آبادان نیز به مدت یکسال نیروهای بعثی را به خود مشغول کرده و علاوه بر سدکردن پیشروی آنان، زمینه را برای اماده سازی و سازماندهی نیروهای خودی وعملیات بزرگ شکست حصر آبادان فراهم کردند.
حماسه ذوالفقاری را باید نبرد نیروهای مردمی با ارتش مجهز عراق دانست . نبرد نابرابری که در یک سوی آن ارتشی مجهز ، کارازموده و کلاسیک و در سوی دیگر آن مردمی ثابت قدم و با اراده بودند که کمبود تجهیزات آنان موجب شده بود که برخی از انان چوبدستی به دست بگیرند .
دریاقلی این قهرمان ملی هم آن قدر زنده نماند که شکست حصرآبادان را ببیند. وی چند روز پس از واقعه کوی ذوالفقاری بر اثر انفجار گلوله خمپاره‌ ، پای راستش را از دست داد و سرانجام بر اثر جراحات وارده به شهادت رسید .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی