آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

شفاف ؛ گویا و مستقل

آبادانی ها

آبادانی ها فقط یک واحد اطلاع رسانی و تحلیل اخبار شخصی است و سر سفره ی هیچکس نبوده و نیست.

آخرین نظرات
نویسندگان

بلبل آبادانی ؛ نیازمند ثبت ملی

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ق.ظ

 بلبل خرما (Pycnonotus leucotis) پرنده‌ای از خانوادهٔ خرمابلبلان است که در شمال عراق، جنوب ایران، افغانستان، پاکستان، شمال غرب هندوستان و شبه جزیرهٔ عربستان زندگی می‌کند. در تهران هم دیده شده است.که قطعا توسط مهاجرین جنگ تحمیلی به آن دیار رفته است !

بلبل آبادانی

بلبل آبادانی

بلبل خرما قدری از بلبل بزرگتر است. نر و ماده آن هم‌شکل است. سر و گلوی سیاه با لکه بزرگ سفید در ناحیه گونه، سطح پشتی قهوه‌ای روشن، سطح شکمی خاکستری چرک، پوشپرهای زیر دمی زرد نارنجی و دم سیاه با نوک سفید دارد. روی سر اثری از کاکل دارد.

پرنده‌ای است آشنا و پر سروصدا، معمولاً جفت جفت و یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود. پرنده جوان سر قهوه‌ای رنگ دارد. بلبل خرما در نیمه جنوبی ایران بویژه در نخلستان های آبادان و خرمشهر و اروندکنار فراوان است.

مطالب بالا در ویکی پدیا یا همان دانشنامه آمده است. بلبل آبادانی در بسیاری از استان شناخته شده است و خانواده های آبادانی با این پرنده زیبا و خوش آواز الفت خاصی دارند. الفتی به درازای عمر آبادان.

اما این داشته ی دوست داشتنی و لاینفک که عضوی از خانواده های آبادان است همانند بسیاری داشته های دیگر مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که می توان ضمن ثبت ملی این پرنده ی بومی ؛ روزی در سال نیز بدان اختصاص داد.

با اختصاص روزی به نام بلبل آبادانی علاوه بر پاسداشت این یار دیرینه ؛ می توان برنامه های حاشیه ای با نشاطی نیز به این بهانه در جامعه ایجاد کرد.

آن چیزی که در ارتباط با بلبل آبادانی جالب توجه است پر تعداد بودن این گونه پرنده در منطقه علیرغم نگهداری گسترده ی آن در خانه ها و در قفس است.

بسیاری از خانواده های آبادانی ؛ بلبل را برای ساعاتی آزاد می گذارند تا آزادانه در محیط خانه و حیاط گردش کند و حتا موقع صرف ناهار نیز همانند دیگر اعضای خانواده پای سفره  و معمولا روی شانه ی فردی که خیلی دوستش دارد می نشیند و از غذای سفره می خورد.

بلبل آبادانی عاشق حمام است و معمولا در قفسش وان کوچکی وجود دارد تا در آن استحمام کند.

بلبل آبادانی علیرغم شهرت به خرمایی بودن دو گونه است. بلبل هایی که در اوایل اسفند ماه سر از تخم بیرون می اورند و به بلبل گل معروفند و بلبل هایی که در مرداد ماه بدنیا می آیند و به بلبل خرما معروفند. آبادانی ها معتقدند که بلبل خرما خوش آواز تر و ماندگار تر است برای همین در تابستان جوجه ی آن را تهیه می کنند و در دست بزرگ می کنند تا بقولا خانگی بشود.

درمورد مدت عمر بلبل خانگی بستگی به کیفیت نگهداری آن دارد. قفس بلبل را باید هر روز پاکیزه کرد و البته خیار و گوجه و خرما و سبزی هم فراموش نشود.معمولا بلبل خانگی آبادان بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی